طرز تهیه نان فوکاچیا ایتالیایی ساده و عالی با زیتون، پنیر و گوجه

طرز تهیه نان فوکاچیا

 

یکی از خوشمزه ترین نان های ایتالیایی می باشد که مانند پیتزا می باشد ولی با مواد بسیار سالم تر که می تواند گزینه خوبی برای پیتزا باشد در بعضی از نقاطی ایتالیا به آن بیانکا نیز گفته می شود و بیشتر در کنار غذاهای دیگر سرو می شود و طعم و مزه فوق العاده زیتون و رزماری و پیاز به همراه یک رومال خوشمزه طعم فوق العاده ای به آن می دهد این نان بسیار سبک و بافت بسیار خوبی دارد. اما هر غذا برای خودش داستان های متفاوتی دارد گفته می شود این غذا از زمان روم باستان در داخل تنور یا کوره ها پخته می شود و اولین بار در لیگوریا این نان پخته شده است و در ایتالیا انواع مختلفی از این نان تهیه می شود برای مثال در شمال ایتالیا نوعی نان فوکاچیا است که به صورت شیرین با کشمش تهیه می شود و در شرق ایتالیا با تخم مرغ و کره تهیه می شود. امروز در پارسی دی نان فوکاچیا با زیتون، پنیر و گوجه را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه خمیر نان

آب ولرم۱ پیمانه
خمیر مایه فوری۱ ق غذا خوری
شکر۱ ق غذا خوری
نمک۱ ق چای خوری
روغن زیتون یا روغن مایع۱/۲ پیمانه
آرد۳ پیمانه ( تقریبی)

مواد میانی نان فوکاچیا

گوجه گیلاسی۱۵ عدد
روغن زیتون۲ ق غذا خوری
پیاز قرمز۱ عدد
پنیر سفید۱ بسته
زیتون سبز یا سیاهبه مقدار لازم
آویشن۱ ق چای خوری
رزماری۱ ق چای خوری
پولبیبر۱ ق چای خوری

مواد لازم برای رومال

کره۱ ق غذا خوری
سیر۲ حبه
روغن زیتون۱ ق غذا خوری

طرز تهیه نان فوکاچیا

مرحله اول: عمل آوری خمیر

برای این نان می توانید از خمیر مایه فوری استفاده کنید که می توانید بدون عمل آوری مستقیم استفاده کنید ولی اگر خمیرمایه فوری ندارید از آب گفته شده ۱/۲ پیمانه بردارید و خمیرمایه و شکر را روی آن بپاشید و هم بزنید و برای ۱۰ دقیقه کنار بگذارید تا پف کند و خمیر مایه عمل بیاد.

مرحله دوم: تهیه خمیر

حالا داخل یک کاسه باقی مانده آب ولرم را به همراه نمک و خمیرمایه مایه عمل آمده بریزید و هم بزنید حالا روغن را نیز اضافه کنید و کم کم شروع به اضافه کردن آرد کنید تا جایی که خمیر جمع شود سپس خمیر را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با دست ورز دهید تا نرم شود می توانید برای ورز دادن از دستگاه میکسر خود استفاده کنید خمیر را به شکل توپ دربیاورید و برای ۱ الی ۲ ساعت استراحت دهید تا حجم بگیرد.

مرحله سوم: تهیه نان فوکاچیا

در ادامه بعد از گذشت ۱ الی ۲ ساعت حجم خمیر را با دست بگیرید و آن را به دو تا چانه تقسیم کنید و هر کدام را داخل تابه یا دیس گرد که از قبل چرب کردید پهن کنید و ابتدا روی خمیرها را با روغن زیتون رومال کنید و بعد گوجه های گیلاسی را خرد کنید و روی خمیر قرار دهید سپس زیتون بدون هسته را نیز خرد کنید و اضافه کنید و بعد پنیر سفید را خرد کنید و به همراه پیاز قرمز خرد شده روی نان ها قرار دهید.

مرحله چهارم: پخت نان فوکاچیا

در ادامه یک پارچه تمیز روی نان ها انداخته و برای ۲۰ دقیقه استراحت دهید تا مجدد حجیم شود سپس نان ها را در فر از قبل گرم شده قرار دهید و برای ۲۵ دقیقه در دمای ۱۸۰ قرار داده تا پخته شود و همان طور که داغ است با مخلوط روغن زیتون و کره ذوب شده و سیر له شده روی نان ها را رومال کنید و برش بزنید و سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت نان فوکاچیا

  1. مقدار آرد تقریبی است و ممکن است با توجه به نوع آردهای مختلف میزان آن فرق کند.
  2. وقتی نان داغ است باید سریع رومال بزنید تا جذب شود.
  3. وقتی نان را از فر خارج می کنید اگر کمی خشک شده بود سریع داخل یک نایلون و پارچه قرار دهید بعد از ۵ دقیقه نان کاملا نرم می شود.

همچنین ببینید  

از
1
دیدگاه