خواص و مضرات نخود ، 30 خاصیت نخود برای درمان بیماری ها و تقویت بدن

خواص و مضرات نخود

خواص و مضرات نخود , نخود , خواص نخود , مضرات نخود , khavas nokhod , o,hw ko,n

نخود

آشنایی با نخود

نخود یک گیاه یک ساله است که در دسته بندی حبوبات قرار می گیرد. یکی از نکات مهم در مورد این گیاه این است که از مقوی ترین حبوبات محسوب می شود ، جالب است بدانید که نخود یکی از قدیمی ترین حبوبات است و حدود هفت هزار سال قدمت دارد.

بیشترین حجم نخود در صنایع غذایی ( انواع سالاد ، سس ، نان و … ) مصرف می شود. این گیاه پر فایده دارای فیبر زیادی می باشد که به همین جهت برای سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی بسیار مناسب است.

با این حبوبات با ارزش غذاهای بسیار پرطرفداری تهیه می شود که از معروف ترین این غذاها می توان به انواع آش های ایرانی مانند آش رشته ، انواع غذاهای عربی شناخته شده مانند هوموس ، فلافل ، بابا غنوش و … اشاره کرد.

نخود گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص این گیاه ارزشمند را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص نخود در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص نخود

کاهش کلسترول بد

شما با مصرف روزانه نخود می توانید به کاهش کلسترول بد خون خود اقدام کنید ، نخود به دلیل داشتن دیس لپیدمی در باعث می شود تا از جمع شدن کلسترول بد در بدن جلوگیری شود. اگر می خواهید از بیماری های قلبی و سکته های ناگهانی نجات پیدا کنید بهتر است نخود مصرف کنید.

رفع موهای زائد صورت

برای برداشتن موهای صورت خود می توانید با ترکیب مواد گفته در ادامه یک پاک کنندگی قوی داشته باشید ، شما ابتدا مقداری ادویه زردچوبه را با آرد نخود ترکیب کرده تا یک مایه خمیری بدست آید

سپس مواد به دست آمده را به صورت اسکراب بر روی پوست صورت خود قرار دهید و به مدت یک ربع بگذارید که ماده بر روی پوست صورت شما باقی بماند. شما می توانید این ترکیب را به مدت یک ماه استفاده کنید تا موثر واقع شود.

رفع چین و چروک پوست

نخود دارای منگنز می باشد که باعث می شود تا با چین و چروک پوست مقابله کند ، منگنز موجود در این حبوبات باعث می شود تا با رادیکال های آزاد پوست مبارزه کرده و باعث از بین بردن چین و چروک شود. مواد موجود در نخود دارای ویژگی هایی می باشد که با سلول های مرده پوست مقابله می کند. این حبوبات همچنین دارای ویتامین ب می باشد که می تواند از آفتاب در برابر پوست محافظت کند.

خواص فیبر حل شدنی نخود

همانطور که گفته شد نخود دارای فیبر حل شدنی می باشد که برای کم کردن خطرات بیماری های قلبی و عروقی کاربرد دارد. فیبر موجود در نخود باعث می شود تا سطح قند خون تثبیت شود. فیبر موجود در نخود باعث می شود که کلسترول بد خون کاهش پیدا کند و احساس سیری کنید.

خواب خوب و آرام

نخود غنی از اسید آمینه ، تریپتوفان و سرتونین می باشد که این موارد برای تنظیم خواب مناسب ضروری است. اگر می خواهید شب آرامی را سپری کنید بهتر است نخود را به صورت روزانه مصرف کنید.

لایه برداری پوست صورت

شما می توانید از ترکیب آرد نخود با زردچوبه یک ترکیب عالی تهیه کنید که برای پاک کردن و لایه برداری صورت مناسب است. ترکیب گفته شده برای بهبود بخشیدن پوست بسیار موثر است و باعث می شود تا پوست شما مرطوب شود.

تقویت موهای سر

همچنین علاوه بر موارد گفته شده شما می توانید برای تقویت موهای خود از نخود استفاده کنید ، منگنز و پروتئین موجود در این حبوبات باعث می شود که موهای شما تقویت شود.

