طرز تهیه قماق مازندرانی سالم و مقوی بدون شکر مناسب برای عصرانه و ماه رمضان

طرز تهیه قماق

 

یک نان مازندارنی می باشد که با سبزیجات تهیه می شود. قماق از نان های بسیار قدیمی این شهر است و در زمان گذشته قماق را روی گاز می پختند و روی درب تابه یا قابلمه مورد نظر زغال می گذاشتند تا خوب پخته شود. قماق بیشتر برای مهمانی ها پخته می شود. نان قماق پف بسیار خوبی دارد و مانند کیک پف می کند. اما این نان بسیار مقوی است و می توانید برای ماه مبارک رمضان نیز تهیه کنید. داخل این شیرینی هیچ نوع شکری ندارد و با سبزی تازه یا خشک تهیه می شود و به همین خاطر برای افراد دیابتی بسیار مناسب می باشد. شما می توانید قماق را هم داخل فرو در روغن سرخ کنید. امروز در پارسی دی قماق مازندرانی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

آرد۲ پیمانه
تخم مرغ۴ عدد
کره۱/۴ پیمانه
گردو۱/۲ پیمانه
بیکنیگ پودر۱ ق چای خوری
شکر۱ ق غذا خوری
جعفری۱ ق غذا خوری
شوید۱ ق غذا خوری
شنبلیله۱ ق غذا خوری
پیازچه۱ ق غذا خوری

طرز تهیه قماق بدون شکر 

مرحله اول : آماده سازی

ابتدا تمام سبزیجات را خوب پاک کنید و داخل لگن آب ریخته و خوب بشورید و داخل آبکش گذاشته تا آب اضافی آن برود سپس سبزیجات را خرد کنید( بجای پیازچه می توانید از پیاز نیز استفاده کنید، آن را هم باید نگینی ریز خرد کنید ).

مرحله دوم : هم زدن تخم مرغ

تخم مرغ ها را داخل کاسه شکسته و با همزن دستی یا برقی بزنید تا از لختگی خارج شود سپس کره ذوب شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله سوم : تهیه خمیر قماق

گردو های خرد شده را به همراه سبزیجات خرد شده به تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید سپس آرد را اضافه کنید و هم زده تا خمیر بدست بیاید. خمیر زیاد سفت نیست و کمی رقیق است.

مرحله چهارم : سرخ کردن قماق

داخل یک تابه متوسط روغن ریخته و مواد را مانند کوکوسبزی کف تابه پهن کنید و برای ۲۰ دقیقه با حرارت ملایم بگذارید تا پخته شود بهتر است روی درب تابه دمکنی قرار دهید تا قماق خوب پف کند. سپس خمیر را بر گردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت قماق سالم و مقوی

  1. می توانید مواد را به اندازه قاشق برداشته و تکی سرخ کنید و یا داخل فر از قبل گرم شده قرار دهید تا رژیمی تر باشد.
  2. قماق پف زیادی می کند پس حتما تابه مناسب انتخاب کنید.
  3. می توانید هم از سبزیجات خشک یا تازه استفاده کنید و بهتر است زیاد سبزی را ساطوری نکنید.
  4. حتما شعله در حین پختن قماق ملایم باشد تا مغز پخت شود.
  5. می توانید شکر را حذف کنید.
  6. گردو را حتما خیلی ریز خرد کنید تا زیر دندان نیاید.

همچنین ببینید

از
3
دیدگاه