طرز تهیه سس زاتزیکی یونانی خوشمزه و آسان با ماست و خیار و سرکه

طرز تهیه سس زاتزیکی

 

ساتزیکی یکی از انواع سس ها می باشد که اصالت این سس برای یونان است و بیشتر در جنوب شرق اروپا یا میانه یافت می شود. این سس از ماست تهیه شده است که با خیار و ادویه ها مزه دار می شود و به عنوان یک پیش غذای سرد سرو می شود و یا با انواع ساندویچ ها این سس خوشمزه خورده می شود. اما این سس از زمان عثمانی با گردو و سرکه تهیه می شده و بعدها دچار تغییر شده و به شکل امروز درآمده است. شما می توانید این سس خوشمزه را به عنوان دیپ در کنار غذاهای و یا ساندویچ های مختلف سرو کنید همچنین در کنار سیب زمینی سوخاری یا مرغ سوخاری نیز یک سس بسیار خوشمزه و ساده و سالم می باشد زیرا از مایونز یا چربی مضر در تهیه این سس استفاده نشده است. امروز در پارسی دی طرز تهیه سس زاتزیکی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

ماست پرچرب۲ پیمانه
خیار۲ عدد
سیر۳ حبه
روغن زیتون۱/۴ پیمانه
سرکه۲ ق غذا خوری
شوید خرد شده۲ ق سوپ خوری
نمک، فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه سس زاتزیکی با ماست و خیار و سرکه

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا خیارها را پوست بگیرید و رنده کنید سپس سیرها را پوست بگیرید و رنده ریز یا پوره کنید. شوید را شسته و خرد کنید می توانید از شوید تازه یا خشک در تهیه این سس استفاده کنید ولی شوید خشک عطر بیشتری دارد.

مرحله دوم: مخلوط کردن

حالا باید ماست را اندازه کنید برای تهیه این سس باید از ماست یونانی استفاده کنید که به دلخواه می توانید از ماست معمولی نیز استفاده کنید ولی پر چرب باشد حالا ماست را داخل کاسه ریخته و به آن خیار رنده شده و سیر و شوید و سرکه و روغن زیتون و ادویه ها را اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید.

مرحله سوم: تهیه سس زاتزیکی

در ادامه روی کاسه را بپوشانید و برای ۱ ساعت داخل یخچال استراحت دهید تا مزه ها به خورد هم بروند و مزه دار شوند سپس به همراه غذا یا ساندویچ های خود یا در کنار جوجه کباب یا بال سوخاری میل کنید نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت سس زاتزیکی یونانی

  1. می توانید از پونه یا نعنا نیز در تهیه این سس خوشمزه استفاده کنید و در کنار شوید خشک کمی شوید تازه برای رنگ بیشتر استفاده کنید.
  2. بجای سرکه از آب لیموترش تازه استفاده کنید دقت کنید آب لیموترش تازه باشد و از آبلیموهای صنعتی استفاده نکنید.
  3. برای تزئین این سس می توانید کمی روغن زیتون را نگه دارید و با قاشق روی مواد بریزید.
  4. می توانید از مقدار مساوی خامه ترش به همراه بادام هندی جایگزین ماست کنید.
  5. مقدار سیر را بنا به ذائقه خود می توانید تغییر دهید و یا می توانید از کمی پودر سیر استفاده کنید.

همچنین ببینید 

از
4
دیدگاه