درمان لکودرما

نخود برای درمان لکودرما بسیار مفید می باشد ، شما می بایست نخود را با تریفالا چورنا و آب ترکیب کنید و بعد از گذشت یک شبانه روز می توانید جوانه بدست آمده را مصرف کنید تا در درمان لکودرما موثر باشد.

پاک کننده طبیعی پوست صورت

شما می توانید از این حبوبات برای پاک کنندگی پوست صورت خود استفاده کنید ، برای بدست آوردن ترکیب مناسب که پاک کننده صورت باشد شما می بایست آرد نخود را با مقداری زردچوبه مخلوط کرده و یک ماده خمیری شکل بدست بیاورید ، سپس مواد بدست آمده را بر روی پوست صورت خود قرار دهید. می توانید بعد از یک ربع صورت خود را بشویید تا تاثیر آن را مشاهده کنید.

سرشار از کلسیم

شاید باورش کمی عجیب به نظر برسد اما کلسیم موجود در نخود با کلسیم موجود در لبنیات مانند شیر و ماست برابر است. شما می توانید برای سلامت استخوان های خود از نخود استفاده کنید.

کنترل دیابت

نخود دارای شاخص گلیسمی کمی می باشد که برای تنظیم سطح قند خون موثر است. کسانی که بیماری دیابت دارند می توانند از نخود استفاده کنند چرا که نخود باعث می شود تا سطح قند خون در بدن تنظیم شود. این حبوبات باعث می شود تا اثر گوارش غذا بر سطح قند خون کنترل شود.

کاهش خطر حمله های قلبی

نخود به دلیل داشتن فولات زیاد باعث می شود که سطح اسید آمینه بدن کاهش پیدا کند. کاهش اسید آمینه در بدن باعث می شود که خطر بیماری و حمله های قلبی کاهش پیدا کند. اگر می خواهید از خطر بیماری های قلبی رهایی پیدا کنید بهتر است نخود مصرف کنید.

فواید برای زنان باردار و جنین

این حبوبات دارای فولات می باشد که یک ماده ضروری برای زنان باردار است. این ماده باعث می شود تا رشد مغز جنین به شکل ویژه و درستی انجام شود.

رژیم لاغری و کاهش وزن

نخود دارای فیبر زیادی می باشد، همچنین این حبوبات پروتئین زیادی را در خود جای داده است ، فیبر و پروتئین موجود در این حبوبات باعث می شود که شما احساس سیری کنید و گرسنگی شما تا حدود زیادی کنترل می شود. اگر می خواهید وزن ایده آل خود را حفظ کنید می توانید نخود را در دستور رژیمی خود قرار دهید.

خواص فسفر موجود در نخود

نخود دارای فسفر و آهن می باشد که این امر باعث می شود تا سدیم اضافه از بدن خارج شده و باعث کاهش فشار خون می شود. همچنین نخود باعث می شود تا هموگلوبین خود افزایش پیدا کند.

کاهش لک های پیری

اگر می خواهید لکه های پیری صورت خود را کاهش دهید نگران نباشد چرا که با ترکیب کردن برخی مواد با نخود می توانید این کار را انجام دهید. شما ابتدا باید نخود را پخته و له کنید و سپس به نخود مقداری آب اضافه کرده تا محلول خمیری به دست آید. می توانید این ماده رو بر روی دست و صورت خود بمانید. این امر باعث می شود تا لکه های پیری از رو صورت شما کاهش پیدا کند.

درمان شوره سر

کسانی که شوره سر دارند همیشه به دنبال راهکارهای عالی برای از بین بردن شوره هستند. ما به شما می گوییم که از نخود استفاده کنید ، شش قاشق آرد نخود را با آب ترکیب کنید، سپس خمیر به دست آمده را بر روی موهای خود بکشید و آبکشی کنید ، این کار باعث می شود تا عفونت های سر شما از بین رفته و شوره سر کنترل شود.

