طرز تهیه نان کرمدار خانگی بسیار خوشمزه و آسان با فر و بدون فر

طرز تهیه نان کرم دار

 

یکی از نان های خوشمزه خانگی می باشد که با کرم مخصوص پر می شود می توانید این نان خوشمزه را در وعده صبحانه یا عصرانه به همراه چای یا قهوه میل کنید و یا در ماه مبارک رمضان برای افطار بسیار مناسب است. همزمان با پختن این نان کرمدار خوشمزه عطر و بوی آن کل فضای خانه را می گیرد. بافت این نان کرمدار بسیار پنبه ای و نرم است و برای کرم مابین آن از کره و زرده تخم مرغ استفاده می شود که به دلخواه از کرمفیل های آماده نیز می توانید استفاده کنید. می توانید این نان کرمدار را بدون فر و در فرهای دست ساز نیز تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان کرمدار را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خمیر 

آرد حدودی۴۰۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
شکر۴۰ گرم ( حدود ۱/۴ پیمانه)
روغن مایع۴۰ گرم ( ۱/۵ پیمانه)
آب ولرم۱ پیمانه سرخالی
خمیر مایه۱ ق غذا خوری
نمک۱ ق چای خوری

مواد لازم برای تهیه کرم وسط نان

زرده تخم مرغ۴ عدد
شکر۱۰۰ گرم (نصف پیمانه)
آرد۴۰ گرم (۲ قاشق سوپخوری پر )
کره۳۰ گرم
وانیلنوک ق چای خوری
شیر۲ پیمانه سر خالی

طرز تهیه نان کرمدار

مرحله اول: عمل آوری خمیر مایه

ابتدا داخل یک ظرف لیوان آب ولرم را ریخته و به آن خمیر مایه و ۱ ق غذا خوری از شکر دستور را اضافه می کنیم و هم می زنیم و بمدت ۱۰ دقیقه روی ظرف را پوشانده و اجازه دهید خمیر مایه عمل بیاد و کف کند.

مرحله دوم: تهیه خمیر

تخم مرغ و مابقی شکر و روغن مایع و نمک را داخل یک کاسه ریخته و هم بزنید تا تخم مرغ از لختگی خارج شود سپس خمیر مایه عمل آمده را به آن اضافه کنید و به تدریج شروع به اضافه کردن آرد کنید تا مانند خمیر وسط کاسه جمع شود.

مرحله سوم: استراحت خمیر نان کرمدار

خمیر را روی میز کار بیاورید و بمدت ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاد سپس خمیر را داخل یک کاسه از قبل چرب شده قرار دهید و روی خمیر یک بعلاوه با چاقو ایجاد کنید و روی ظرف پوشانده و در محیط گرم بمدت ۱.۵ ساعت قرار دهید تا خمیر حجم بگیرد.

مرحله چهارم: کرم برای وسط نان

زرده تخم مرغ را با همراه نصف شکر با دور تند همزن برقی بزنید تا روشن و کرم رنگ شود سپس آرد را به آن افزوده و ۱ دقیقه دیگر با همزن برقی هم بزنید در ادامه شیر و مابقی شکر را روی حرارت ملایم قرار دهید در حدی که شکر حل شود و بعد کم کم به مخلوط زرده اضافه و مدام هم بزنید سپس این مخلوط را در قابلمه روی حرارت ملایم مدام هم زده و وقتی غلیظ شد کره و وانیل را اضافه و حرارت را خاموش کنید و روی سطح کرم نایلون بیندازید تا رویه نبندد و کاملا خنک شود.

مرحله پنجم: تهیه نان کرمدار خانگی

بعد از اینکه حجم خمیر دو برابر شد پف آن را با مشت بگیرید و به اندازه دلخواه از خمیر بردارید و کف دست پهن کنید و ۱ ق مربا خوری کرم در مرکز خمیر ریخته و خمیر را گرد کنید و با فاصله از هم داخل سینی فر قرار دهید و برای ۳۰ دقیقه روی خمیرها را پوشانده و اجازه دهید تا خمیر دوباره حجم بگیرد.

مرحله ششم: نان کرمدار در فر

روی نان ها را با زرده و زعفران و یا خامه رومال کنید و برای پخت نان باید سینی را در فر از قبل گرم شده به مدت ۲۵ دقیقه در دمای ۱۸۰ قرار دهید تا نان ها پخته شوند سپس همانطور که داغ است به دلخواه روی نان عسل رقیق شده یا شربت بار را اضافه کنید.

مرحله هفتم: نان کرمدار بدون فر

نان ها را بعد از استراحت دوم داخل ماهیتابه دو طرفه که از قبل روی حرارت ملایم قرار دادید تا گرم شود بگذارید و واشر دو تابه را دربیاورید سپس به آن زمان دهید تا پخته شوند در انتها نان ها را برگردانید تا زیر و رو نان طلایی شود.

فوت و فن های دستور پخت نان کرمدار ساده

  1. آرد را باید در حدی اضافه کنید که خمیر جمع شود بیش از اندازه آرد نریزید وگرنه خمیر حجم نمی گیرد.
  2. می توانید نان ها را بپزید و سپس کرم را با کمک قیف و ماسوره بین نان ها قرار دهید.
  3. در فر برقی و یا ماکروفر و یا سولاردم ۲۰ درجه دما را کمتر تنظیم کنید.

همچنین ببینید 

از
2
دیدگاه