طرز تهیه نان شکم پر خوشمزه با گوشت چرخ کرده و خمیر جادویی

دستور پخت نان شکم پر

نان شکم پر

 

نان شکم پر یکی از غذاهای خوشمزه و سالم است که می توانید میان ان را با انواع مواد دلخواه گوشت یا مرغ تهیه کنید اما اول باید خمیر این نان را حاضر کنید برای تهیه خمیر نان شکم پر از خمیر جادویی میخواهیم استفاده کنید که بسیار در پخت نان و پیتزا و پیراشکی کاربرد دارد و دارای چند نکته است شما باید حتما از خمیر مایه تازه استفاده کنید تا خمیر خوب حجم بگیرید وقتی خمیر شما حجم بگیرد نان تازه و نرم خواهید داشت پس همیشه به مقدار کمی خمیر مایه تهیه کنید. تهیه نان شکم پر بسیار آسان است و شما می توانید در ابعاد و شکل های مختلف این نان را تهیه کنید و مطمئن باشید بچه ها و خانواده بشدت عاشق این غذا خواهند شد به دلخواه می توانید پنیر پیتزا نیز به مواد شکم پر اضافه کنید. امروز در پارسی دی نان شکم پر بسیار خوشمزه را آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خمیر نان شکم پر

  • آرد ۵۰۰ گرم
  • شکر ۱/۴ پیمانه + ۱ ق غذا خوری
  • خمیر مایه ۲ ق چای خوری معادل ۸ گرم
  • نمک ۱ ق چای خوری
  • شیر خشک قنادی ۲۵ گرم
  • کره ۸۰ گرم
  • آب ولرم ۳۰۰ میلی لیتر

مواد لازم برای تهیه مواد میانی نان شکم پر

  • گوشت چرخ کرده ۳۵۰ گرم
  • قارچ ۲۰۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • فلفل دلمه ۱ عدد
  • نمک و فلفل سیاه و زردچوبه و پودر سیر به مقدار لازم

طرز تهیه نان شکم پر

مرحله اول : عمل آوری خمیر مایه

ابتدا داخل یک لیوان نصف مقدار آب را که از قبل گرم کردیم و ولرم شده می ریزیم سپس خمیر مایه را به همراه شکر به آن اضافه می کنیم و هم میزنیم و روی لیوان را می پوشانیم و بمدت ۱۰ دقیقه اجازه می دهیم تا خمیر مایه فعال شود و کف کند (مهم ترین نکته این مرحله دمای آب است که نباید خیلی داغ یا سرد باشد انگشت خود را داخل آب فرو برده نباید بسوزد ولی گرما را احساس کند کافی است).

مرحله دوم : تهیه خمیر نان شکم پر

کره را از قبل در دمای محیط قرار داده تا شل شود سپس داخل کاسه ریخته و شکر و مابقی آب ولرم و نمک و شیرخشک و شکر را اضافه کنید و با همزن دستی بزنید تا مخلوط شود سپس خمیر مایه عمل آمده را اضافه کنید و هم بزنید حالا باید آرد را که از قبل ۳ بار الک کردیم به تدریج به مواد اضافه کنید تا خمیر جمع شود بسته به نوع آرد ممکن است کمتر یا بیشتر آرد بخواهد پس زیاد به خمیر آرد نزنید در حدی که خمیر جمع شود کافی می باشد.

مرحله سوم : استراحت خمیر

خمیر را روی میز کار بیاورید و به مدت ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید تا خمیر نرم و سبکی بدست بیاد یا می توانید برای ورز دادن از استند میکسر نیز استفاده کنید. خمیر داخل کاسه از قبل چرب شده قرار دهید و روی خمیر را سلفون کشیده و بمدت ۱ الی ۲ ساعت در محیط گرم قرار دهید تا حجیم خمیر دو برابر شود.

مرحله چهارم : تهیه مواد میانی

پیاز را پوست بگیرید و خلالی ریز خرد کنید و داخل تابه ریخته و با مقداری روغن و زردچوبه تفت دهید تا سبک شود سپس گوشت چرخ کرده را به همراه فلفل سیاه افزوده و تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد فلفل دلمه و قارچ را که از قبل نگینی ریز خرد کردید اضافه کنید و ادویه ها و نمک بزنید و به دلخواه در این مرحله می توانید کمی رب نیز به مواد میانی بزنید و از روی حرارت بردارید تا خنک شود.

مرحله پنجم : تهیه نان شکم پر

پف خمیر را با بگیرید و به چونه های یک اندازه تقسیم کنید سپس خمیر را در کف دست پهن کنید و از مواد میانی مرکز آن گذاشته و گرد کنید و به دلخواه با زرده تخم مرغ یا زعفران رومال کنید و کنجد بپاشید و داخل سینی فر قرار دهید و روی آن ها را بپوشانید و بمدت ۲۵ دقیقه دیگر اجازه دهید تا دوباره حجم بگیرد.

مرحله ششم : پخت نان شکم پر

فر را از قبل گرم کنید و یک کاسه آب داخل فر قرار دهید سینی را داخل فر قرار داده و دمای ۱۸۰ درجه را تنظیم کنید و بمدت ۴۰ دقیقه اجازه دهید تا نان شکم پر پخته شود در انتهای پخت ۱ دقیقه گریل را روشن کنید تا سطح نان ها نیز طلایی شود. به همراه سس دلخواه سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نان شکم پر

  1. برای هم زدن آرد از قاشق چوبی استفاده کنید.
  2. بیش از اندازه آرد اضافه نکنید و سعی کنید چسبندگی خمیر را با ورز دادن از بین ببرید.
  3. می توانید پنیر پیتزا در به همراه مواد میانی اضافه کنید.
  4. تمام درز های نان را بگیرید و کاملا گرد کنید.
  5. شیر خشک قنادی را از لوازم قنادی ها می توانید بخرید.

همچنین ببینید 

از
7
دیدگاه