طرز تهیه آش دوغ مازندرانی خوشمزه و ساده با برنج به روش اصلی

دستور پخت آش دوغ شمالی

طرز تهیه آش دوغ شمالی

 

آش دوغ شمالی یکی از آش های بسیار خوشمزه مازندرانی می باشد. این آش کمی متفاوت می باشد و شما می توانید به راحتی این آش متفاوت شمالی را تهیه کنید. این آش کمی متفاوت است و شما می توانید این آش را با ماست ترش یا دوغ محلی تهیه کنید. آش ها یکی از پیش غذا های بسیار خوشمزه ما ایرانی هستند که بهانه خوبی برای دورهمی ها می باشد و شما می توانید برای یک شام یا نهار سبک نیز تهیه کنید. این آش با سبزی گشنیز و اسفناج تهیه می شود اگر اسفناج در دسترس نبود می توانید از چغندر هم استفاده کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه آش دوغ شمالی مازندرانی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه آش دوغ شمالی

  • سبزی آش و سیر تازه ۵۰۰ گرم
  • کدو سبز ۴ عدد
  • باقالی سبز ۱/۲ پیمانه
  • لوبیا چیتی ۱/۲ پیمانه
  • برنج نیم دانه ۱ پیمانه
  • سیر برای داخل آش ۲ بوته
  • دوغ ۵ کیلوگرم
  • چغندر در صورت دلخواه
  • نمک، فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه آش دوغ شمالی به روش مازندرانی

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا سبزی مخصوص این آش را باید پاک کنید. برای این آش نیاز به اسفناج و گشنیز و برگ سیر دارید، اگر در فصلی هستید که اسفناج موجود نبود از برگ چغندر استفاده کنید. سبزی را دسته کنید و روی تخته آشپزی قرار دهید و ساطوری خرد کنید. لوبیا چیتی را برای ۱۲ ساعت خیس کنید و کنار قرار دهید برنج را نیز خیس کنید.

مرحله دوم: پخت مواد

حالا لوبیا چیتی خیس خورده را به همراه کمی نمک بگذارید تا پخته شود و بعد آبکش کنید. برنج را نیز روی حرارت قرار دهید و بگذارید تا پخته شود و بعد آبکش کنید. سیر ها را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید. باقالی سبز را نیز از فریزر خارج کنید و صبر کنید تا یخ آن باز شود.

مرحله سوم: مخلوط کردن آش

دوغ ترش را داخل قابلمه بریزید و برنج و لوبیا چیتی و سبزی و سیر خرد شده را اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بالا قرار دهید و تند و مداوم هم بزنید تا اینکه دوغ خوب گرم شود و بجوش بیاید. دست از همردن نکشید زیرا باعث بریدن شدن دوغ می شود. وقتی آش شروع به جا افتادن کرد باید بقیه مواد را اضافه کنید.

مرحله چهارم: پخت آش دوغ شمالی

در ادامه کدو سبز را خوب بشورید و خرد کنید و به همراه باقالی سبز به آش اضافه کنید، می توانید در این مرحله به دلخواه کمی چغندر خرد شده نیز به مواد اضافه کنید و برای ۲۰ الی ۴۰ دقیقه زمان دهید تا آش جا افتاده شود و در انتها آش را داخل کاسه ریخته و به آن سیر داغ و نعنا داغ اضافه کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه آش دوغ شمالی خوشمزه با کدو سبز و باقالی

  1. در انتها بهتر است میزان نمک و فلفل سیاه آش را اندازه کنید.
  2. برنج حتما باید نیم دانه باشد.
  3. می توانید از کدو حلوایی نیز استفاده کنید.
  4. پخت جداگانه لوبیا باعث می شود رنگ آش بهتری داشته باشید.
  5. اگر برنج نیم دانه ندارید موقع شستن خوب چنگ بزنید.
  6. اگر دوغ ندارید می توانید از ۱ پیمانه ماست ترش استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه