طرز تهیه مالابیج مازندرانی فوق العاده ساده و خوشمزه با ماهی سفید

دستور پخت مالابیجطرز تهیه مالابیج

 

مالابیج یکی از غذا های سنتی شمال می باشد که بیشتر در مازندران و گیلان تهیه می شود و ترکیب ماهی با سبزی معطر است. شما می توانید مالابیج را در فر و یا بدون فر داخل یک تابه دو طرفه تهیه کنید. مالابیج را می توانید با انواع ماهی به خصوص ماهی سفید تهیه و در کنار برنج ساده یا سبزی پلو سرو کنید. مالابیج در واقع یک نوع ماهی شکم پر می باشد که در گذشته روی هیزم کباب می شده است و نکته اساسی در تهیه این غذا استفاده از ادویه ها آن را نسبت به دیگر ماهی شکم پر متمایز کرده است و اگر شما هیزم یا آتش در دسترس دارید می توانید آن را روی زغال نیز کباب کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه مالابیج مازندارنی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه مالابیج

  • ماهی سفید ۱ عدد
  • سبزی معطر شمالی (نعناع، خالواش، چوچاق) ۱ دسته
  • رب انار ۲ ق غذا خوری
  • مغز گردو ۲۰۰ گرم
  • نمک، فلفل سیاه، گلپر به مقدار لازم

طرز تهیه مالابیج خوشمزه شمالی

مرحله اول: آماده سازی ماهی

ابتدا ماهی را بشورید و پولک آن را بگیرید. سپس شکم ماهی را برش بزنید و محتویات داخل آن را خالی کنید و خوب شکم ماهی را بشورید و داخل آبکش قرار دهید و با دستمال خوب خشک کنید و کمی نمک و فلفل سیاه به شکم ماهی بزنید و کنار بگذاریذ. سبزی معطر شمالی را بشورید و ریز خرد کنید.

مرحله دوم: تهیه مواد شکم

گردو را چرخ کنید و یا به صورت نگینی ریز خرد کنید. داخل یک تابه سبزی معطر و گردو را کمی تفت دهید تا از خامی خارج شود و در ادامه رب انار را نیز اضافه کنید و تفت دهید تا رب انار باز شود و در انتها کمی نمک و فلفل و گلپر بزنید. مواد میانی ماهی یا مالابیج آماده شده است.

مرحله سوم: پر کردن شکم ماهی

داخل شکم ماهی را بشورید و با دستمال مجدد خشک کنید. از مواد میانی تهیه شده داخل شکم ماهی قرار دهید و با خلال دندان یا سوزن و نخ خوب بدوزید و فیکس کنید.

مرحله چهارم: پخت مالابیج

برای پخت در فر باید سینی فر را چرب کنید و روی ماهی را با زعفران و کمی کره و رب انار رومال کنید و در فر از قبل گرم شده به مدت ۴۰ دقیقه قرار دهید تا پخته و طلایی شود. برای پخت بدون فر نیز باید ماهی را داخل تابه دو طرفه قرار دهید و با رومال زعفران و کره آغشته کنید تا ماهی پخته شود. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه مالابیج

  1. شما می توانید از هر ماهی که تیغ و استخوانی که دوست دارید استفاده کنید.
  2. بهتر است سبزی معطر را حذف نکنید و اگر در دسترس نبود با سبزی معطر دلخواه جایگزین کنید.
  3. می توانید ماهی را داخل فویل پیچیده و در زغال نیز قرار دهید.
  4. بهتر است برای ماهی سفید فلس را جدا نکنید.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه