خواص نان جو چیست ؟ فواید نان جو برای بارداری، مو، لاغری، کبد چرب + مضرات نان جو

خواص نان جو

خواص نان جو

 

خواص نان جو؛ نان جو سالم تر از نان گندم است، جو دوسر از نظر پروتئین غنی تر از گندم است (تقریبا دو برابر است) که برای ترمیم عضلات گزینه بسیار خوبی مفید است. نان بخشی از رژیم غذایی همه ما می باشد که نیاز ضروری بدن انسان را تامین می کند. انواع مختلفی از نان در سراسر دنیا وجود دارد. نان غذایی اصلی است که در بخش بزرگی از جمعیت جهان مصرف می شود و رایج ترین و اساسی ترین غذا در آشپزخانه می باشد. شما می توانید نان جو را در وعده صبحانه قرار دهید و یا به همراه غذا های خود مصرف کنید. از سوی دیگر نان جو به صورت عمده ای ویتامین ب بدن را تامین می کند. جو جزء اولین دانه های است که تمدن های اولیه پرورش دادند و امروزه هم بین غلات در سراسر تولیدی در سراسر جهان رتبه چهارم از نظر میزان کشت دارد. امروز در پارسی دی خواص نان جو را می توانید مشاهده کنید.

نان جو چیست؟

نان جو یک نوع نان می باشد که با آرد جو پخته می شود. هر چند در بسیاری از مواقع آرد جو را به نسبت متفاوتی با آرد گندم مخلوط می شود. به طور هر تکه نان جو به اندازه کف دست دارای :

  • ۷۳ کالری
  • ۰.۸۵ گرم چربی
  • ۱۴.۲۲ گرم کربوهیدارت
  • ۲.۲ گرم پروتئین

این مقادیر نشان دهنده اهمیت جو در رژیم های کم کلسترول و پر انرژی است و به دلیل این همه مواد مغذی که دارد توصیه می شود از نان جو در وعده صبحانه استفاده کنید.

خواص نان جو برای مو

جو دارای مواد مغذی و آنتی اکسیدان است که که دارد باعث تقویت مو می شود. نان جو می تواند به تحرک رشد مو کمک کند زیرا دارای تیامین و نیاسین است، جو سرشار از آهن و مس است که می توانید با ریزش مو مبارزه می کند.

خواص نان جو برای لاغری

از نظر بهداشتی و ارزش غذایی نان جو یکی از بهترین نان های می باشد که می توانید در رژیم لاغری از ان استفاده کرد. این نان خواص بسیار متعددی دارد که تمام آن ها به علت مواد مغذی موجود در آن است و باعث کاهش وزن و لاغری می شود. نان سبوس دار یا نان جو سالم ترین انتخاب بسیار سالمی است. جو خیلی زود در شما احساس سیری می کند و گرسنگی را کاهش می دهد. کاهش سرعت هضم و جذب بهتر غذا از آسیب رسیدن به اندام های گوارشی پیشگیری می کند، بنابراین یکی از خواص نان جو این است که از پر خوری جلوگیری می کند.

بهترین نان جو برای از بین بردن شکم و چربی به شرح زیر است:

  • نان آرد کامل نان سبوس دار
  • نان جوانه
  • نان کم کربوهیدارت
  • نان گندم سفید
  • نان بدون گلوتن

خواص نان جو در بارداری

مصرف نان جو در زمان بارداری حس خستگی را از بین می برد و بدن انرژی روزانه را می دهد، اگر در بارداری خیلی احساس گرسنگی و خستگی می نید و به دلیل اینکه فعالیت فیزیکی کمی دارید ممکن است کمبود مواد مغذی داشته باشید. نان جو برای صبحانه یک انتخاب عالی می باشد و به تقویت استخوان جنین کمک می کند و همچنین از یبوست در دوران بارداری جلوگیری می کند.

