طرز تهیه خورش اسپناساک مازندرانی مجلسی و خوشمزه با گوشت

طرز تهیه خورش اسپناساک

 

یکی از انواع خورشت های سنتی ایرانی می باشد که فوق العاده خوشمزه و ساده است و می توانید به راحتی این خورش خوش طعم را در منزل تهیه کنید. این خورش با گوشت و اسفناج و سبزیجات معطر تهیه می شود. کشور ایران از نظر تنوع غذایی و گستردگی آن فوق العاده بی نظیر است. این خورش بی نظیر برای مازندران است و بیشتر در این شهر تهیه می شود و در انتها به دلخواه می توانید یک تخم مرغ روی خورش قرار دهید و به همراه یک پلو زعفرانی خوشمزه میل کنید. این غذا به دلیل داشتن سبزی همه فن حریف اسفناج بسیار مقوی نیز می باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه خورش اسپناساک را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

گوشت گوسفندی۲۰۰ گرم
اسفناج۱ کیلوگرم
سبزیجات معطر ( نعناع، جعفری، گشنیز، تره)جمعا ۵۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
سیر۳ حبه
هویج۲ عدد
تخم مرغ۲ عدد
آب نارنج۳ ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه خورش اسپناساک با گوشت و اسفناج

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا گوشت گوسفندی را به اندازه دلخواه برش بزنید و بشورید. اسفناج را پاک کرده و ریز خرد کنید و بشورید و داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن کشیده شود. سبزیجات معطر را نیز بشورید و خرد کنید. اگر پونه کوهی یا چوچاق و تره کوهی در دسترس دارید می توانید جایگزین سبزی ها کنید.

مرحله دوم: تفت دادن مواد

در ادامه پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل روغن کمی تفت دهید تا سبک شود. در ادامه سیر را پوست بگیرید و خرد یا پوره کنید و به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا عطر سیر بلند شود. در ادامه گوشت خرد شده و ادویه ها را اضافه کنید و به همراه پیاز و سیر خوب تفت دهید تا سرخ و تغییر رنگ دهد.

مرحله سوم: افزودن سبزیجات

در ادامه اسفناج و سبزی خرد شده را نیز اضافه کنید و به همراه مواد فوق خوب تفت دهید تا سبزی ها از خامی خارج شود. بعد ۲ پیمانه آب جوش روی گوشت بریزید و ابتدا حرارت را بالا ببرید تا به جوش بیاید. سپس درب قابلمه را قرار دهید تا گوشت پخته شود.

مرحله چهارم: تهیه خورشت اسپناساک

بعد از حدود ۳ ساعت که از زمان پخت گذشت باید هویج را به همراه کمی نمک به خورشت اضافه کنید و بعد آب نارنج را بریزید و برای ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خورش مزه دار شود. در انتها به دلخواه می توانید تخم مرغ داخل خورش ریخته و هم بزنید. به همین راحتی خورش اسپناساک آماده شده است. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت خورش اسپناساک مازندرانی

  1. می توانید به دلخواه بجای آب نارنج از رب انار نیز استفاده کنید.
  2. می توانید از نخود نیز در تهیه این خورشت استفاده کنید.
  3. در رسپی اصلی از چوچاق و پونه کوهی استفاده می شود که در صورت در دسترس نبودن سبزی های جایگزین در مواد گفته شده است.

همچنین ببینید 

از
1
دیدگاه

  • پرستو ۱۰ ماه پیش

    ممنون بابت توضیحات خوبتون ،البته باید بگم خورشت اسپناساک اصالتش به گرگان و استان گلستان برمیگرده نه مازندران ،که با نخود طبخ میشه و نخود جزو مواد اصلی این خورشت هست

    پاسخ