خواص روغن زیتون برای پخت و پز

روغن زیتون کاملاً خالص

احتمالا تا کنون به کرات از روغن های پخت و پز به خصوص روغن زیتون کاملا خالص و یا EVOO، که شهرت خود را مدیون چربی سالم و مفید برای سلامتی است استفاده نموده اید. این روغن به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی، چربی های سالم و پیشگیری از سرطان یک روغن بسیار عالی به حساب می اید.

به دلیل برخورداری از این مزایا و در دسترس بودن آن، شما می توانید از EVOO برای آماده سازی هر نوع غذایی استفاده کنید.

اما نقطه دود کردن پایین آن (دمایی که در آن روغن شروع به تخریب و آزاد نمودن رادیکال های ازاد مضر می کند) بدین معنی است که این روغن ،روغن خوبی برای پخت و پز نیست و حداقل بهتر است از آن در دمای بالاتر از ۳۷۵ درجه فارنهایت (۱۹۱ درجه سانتیگراد) استفاده نکنید.

به همین دلیل، EVOO اغلب برای غذاهای سردتر مانند سالاد و سس ها مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین بخوانید: طرز تهیه زیتون پرورده

روغن زیتون سبک

ممکن است روغن زیتون کاملا خالص  در جهان روغن زیتون ها بیشترین توجه را به سوی خود جلب کرده باشد، اما “پسر عموی” آن، دارای بسیاری از خواص تقویت کننده ی سلامتی است.

روغن زیتون سبک دارای نقطه دود بسیار بالاتری در حدود ۴۷۰ درجه فارنهایت (۲۴۳ درجه سانتیگراد) است. بنابراین، این روغن برای پخت و پز در درجه حرارت بالا، مانند کباب کردن، و گریل کردن مناسب است.

روغن زیتون را می توان برای پخت و پز نیز استفاده کرد، اما باید بدانید که طعم آن ممکن است تغییر کند. بهتر است فریب نام آن را نیز نخورید چرا که این روغن زیتون کالری کمتری نسبت به سایر انواع روغن ها ندارد.  اما در عوض دارای طعم بی نظیری است.

خواص روغن زیتون برای پخت و پز
5 (100%) 2 votes