طرز تهیه شیرینی ساق عروس خوشمزه مازندرانی مرحله به مرحله

طرز تهیه شیرینی ساق عروس

 

یکی از شیرینی های سنتی ایرانی می باشد که اصالت آن به شهر مازندران بر می گردد. این شیرینی بسیار خوشمزه و راحت بوده ولی این شیرینی امروزه کم کم از لیست شیرینی های محبوب حذف شده در صورتی که یکی از شیرینی ها بسیار خوشمزه برای نوروز و مهمونی و تولد است. شیرینی ساق عروس شباهت زیادی به شیرینی کانولی ایتالیایی دارد با این تفاوت که در آن شیرینی، خامه پر می شود در ساقه عروس از مغزیجات استفاده می شود. با نزدیک شدن به ایام نوروز کم کم خانم های خانه به فکر خانه تکانی و تهیه شیرینی سنتی می افتند و چه خوب است با توجه به مقرون به صرفه بودن آن شیرینی را در منزل تهیه کنید که بوی خوش عطر شیرینی در خانه بپچید و بوی عید و بهار را با خود به همراه بیاورد. حتما برای تهیه شیرینی ساق عروس حتما سعی کنید مواد را خوب ترازو یا پیمانه کنید مهم ترین نکته شیرینی های سنتی رعایت اندازه می باشد. امروز در پارسی دی شیرینی ساق عروس بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

آرد۲ پیمانه معادل ۳۰۰ گرم
پودر قند۳ ق غذا خوری معادل ۳۰ گرم
روغن جامد۲/۳ پیمانه معادل ۱۰۰ گرم
پودر هلنصف ق غذا خوری
گلاب۱ ق غذا خوری مغز گردو به مقدار لازم
پودر قند و پودر پستهبه مقدار لازم برای تزئین

طرز تهیه شیرینی ساق عروس

مرحله اول : صاف کردن روغن

برای کیفیت بیشتر شیرینی لازم است روغن جامد را صاف کنیم. برای این کار ابتدا روغن جامد را بگذارید تا ذوب شود سپس داخل ظرف شیشه ریخته و بگذارید تا خنک شود سپس کمی در یخچال گذاشته تا خودش را بگیرد.

مرحله دوم: هم زدن تخم مرغ

روغن صاف که درست کردید را از یخچال خارج کنید تا کمی نرم شود سپس داخل کاسه همزن ریخته و با پودر قند با دور تند همزن بزنید تا روغن کرم رنگ و حجیم تر شود سپس پودر هل را اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله سوم : افزودن آرد

آرد را الک کنید تا سبک شود سپس به همراه گلاب به مخلوط فوق اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر جمع شود سپس شروع به ورز دادن آن کنید خمیر را در حدی ورز بدید که اگر به آن شکل می دهید ترک نخورد سپس خمیر شیرینی ساق عروس را داخل نایلون گذاشته و بمدت ۱ ساعت بگذارید داخل یخچال تا استراحت کند.

مرحله چهارم : فرم دادن به شیرینی ساقه عروس

شیرینی بعد از استراحت از یخچال خارج کنید و از مواد به اندازه دلخواه بردارید و در دست پهن کنید و از گردو وسط آن گذاشته و مانند دوک به ان شکل بدید و خوب ببندید دقت کنید نباید درزی از خمیر مشخص باشد زیرا هنگام پخت شکل طاهری خوبی نخواهد داشت.

مرحله پنجم : پخت شیرینی ساقه عروس

فر را با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید تا گرم شود شیرینی آماده شده را داخل سینی فر بچینید و داخل فر گرم به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه قرار دهید بعد از تمام پخت آن ها را چک کنید تا کاملا پخته و مغز پخت شده باشند.بعد از پخت شیرینی ها را داخل پودر قند فراوان بغلطانید و با پودر پسته یا گل سرخ تزئین کنید.نوش جان

فوت و فن های دستور پخت شیرینی ساق عروس

  1. اگر خمیر در مرحله سوم جمع نشد می توانید مقداری روغن یا آب بهش اضافه کنید.
  2. پخت این شیرینی با توجه به دمای های مختلف فر می تواند متفاوت باشد پس حتما چک کنید.
  3. می توانید شیرینی ساق عروس را رومال کنید و در فر قرار دهید.
  4. برای مغز آن می توانید از مارمالاد یا هر مغری که دوست دارید اضافه کنید.

همچنین ببینید 

از
14
دیدگاه

  • RMonva ۳ سال پیش

    خیلی ممنون من خیلی دنبال این دستور بودم همه خوششون اومد دستتون درد نکنه

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۳ سال پیش

      نوش جان

      پاسخ