طرز تهیه آش ماش بدون گوشت بر اساس طب سنتی و مناسب برای سرماخوردگی

آش ماش

 

یکی از آش های بسیار خوشمزه و راحت می باشد که بسیار سبک است و می توانید برای افطار و عصرانه این آش خوشمزه را تهیه کنید. ماش از خانواده حبوبات و بومی هند است با قدمت ۴۰۰۰ ساله در زمان قدیم به ماش مچ نیز می گفتند و اصلی ترین غذاهای آنها همین آش ماش بوده زیرا ماش ارزش غذایی بالایی دارد و از خواص مهم ماش می توان به غنی از آنتی اکسیدان، کاهش کلسترول بد، کاهش بیماری قلبی، کاهش فشار خون، کاهش قند، بهبود عملکرد گوارش و … از اصلی ترین خواص ماش هستند. مصرف آش ماش در طب سنتی سفارش شده. سبزی آش ماش نباید درشت خرد شده باشد و باید ریز تر از سبزی آش های دیگر خرد کنید. این آش در جاهای مختلف متفاوت تهیه می شود بعضی ها گوشت می ریزند و بعضی ها حبوبات دیگر اضافه می کنند. آش ماش برای درمان سرما خوردگی بسیار مفید است. امروز در پارسی دی آش ماش بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

ماش۱ پیمانه
برنج۱/۲ پیمانه
پیاز۱ عدد
سیر۳ حبه
سبزی آش (شوید و تره به اندازه مساوری)۲۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
پیاز داغ و نعنا داغ برای تزئینبه مقدار لازم

طرز تهیه آش ماش بدون گوشت

مرحله اول : آماده سازی و پخت ماش

ماش را پاک کنید و خوب بشورید سپس داخل قابلمه ریخته و روی آن آب بریزید و مقدار نمک نیز اضافه کنید و اجازه دهید تا ماش نیم پز شود. نباید ماش ها له شود. برنج نیم دانه ایرانی را نیز بگذارید تا خیس بخورد.

مرحله دوم : تفت دادن پیاز و سیر

پیاز را شسته و نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه با کمی زردچوبه و فلفل سیاه و روغن تفت دهید تا سبک شود سپس سیر ها را پوست بگیرید و رنده یا پوره کنید و به پیاز اضافه کنید تفت دهید تا عطر سر خارج شود.

مرحله سوم : پخت آش ماش

برنج و ماش نیم پز را اضافه کنید چند لیوان آب روی آنها بریزید و اجازه دهید تا مواد خوب پخته شوند وقتی برنج پخته و شکفته شد سبزی را که از قبل خرد کردید اضافه کنید و هم بزنید تا آش ماش ته نگیرد و در قابلمه را بردارید تا سبزی ها پخته شوند.

مرحله آخر

وقتی آش ماش خوب جا افتاد و غلیظ شد نمک آش را اندازه کنید و داخل یک تابه دیگر مقداری روغن ریخته و نعنا را چند ثانیه روی حرارت تفت می دهیم و سپس مقداری از نعنا داغ را روی آش ریخته و چند دقیقه بعد از روی حرارت بر می داریم و در ظرف سرو ریخته و با کشک و پیاز داغ تزئین کنید. نوش جان

فوت وف ن های دستور پخت

آش ماش

  1. اگر آش شما غلظت کافی را نداشت می توانید ۱ ق غذا خوری آرد را داخل آب سرد حل کنید و به آش ماش اضافه کنید.
  2. اگر این آش ماش را برای سرماخوردگی تهیه می کنید می توانید شلغم نیز در این َآش استفاده کنید.
  3. برای پخت ماش از آب جوش استفاده کنید.
  4. در حین پختن آش اگر سفت شد می توانید مقداری آبجوش نیز بریزید.
  5. هر ۱۰ دقیقه آش ماش را هم بزنید تا ته نگیرد.
  6. این مقدار مواد برای ۴ نفر مناسب است.

همچنین ببینید 

از
24
دیدگاه

  • روماک تجهیزی ۳ سال پیش

    ممنون از شما این آش رو درست کردم عالی بود.

    پاسخ
    • parsiday ۳ سال پیش

      نوش جان

      پاسخ