خواص نان جو

خواص نان جو برای دیابت و کلسترول

بتاگلوکان موجود در نان جو کلسترول مضر را به اسید های صفراوی متصل می کند و از طریق مدفوع دفع می شود. طی آزمایش انجام شده کسانی که نان جو مصرف می کنند طی ۵ هفته، سطح کلسترول خون آن ها تا ۷ درصد کاهش پیدا کرده است. نان سبوس دار با مواد فیبر بالا مانند جو و سبوس معمولا بهترین گزینه برای افراد مبتلا به دیابت است و بر سطح قند و خون کمک می کند. با خوردن نان جو می توانید از دیابت نوع ۲ جلوگیری می کند.

خواص نان جو برای کبد چرب

سلنیم یک ماده ی معدنی بوده که در کمتر غذایی یافت می شود. سلنیم به عملکرد آنزیم های کبدی و سم زادیی بدن از برخی ترکیبات سرطان زا کمک می کند. این ماده غذایی در نان جو یافت می شود و بهتر است اگر مبتلا به کبد چرب هستید از نان جو استفاده کنید.

خواص نان جو برای قلب

همه غلات در سلامت قلب موثر است و جو به عنوان عضو مهمی در این گروه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. علاوه بر کاهش کلسترول مضر، فیبر موجود در نان جو کاهش سطح فشار خون می شود. فشار خون و چربی مستعد رسوب در دیواره رگ ها دو مورد از مهم ترین دلایل مشکلات قلب و عروقی هستند که هر دو تحت تاثیر ریز مغذی های نان جو هستند.

خواص جو برای استخوان

جو حاوی اهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، منگنز و روی است که همگی برای حفظ سلامت و استحکام استخوان ها هستند. کمبود بیش از حد فسفر یا کلسیم باعث ضعف استخوان می شود. بنابراین نان جو بهترین گزینه برای جلوگیری از این مشکلات است.

خواص نان جو

خواص نان جو برای هضم غذا

یکی از فواید نان جو این است که به تنظیم هضم غذا کمک می کند. زیرا حاوی فیبر غذایی فراوان می باشد که دستگاه گوارش بسیار اهمیت دارد. این فیبر ها از ابتلا به یبوست جلوگیری می کند و به تنظیم روده کمک می کند.

خواص نان جو در بدنسازی

یکی از اصلی ترین دلایل که مردم به مصرف نان جو جذب می شود. نان جو به دلیل فیبر بالا به شما در کاهش وزن کمک می کند و احساس سیری طولانی مدت می دهد و باعث می شود کالری کمتری در روز مصرف کنید.

مضرات مصرف نان جو

خواص نان جو

مصرف نان جو همان طور که برای بدن مفید است. باید در خوردن آن احیتاط کنید و به این نکات توجه کنید:

  1. نان جو به دلیل داشت مقادیر بالای فیبر است، مقدار زیادی از آب بدن جذب می شود. بنابراین لازم است همراه با مصرف آن مایعات و آب فراوانی نوشیده شود.
  2. رژیمی بودن نان جو کمک به لاغری می کند و بی ضرر است و بهتر است نان جو را با نان روزانه جایگزین نکنید.
  3. براخی از افراد ممکن است به پرویئتین گلوتن موجود در نان جو دارای حساسیت باشند و در صورت مصرف آن دچار بیماری به نام سلیاک گردند، این افراد بایستی نان جو و سایر فرآورده آن را از رژیم غذایی خود حذف نماید.
  4. طبع جو از نظر طب سنتی سرد و خشک است، به همین دلیل برای سرد مزاجان مضر است و یا با شکر باید خورده شود.
  5. جو زود هضم می شود، اما موجب سست شدن معده می شود.

همچنین ببینید  


  • فرشاد ۱ سال پیش

    بادرود بیکران ب بزرگانی همچون ادیسون
    وبوجوداورندگان شبکه های خوب مجازی
    وبرنامه های ارائه شده درهر زمینه ای
    که نیاز ودلخواه مفید وچاره ساز ودرمانگر
    وکارساز جامعه هرلحظه انسانها
    دراین کره خاکی است
    بازهم تشکرو سپاس

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      سلام ممنون از شما

      پاسخ