طرز تهیه خورش ترش سماق مازندرانی محلی ساده و لذیذ با مرغ

طرز تهیه خورش ترش سماق

 

یکی از غذاهای خوشمزه مازندارانی است که هم با گوشت و هم مرغ پخته می شود. خورش ترش سماق همان طور که از اسمش پیداست از سماق و لوبیا و چاشنی مخصوص استفاده می شود. مازندارن مانند گیلان مهد غذاهای خوشمزه و رنگارنگ است و غذاهای شمالی کشور ایران از محبوبت خاصی برخوردار هستند مخصوصا این غذای خوشمزه. مقدار سماق گفته شده در دستور را به ذائقه خود می توانید کم یا زیاد کنید و از خواص بی نظیر سماق در این غذا استفاده کنید از خواص و ویژگی های مهم سماق می توان به سم زادیی کبد، کاهش کلسترول، لاغری و کاهش وزن اشاره کرد. پس همان طور که در بالا گفتیم مهم نیست در این خورشت خوشمزه و خوش عطر می توانید هم از سینه مرغ و هم گوشت خورشتی استفاده کنید. امروز در پارسی دی خورش ترش سماق را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

سینه مرغ۳ عدد
سبزی خورشتی یا سبزی معطر شامل (جعفری، گشنیر، تره، شنبلیله، اسفناج و چوچاق)۲۵۰ گرم
پیاز۱ عدد
سیر۷ حبه
لوبیا قرمز۱۵۰ گرم
غوره۱۰۰ گرم
سماق۵ ق غذا خوری
آبغوره۱/۲ لیوان
نمک و فلفل و زردچوبه و برگ بوبه مقدار لازم

طرز تهیه خورش ترش سماق با مرغ

مرحله اول :پخت مرغ و لوبیا

سینه مرغ را به همراه کمی فلفل سیاه و نمک و زردچوبه و برگ بو داخل قابلمه ریخته و آب بریزید و اجازه دهید سینه مرغ خوب پخته شود لوبیا قرمز را که از قبل خیس کردید و چند بار آبش را عوض کردید در قابلمه جدا ریخته و بگذارید بپزد. وقتی سینه مرغ خوب پخته شد آن را از قابلمه جدا کنید و داخل تابه سرخ کنید. لوبیا قرمز را بعد از پختن آبکش کنید و آب آن را دور بریزید.

مرحله دوم : تفت دادن پیاز و سیر

پیاز را خلالی ریز خرد کنید و داخل تابه با کمی روغن و زردچوبه خوب تفت دهید تا سبک شود سپس سیر را پوست بگیرید و رنده ریز یا پوره کنید و به همراه پیاز ها تفت دهید در انتها ۳ ق غذا خوری سماق به آن اضافه کرده و تفت دهید سپس سینه مرغ را به همراه لوبیا ها به مواد اضافه کنید و تفت دهید تا مواد به خورد مرغ برود.

مرحله سوم : پخت خورش ترش سماق

تمام مواد را داخل قابلمه ریخته و با کمی آب و آبغوره و نمک و فلفل سیاه اجازه دهید تا به قل خوردن بیفتد. در تابه دیگر سبزی هایی را که از قبل پاک کرده و خورده کرده سرخ کنید تا تغییر رنگ دهد سپس مابقی سماق و کمی نمک را به سبزی اضافه کرده و سبزی سرخ شده را به همراه غوره به قابلمه مرغ اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش ترش سماق خوب جا بیفتد و غلیظ شود در نهایت نباید زیاد آبکی باشد. در انتهای پخت میزان نمک و ترشی خورش را تست کنید اگر آماده بود از روی حرارت بردارید و به همراه برنج سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت خورش ترش سماق

  1. در ریختن سماق دقت کنید بیش از حد ریختن آن باعث تلخی خورش ترش سماق می شود.
  2. می توانید از گوشت خرد شده نیز در تهیه این غذا استفاده کنید.
  3. می توانید از سبزی خورشتی یا همان قورمه نیز استفاده کنید.
  4. می توانید برای ریختن آب در مرحله سوم از آب مرغ استفاده کنید.
  5. در صورت عدم دسترسی به غوره می توانید آن را حذف کنید فقط توجه داشته باشید ترشی خورش کمتر خواهد شد.

همچنین ببینید 

از
2
دیدگاه