خواص شگفت انگیز جعفری برای سلامتی و تقویت بدن و مضرات جعفری

خواص جعفری

جعفری , خواص جعفری , مضرات جعفری , o,hw utvd

جعفری

آشنایی با جعفری

جعفری یکی از سبزیجات پر مصرف در جهان است که به علاوه بر اینکه به عنوان یک سبزی معطر در خیلی از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد دارای فواید و خواص فراوانی برای بدن نیز می باشد. جعفری به صورت تازه یا خشک مورد استفاده قرار می گیرد.

جعفری به عنوان یک گیاه گل دار شناخته می شود و به عنوان ادویه هم مورد استفاده قرار می گیرد ، این سبزی دارای رنگ سبز روشن است و در مناطق گرمسیری رشد می کند. جعفری دارای ویتامین کا می باشد که برای سلامت بدن بسیار کاربردی است.

این سبزی غنی از ویتامین سی بوده و سه برابر پرتقال دارای ویتامین سی می باشد. همچنین این سبزی خوش رنگ دارای ویتامین های دیگری نظیر ویتامین آ ، آهن ، مس و فولات می باشد. جعفری دارای آهن زیادی می باشد.

جعفری گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص این گیاه ارزشمند را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص جعفری در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص جعفری

درمان اسهال

از جعفری و همچنین برگهای آن می توان برای کاهش اسهال استفاده کرد. این سبزی برای کاهش استهال بسیار موثر می باشد. شما می توانید جعفری را به عنوان چای مصرف کنید و از فواید آن برای درمان اسهال بهره مند شوید.

خاصیت ضد ورم

همانطور که گفته شد جعفری دارای آب فراوان می باشد که ادرار آور است ، آب اضافی بدن را می توان از طریق این سبزی خارج کرد. جعفری می تواند به درمان اختلالات کلیوی کمک کند. این سبزی باعث می شود تا ورم بدن کاهش پیدا کرده و سلامت شما حفظ شود.

منظم شدن دوران قاعدگی

دو ترکیب موجود در جعفری باعث می شود که مشکلات قاعدگی کم شود. آپیول و میریستیسین موجود در این سبزی باعث می شود تا چرخه قاعدگی منظم تر شود. به جای استفاده از داروهای شیمیایی از جعفری استفاده کنید.

خاصیت ضد التهابی

همانطور که گفته شد جعفری دارای ترکیبی به نام اپی ژنین می باشد که خواص ضدالتهابی دارد. این سبزی برای التهاب بسیار موثر است ، برای درمان دردها و التهاب های مثانه و کلیه می توان از این سبزی کمک گرفت. این سبزی باعث می شود تا از ایجاد سنگ در کلیه پیشگیری شود. جعفری دارای مقادیر زیادی از ویتامین سی می باشد که با التهاب مقابله می کند.

درمان عفونت پوست سر

خیلی از افراد دارای عفونت های مختلفی بر روی سر خود هستند ، برای درمان عفونت پوست سر می توانید از جعفری کمک بگیرید. این سبزی را می توانید به صورت مایه ای غلیظ درآورده و با آب مخلوط کنید.

می توانید ترکیب بدست آمده را روی پوست سر خود قرار داده و به مدت یک ساعت بگذارید بماند. سپس می توانید موهای سر خود را با شامپو به آرامی ماساژ دهید. این ترکیب برای درمان عفونت پوست سر موثر است.

حفظ سلامت پوست

این گیاه خوشمزه دارای مواد معدنی مختلفی می باشد که شامل: کلسیم، پتاسیم، منگنز، مس و روی است که برای حفظ سلامت پوست ضروری است. شما می توانید از دمنوش جعفری برای سلامت کلی پوست استفاده کنید.

حفظ سلامت کلیه ها

به دلیل ادرار آور بودن این سبزی ، می تواند بر روی سلامت کلیه ها تاثیر گذارد باشد ، مواد موجود در جعفری که با نام های آپیول و میریستیسین شناخته می شود باعث می شود تا سنگ کلیه دفع شود.

کاهش التهاب و کاهش درد مفاصل

بیماری های مفصلی همیشه دردناک بوده است ، خیلی از افراد به ویژه بانوان درگیر بیماری های روماتیسم مفصلی می شوند ، شما برای کاهش التهاب و کاهش درد این بیماری از جعفری استفاده کنید. برای این امر می توانید مقداری جعفری را بجوشانید و یک قاشق روغن غذاخوری روغن زیتون به آن اضافه کنید تا به شکل خمیری درآید. خمیر بدست آمده را روی پارچه ی نخی ریخته و بر روی قسمت درد ببندید.