پاکسازی کبد و پیشگیری از تپش قلب

نخود دارای مقادیر زیادی از مواد معدنی می باشد ، همچنین این حبوبات دارای مولیبدن می باشد که برای سم زدایی بدن ضروری است. مولیبدن موجود در حبوبات باعث می شود تا از عوارض مختلف مانند تپش قلب ، سردرد و سرگیجه جلوگیری شود. مولیبدن همچنین باعث می شود تا کبد شما پاکسازی شود.

پیشگیری از به وجود آمدن سنگ کلیه

نخود برای درمان بیماری های کلیوی نیز مفید است ، شما می توانید برای جلوگیری از سنگ کلیه مقداری نخود را در آب خیس دهید و سپس با عسل مخلوط کرده و میل کنید تا از سنگ کلیه جلوگیری شود.

درمان عفونت های قارچی

اگر نخود را با نان چاپاتی ترکیب کنید و به مدت یک ماه به صورت مداوم مصرف کنید از شر عفونت های قارچی بدن خود خلاص خواهید شد. شما می توانید به راحتی عفونت های قارچی را با ترکیب گفته شده درمان کنید.

حفاظت از سیستم ایمنی بدن

نخود به دلیل داشتن آهن زیاد باعث می شود تا انتقال اکسیژن در بدن به صورت ویژه انجام شود و همین موضوع برای حفظ سیستم ایمنی بدن ضروری است.

پیشگیری از بیماری های قلبی

شما اگر نخود را به صورت روزانه در رژیم غذایی خود قرار دهید ، این امر باعث می شود تا کلسترول بد خون شما کاهش پیدا کرده و تری گلیسیرید کاهش پیدا کند. نخود باعث می شود تا از دیواره رگ های خونی و خون شما محافظت کند. مصرف نخود باعث می شود تا خطر بیماری های مختلف قلبی نظیر بیماری کرونری در بدن کاهش پیدا کند.

سرشار از منگنز

نخود دارای منگنز می باشد که برای تولید انرژی در بدن و همچنین تقویت سیستم ایمنی مفید می باشد. آنتی اکسیدان های موجود در نخود باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شود.

خواص نخود برای خانم ها

نخود برای سلامت بانوان مفید است، این حبوبات دارای ساپونین می باشد که از سرطان های مختلف زنان مانند سرطان سینه و بیماری پوکی استخوان در زنان پیشگیری می کند. نخود برای دوران یائسگی نیز مفید می باشد چرا که باعث کاهش گرگرفتی در آنها می شود.

درمان بیماری یرقان

اگر می خواهید بیماری یرقان را درمان کنید بهتر است از نخود استفاده کنید. شما می توانید نخود را با آب و شکر ترکیب کرده و برای درمان بیماری یرقان میل کنید.

خواص آهن موجود در نخود

این حبوبات که دارای فواید زیادی برای بدن می باشد سرشار از آهن می باشد. آهن باعث می شود تا بدن انرژی کافی در طول روز داشته باشد ، آهن برای کودکان و همچنین زنان شیرده بسیار مفید می باشد.

پیشگیری از سرطان

بیماری سرطان را می توان با تغذیه سالم و ورزش کردن پیشگیری کرد. نخود باعث می شود تا سرطان کاهش پیدا کند. نخود دارای فیبر حل شدنی می باشد که برای کاهش خطر سرطان گوارش بسیار موثر است.

مضرات نخود

ایجاد نفخ

نخود خواص بسیار زیادی دارد اما این دلیل نمی شود که در مصرف آن افراط کنید. همانطور که مطمئنا می دانید نخود نفاخ است و می تواند باعث نفخ در معده شود. ضمن اینکه نخود دیر هضم است و ممکن است برای معده های حساس مشکلاتی به وجود آورد.

اگر نخود را با رژیم غذایی مناسب و مورد تشخیص متخصص تغذیه مصرف کنید مطمئنا هیچ مشکلی برای شما به وجود نخواهد آورد. ضمنا برای اینکه بتوانید نفخ نخود را به حداقل برسانید می توانید آنرا در آب بخیسانید تا راحت تر هضم شود و نفخ کمتری داشته باشد.

همچنین ببینید

source : stylecraze