خواص و مضرات پونه ، 18 خاصیت پونه برای سلامتی بدن و درمان بیماری ها

خواص پونه

خواص پونه , مضرات پونه , خاصیت ها و زیان های پونه , o hw ki

پونه

آشنایی با پونه

پونه یکی از گیاهان بسیار مفید در طبیعت است که در خانواده نعنائیان دسته بندی می شود. بیشترین مصرف این گیاه پر فایده در صنایع غذایی مانند آشپزی و شیرینی پزی است ، البته پونه از دیرباز در طب سنتی به عنوان آرام بخش مورد استفاده قرار می گرفته است.

از اسانس پونه برای صنایع عطر سازی استفاده می شود. جالب است بدانید روغن پونه سمی است و در سالیان دور مهاجرین امریکایی برای دور کردن حشرات استفاده می شده است. نکته مهم در مورد این گیاه این است که اسانس آن می تواند حتی کشنده باشد.

پونه گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص پونه را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص پونه در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص پونه

سلامت دستگاه گوارش

کسانی که ناراحتی و مشکلات گوارشی دارند می توانند از پونه استفاده کنند ، پونه برای درمان بیماری های گوارشی و همچنین درمان سکسکه موثر است.

سرشار از کلسیم

برای تقویت استخوان های و کودکان در حال رشد می توانید از پونه استفاده کنید. برای این منظور بهتر است برای تاثیرگذاری بیشتر پونه تازه یا خشک شده را به همراه ماست یا دوغ مصرف کنید.

کاهش درد آرتروز و رماتیسم

یکی دیگر از کاربردهای پزشکی پونه در بی حس کنندگی می باشد که باعث می شود تا درد بیماری هایی مثل رماتیسم و آرتروز کاهش یابد.

بادشکن و معرق

از برگ های گیاه پونه و همچنین ساقه های آن می توان برای جایگزین کردن بسیاری از داروها استفاده کرد. گیاه پونه دارای فوایدی نظیر بادشکن ، معرق ، مدر و محرک می باشد.

کاهش تب

پونه باعث می شود تا تعریق بدن زیاد شود و همین امر کافی است تا میزان تب بدن شما کاهش پیدا کند.

درمان سرما خوردگی و عفونت سینه

شما می توانید از این گیاه برای درمان سرماخوردگی استفاده کنید. گیاه پونه را می توان در مصارف پزشکی استفاده نمود ، از پونه می توان برای درمان سرفه و عفونت سینه استفاده کرد.

تقویت دستگاه گوارش و کبد

از دیگر خواص سلامت پونه می توان به درمان ناراحتی های کبدی ، اسهال های خونی ، ناراحتی های عصبی و اختلالات گوارشی اشاره کرد.

کاهش درد قاعدگی

پونه به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. پونه به عنوان یک گیاه قاعده آور می باشد و باعث انقباضات در رحم می شود و به جریان قاعدگی کمک می کند.

افزایش ترشح صفرا

استفاده از پونه باعث می شود تا ترشح صفرا شما افزایش پیدا کند و این امر به سلامت بدن کمک می کند.

کاهش گاز معده و دردهای شکمی

پونه می تواند در حذف گازهای انباشته در روده و معده بسیار موثر باشد و به عنوان یک گیاه دارویی برای گوارش محسوب می شود. خاصیت ضداسپاسم روده ها باعث می شود تا دردهای شکمی شما تسکین پیدا کند.

سلامت ریه ها

یکی دیگر از خواص پونه که می توان به آن اشاره کرد رفع ترشحات انباشته شده در ریه می باشد که برای درمان بیماری های مختلف به مانند برونشیت و سرماخوردگی موثر است.

تسکین درد و آرامش

همانطور که قبلا اشاره شد پونه یک آرام بخش طبیعی است. دمنوش پونه باعث تسکین درد و آرامش ذهن می شود.

کاهش اوره

پونه باعث می شود تا اسید اوریک بدن کاهش پیدا کند. کسانی که اوره ی بالا دارند می توانند از پونه استفاده کنند.

درمان بیماری های گوارشی

پونه برای ناراحتی های معده بسیار موثر می باشد. اگر شما در طول روز زیاد دچار نفخ ، اسهال و … می شوید می توانید از پونه برای کاهش تورم دستگاه گوارش خود استفاده کنید.

درمان تبل خال و آنفولانزا

از عصاره پونه نیز می توان برای درمان تب خال ، آنفلوآنزا ، بیماری نیوکاسل استفاده نمود. شما می توانید پونه را به صورت جویدنی مصرف کنید چرا که دارای خواص ضدباکتریایی برای دهان و دندان می باشد. پونه به مانند یک آنتی بیوتیک عمل می کند.

درمان عفونت ها

پونه دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی برای بدن می باشد ، عفونت رحم ، ادرار و کلیه را می تواند به راحتی ضدعفونی کند. همچنین از پونه برای تمیز کردن زخم های بدن استفاده می شود.

مضرات پونه

احتیاط در بارداری

تا به اینجای کار در مورد فواید پونه صحبت کردیم ، پونه دارای مضراتی هم می باشد که می بایست به آن توجه کنید. زنان باردار بایستی با احتیاط بیشتری پونه را مصرف کنند چرا که ممکن است منجر به سقط جنین شود.

افزایش فشار خون

افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند باید در مصرف پونه احتیاط کنند زیرا پونه باعث افزایش فشار خون می شود و کسانی که فشار خون دارند ممکن است با مصرف پونه دچار حمله شوند.

همچنین ببینید


  • ابوذر ۲ سال پیش

    ببخشید یه جا نوشته فشارخون را بالا میبرد ودرجایی دیگر نوشته فشارخون را کاهش میدهد .جریانش به چه صورت هست بین علما اختلافه یا هرکی هرکیه

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      بالا می برد چون طبع گرمی دارد

      پاسخ
      • روهیا ۱ سال پیش

        طبع پونه که گرم نیست سرد ودخشک

        پاسخ
    • علی ۱ سال پیش

      من که ندیدم نوشته باشه فشارخون را پایین میاورد

      پاسخ
  • دکتر علی دوستی متخصص طب سنتی و داروگیاهی ۱ سال پیش

    سلام خیلی عالی بود تشکر

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      سلام خواهش می کنم

      پاسخ