درمان سرفه های آلرژیک

بیماری های آلرژی باعث می شود که در فصول مختلف سرفه های مکرر در فرد ایجاد شود. همچنین آلرژی باعث ایجاد ناراحتی های برونشیت می شود. جعفری یک سبزی عالی برای درمان این امر می باشد. شما می توانید از جعفری برای درمان سرفه استفاده کنید.

حفظ سلامت رگ های خونی

آب جعغری نیز دارای خواص زیادی می باشد. مطالعات نشان می دهد که آب جعفری می تواند عروق خونی را آرام کند. شما می توانید جعفری را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

چربی سوز طبیعی

گیاه جعفری دارای چربی سوزی بالایی می باشد ، این گیاه ادرارآور می باشد و یک داروی موثر برای لاغری محسوب می شود. جعفری علاوه بر داشتن رنگ سبز ، خوش طعم نیز می باشد. این گیاه باعث می شود تا سلولیت های چاقی از بین برود. شما می توانید جعفری را در برنامه رژیم روزانه خود قرار دهید.

خواص ضد سرطانی

ترکیباتی که در این سبزی وجود دارد با بیماری سرطان مقابله می کند. کارنوزول موجود در این سبزی باعث می شود تا از ابتلا به سرطان جلوگیری شود. این سبزی برای درمان سرطان های سینه ، پوست ، پروستات و روده بزرگ موثر است. این سبزی دارای فلاونوئید می باشد که از زیاد شدن سلول های سرطانی پیشگیری می کند.

لیتولئین موجود در این سبزی یکی از عوامل پیشگیری از سرطان می باشد. این سبزی از تکثیر بی رویه سرطان در بدن جلوگیری می کند. همچنین جعفری برای مقابله با سلول های سرطانی ریه بسیار موثر است. چرا که دارای ترکیبی به نام اپی ژنین می باشد.

حفظ سلامت گوش ها

جعفری دارای خاصیتی می باشد که می تواند باعث تمیز شدن مایع درون گوش شود ، این سبزی باعث می شود که مخاط در گوش به درستی حرکت کرده و باعث خروج مایع از گوش می شود. شما می توانید آب جعفری را میل کنید تا از ناراحتی های معده رهایی پیدا کنید.

شفاف سازی پوست صورت

جعفری دارای خواص بی نظیری برای سلامت پوست می باشد ، دلیل این موضوع آنتی اکسیدان های موجود در جعفری می باشد. ویتامین سی موجود در جعفری باعث می شود تا شما پوست شفاف و صافی داشته باشید.

کنترل ریزش موی سر

این سبزی خوش طعم دارای خواص زیادی برای سلامت بدن می باشد ، می توان از این سبزی برای کنترل ریزش مو استفاده نمود چرا که این سبزی دارای مواد مغذی زیادی می باشد ، همچنین آنتی اکسیدان های موجود در این سبزی باعث می شود تا ریز مو به شکل ویژه ای کنترل شود.

حفظ سلامت استخوان ها

جعفری دارای مقادیر زیادی از ویتامین کا می باشد که برای حفظ تراکم استخوانی موثر است. این سبزی به دلیل خاصیتی که دارد مانع از شکستگی استخوان ها می باشد ، همچنین جعفری دارای مقادیر زیادی از کلسیم ، منیزیم ، ویتامین دی و فسفر می باشد. اپی ژنین موجود در این سبزی از اختلالات موجود در استخوان ها پیشگیری می کند.

حفظ سلامت قلب

جعفری یک سبزی خوش رنگ است که از قلب انسان مراقبت می کند. این سبزی یک طعم دهنده برای غذا محسوب می شود. طبق مطالعات انجام شده جعفری باعث جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی می شود.

تنظیم دستگاه گوارش

این سبزی خوش رنگ برای درمان سوء هاضمه مفید می باشد ، جعفری باعث می شود تا نفخ کاهش پیدا کند. چرا که این سبزی دارای فیبر زیادی می باشد. جعفری باعث می شود که گردش خون در بدن به سهولت انجام شود. این سبزی ادرار آور بوده و باعث می شود که گوارش شما منظم شود.

حفظ سلامت غدد

جعفری می تواند در سلامت غدد نقش مهمی داشته باشد ، این سبزی باعث کاهش تورم و بزرگ شدن غدد می شود. این گیاه باعث می شود تا غدد فوق کلیوی تسکین پیدا کند. جعفری دارای کلسیم ، آهن ، ویتامین ب کمپلکس می باشد.

درمان شب کوری

شب کوری بیماری است که به دلیل کمبود ویتامین های مختلف نظیر ویتامین آ در بدن ایجاد می شود. جعفری منبع غنی از ویتامین آ می باشد که شما می توانید از این سبزی برای درمان شب کوری استفاده کنید.

حفظ سلامت کبد

این سبزی خوش رنگ باعث می شود تا از کبد شما به درستی حفاظت شود. کسانی که دیابت دارند می توانند این سبزی را در دستور غذایی خود قرار دهند. این سبزی به باز شدن انسداد در کبد و طحال کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

این سبزی به دلیل داشتن منبع عظیمی از ویتامین سی یک تقویت کنندگی قوی برای سیستم ایمنی بدن محسوب می شود ، همین امر باعث می شود تا باعث درمان سریع زخم شود.

کاهش کلسترول بد خون

این سبزی به دلیل داشتن فیبر مناسب باعث کاهش کلسترول می شود. جعفری دارای هایپوکلسترولمیک می باشد که باعث می شود تا کلسترول بد خون کاهش پیدا کند.

پیشگیری از آکنه و جوش

کسانی که دارای پوست چرب می باشند بیشتر به آکنه و جوش گرفتار می شوند. شما می توانید با ترکیب جعفری با مقداری عسل از آکنه و جوش جلوگیری کنید. می دانیم که ترکیب کردن جعفری با عسل یک ترکیب ضدباکتری به ما می دهد.

کمک به جذب آهن

این سبزی به دلیل داران بودن مقادیر زیادی از آهن باعث می شود تا در درمان کم خونی موثر باشد. یکی از آسان ترین راه درمان کم خونی مصرف سبزی جعفری می باشد. این سبزی دارای مقادیر زیادی از ویتامین سی می باشد که به بدن شما کمک می کند تا جذب آهن افزایش پیدا کند و کم خونی درمان شود.

نرم کننده موهای سر

اکثر ما برای نرم شدن موهای خود بعد از استفاده از شامپو نیاز به نرم کننده داریم ولی می توانیم به صورت گیاهی از خاصیت نرم کنندگی جعفری استفاده کنیم.

رفع چین و چروک پوست

ویتامین سی برای بدن انسان ضروری است ، با خوردن مواد غذایی مختلف می توانیم ویتامین سی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. جعفری دارای ویتامین سی فراوان می باشد که باعث چین و چروک صورت می شود. جعفری می تواند کلاژن موجود در پوست صورت را تحریک کرده و باعث ترمیم سلولی شود. اگر می خواهید پوست صاف داشته باشید بهتر است جعفری میل کنید.

ضد باکتری طبیعی

این سبزی خوش رنگ دارای خواص ضدباکتری می باشد که برای سلامت جسم مفید است ، جعفری با باکتری های گرم منفی و گرم مثبت مقابله می کند. این سبزی یکی از فواید آن در داروسازی می باشد.

تسریع درمان زخم ها

این سبزی خوش طعم دارای بتاکاروتن می باشد که برای ترمیم پوست و درمان زخم مورد استفاده قرار می گیرد. با میل کردن جعفری خاصیت ارتجاعی پوست شما زیاد شده و باعث درمان سریعتر زخم ها می شود.

خاصیت جعفری برای دهان و دندان

مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که جعفری می تواند باعث سلامت دهان و دندن شود. جعفری را یک درمان موقتی برای این امر می دانند. بوی بد دهان ممکن است به خاطر برخی اختلالات روده ای ایجاد شود. برخی عوامل دیگر برای ایجاد بوی بد دهان شامل : بیماری معده ، اختلالات تنفسی و متابولیسم میکروبی می باشد.

حفظ سلامت پوست

روغن موجود در این سبزی خاصیت ضدقارچی و ضدباکتری دارد. شما می توانید از روغن های موجود در جعفری برای درمان جوش استفاده کنید. روغن این گیاه در بازار قابل دسترس می باشد.

خواص برای دوران بارداری

جعفری به دلیل داشتن آهن منبع مناسبی برای مادران باردار می باشد ، مصرف روزانه جعفری باعث می شود تا بارداری آسانی داشته باشید. البته به دلیل اینکه جعفری باعث انقباضات رحم می شود حتما باید با مشورت پزشک متخصص مصرف شود.

زیباتر شدن پوست صورت

شما اگر این سبزی را به صورت روزمره مصرف کنید باعث متعادل شدن ترشح چربی در پوست شما می شود. جعفری باعث باز شدن منافذ پوست صورت شما شده که این عمل باعث می شود تا آکنه از پوست صورت شما از بین برود. برای داشتن پوستی صاف و درخشان جعفری میل کنید.

رفع تیرگی دور چشم

شما می توانید با مصرف جعفری دایره های تیره دور چشم خود را از بین ببرید. این سبزی دارای ویتامین کا می باشد که برای این امر کاربرد دارد. برای از بین بردن پف زیر چشم می توانید از دستور گفته شده استفاده کنید:

شما می توانید آب جعفری را بگیرید و یک قاشق چایخوری به آن ماست اضافه کنید و بر روی قسمت های پف قرار دهید. بعد از ده دقیقه صورت خود را بشویید. این کار را به مدت دو بار در طول هفته انجام دهید تا تاثیر آن را مشاهده کنید.

درمان شپش سر

روش های گوناگونی برای درمان شپش سر وجود دارد ، شما می توانید یک ترکیب قوی از سبزی جعفری برای درمان گیاهی شپش سر بهره بگیرید.

درمان گزیدگی پوست

زمانی که دچار گزیدگی بر روی پوست شدید بهتر است برگ جعفری را بر روی محل گزیده شدن بمالید. این امر باعث می شود که گزیدگی کاهش پیدا کند. روغن بذر جعفری نیز می تواند باعث درمان کبودی شود.

لایه بردار طبیعی

شما می توانید از جعفری برای رفع سلول های مرده موجود در صورت خود استفاده کنید. می خواهیم یک ماسک عالی با گیاه جعفری درست کنیم ، شما می بایست بدین صورت عمل کنید:

مقداری جعفری را در ماست بریزید و به شکل خمیر در بیاورید. چند قطره روغن درخت چای به آن اضافه کنید و محلول به دست آمده را به مدت یک ربع بر روی پوست خود قرار دهید.

درخشان تر شدن موی سر

شستن موی سر با آب جعفری باعث می شود که شما موهای براقی داشته باشید. می توانید از ترکیب های مختلف برای این کار استفاده کنید.

رفع لکه های پوستی

این گیاه در کم کردن لکه های تیره پوست موثر است. شما می توانید جعفری را با عسل و آبلیموه ترکیب کنید و برای این مشکل استفاده کنید.

کاهش تحریک پذیری پوست

اگر از گزش حشرات رنج می برید می توانید از برگ های جعفری استفاده کنید چرا که باعث کاهش تحریک پذیری پوست صورت می شود. شما می توانید برای کاهش کک و مک صورت از این سبزی کمک بگیرید.

حفظ رنگ مو

جعفری دارای مقادیر زیادی از مس می باشد که به حفظ رنگ طبیعی مو کمک می کند. شما می توانید برای این امر این سبزی خوش طعم را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

درمان شوره سر

اگر از شوره سر رنج می برید و می خواهید برای همیشه از شر شوره رهایی پیدا کنید جعفری میل کنید. همچنین شما می توانید از خیسانده برگ جعفری برای شستن شوره سر استفاده کنید.

پاکسازی سلول های مرده پوست

شما می توانید برای پاکسازی سلول های مرده پوست از برگ جعفری استفاده کنید. می توانید مقداری برگ جعفری را با ماست ترکیب کرده یا یک محلول بدست آید. سپس می توانید بر روی پوست خود بمالید تا سلول های مرده ناپدید شود.

افزایش رشد موهای سر

اگر می خواهید به صورت کاملا گیاهی و بدون عوارض رشد موهای خود را افزایش دهید چرا از سبزی جعفری کمک نمی گیرید؟ این سبزی باعث می شود تا گردش خون در پوست سر تحریک شده و رشد مو افزایش پیدا کند.

مضرات جعفری

زنان باردار

جعفری خواص بسیاری برای زنان باردار دارد ولی به دلیل اینکه مصرف زیاد آن می تواند باعث انقباضات رحم شود توصیه می شود که حتما با مشورت پزشک متخصص مصرف شود. علاوه بر زنان باردار ، زنان شیرده هم به هیچ وجه نباید جعفری را به صورت افراطی مصرف کنند.

منابع : wikipedia ، bonnieplants

همچنین ببینید

خواص اسفناجخواص آویشن


  • بابای ایرج ۱ سال پیش

    سلام به همه
    تجربه شخصی خودم رو میگم
    شاید به کار عزیزی اومد
    زمینم خوردم، قوزک و مچ پام سیاه و متورم شد، توی عکس رادیولوژی خداروشکر شکستگی نداشت، اما ورم و کبودیش خیلی زیاد بود.
    جعفری رو ساطوری کردم، روی قوزک و مچ پام گذاشتم و نایلون پیچیدم.
    بعد از ۲۴ساعت نتیجه عالی و باور نکردنی بود😍😍😍

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      سلام ممنون

      پاسخ