طرز تهیه کوفته هلو شیرازی اصل خوشمزه و مجلسی با هویج

کوفته هلو

 

یکی از غذاهای سنتی شهر شیراز می باشد که با شنیدن نام آن برای اولین بار فکر می کنید داخل این غذا از هلو استفاده شده در صورتی که شباهت ظاهری آن به هلو این غذا را به این اسم معروف کرده است و هیچ میوه هلو در این غذا به کار نرفته است. کوفته یکی از غذاهای اصیل ایرانی می باشد که با طعم و مزه های مختلف در هر استان تهیه می شود و شباهت در وا نرفتن کوفته و شکل ظاهری آنها یکی از نکات مهم می باشد. طعم و مزه کوفته هلو بسیار خوشمزه و دلسچب است و با هویج و گوشت چرخ کرده تهیه می شود. کوفته هلو را می توانید به عنوان وعده اصلی به همراه نان سرو کنید. امروز در پارسی دی کوفته هلو شیرازی اصل خوشمزه و مجلسی با هویج را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

گوشت چرخ کرده۳۵۰ گرم
هویج۳ عدد
پیاز۲ عدد
آرد نخودچی۳ ق سوپ خوری
آلو بخارا۱۰ عدد
پودر دارچین۱ ق غذا خوری
پیاز داغ۱ پیمانه
رب گوجه فرنگی۲ ق غذا خوری
زرشکبه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه کوفته هلو شیرازی مجلسی با هویج

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا پیاز ها را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید و کاملا آبش را بگیرد باید در نهایت نصف پیمانه پیاز ریز شده داشته باشد. پیاز را با گوشت چرخ کرده مخلوط کنید.

مرحله دوم: تهیه مایه کوفته هلو

به گوشت چرخ کرده و پیاز هویج رنده شده را به همراه نمک و فلفل سیاه و آرد نخودچی مخلوط کنید و خوب ورز دهید (ورز دادن مواد مهم ترین نکته در تهیه کوفته می باشد) مواد را خوب ورز دهید می توانید برای انسجام بیشتر مواد را ۵۰ بار داخل کاسه بکوبید اگر احساس کردید مواد خیلی چسبنده می باشد می توانید کمی بیشتر آرد اضافه کنید.

مرحله سوم: تهیه کوفته هلو

آلو بخارا را از قبل داخل کمی آب خیس کنید. زرشک را داخل تابه ریخته و با کمی کره و شکر تفت دهید تا پف کند. سپس از مواد کوفته به اندازه هلو بردارید و کف دست پهن کنید و ۱ عدد آلو و مقداری زرشک ریخته و شروع به گرد کردن و بستن تمام درزهای کوفته کنید این مرحله را با دقت انجام دهید تا در حین پخت کوفته وا نرود.

مرحله چهارم: پخت کوفته هلو

داخل یک قابلمه مناسب رب را با کمی روغن تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود سپس پیاز داغ را اضافه کنید و چند عدد آلو را به همراه دارچین و کمی ادویه و یک عدد هوبج رنده شده برای لعاب بیشتر اضافه کنید و خوب هم بزنید سپس روی مواد آب ریخته تا به جوش بیاد سپس کوفته ها را داخل آب سس قرار دهید کوفته ها نباید کاملا داخل آب باشند و نباید آب روی کوفته را بگیرد درب قابلمه را نگذارید و اجازه دهید کوفته هلو با حرارت ملایم پخته شود.

مرحله پنجم: تهیه کوفته هلو

در حین پختن کوفته ها حتما با قاشق سس را روی کوفته ها بریزید و اجازه دهید سس کوفته غلیظ شود سپس بعد از پخت کوفته هلو را در ظرف بگذارید و آن را با گردو زرشک و پیاز داغ تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت کوفته هلو 

  1. می توانید کشمش را با زرشک جایگزین کنید.
  2. هویج ها حتما به صورت ریز رنده شود.
  3. در بعضی از رسپی ها کوفته هلو تخم مرغ آمده که می توانید اضافه کنید ولی اگر تمام مراحل فوق را انجام دهید نیاز به افزودن تخم مرغ نمی باشد.
  4. به جای آلو بخارا می توانید از گردو استفاده کنید.
  5. برای خوش طعم شدن سس می توانید ۲ ق غذا خوری شکر به مواد سس اضافه کنید.
  6. حتما بعد از اضافه کردن کوفته هلو درب قابلمه را نگذازید همین کار باعث وا رفتن کوفته می شود.
  7. به سس می توانید ۱ ق غذاخوری نعنا خشک هم اضافه کنید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه کوفته هلو شیرازی اصل خوشمزه و مجلسی با هویج
4.2 (83.64%) 11 votes