طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی خوشمزه و آسان به روش محلی

طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

 

کوفته از دیگر غذاهای آب دار است که جزء دسته غذای سنتی نیز می باشد. در شهرهای مختلف، کوفته به روش های مختلف تهیه میشود و انواع مختلفی دارد مانند کوفته آرد نخودچی قزوین، کوفته برنجی تبریز، کوفته سبزی شیراز و … در این پست پارسی دی قصد دارد طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی را برای شما همران گرامی آموزش دهد. کوفته سبزی شیرازی به دلیل وجود سبزی فراوانی که دارد به نسبت کوفته های دیگر که رنگشان قرمز است این کوفته شیرازی سبز رنگ است. طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی که برای شما در پارسی دی آورده شده است دستور اصلی آن می باشد. ترکیباتی که در کوفته سبزی شیرازی بکار برده شده است را می توانید در هر شهری که زندگی می کنید نیز تهیه کرده و نوش جان فرمائید. در پارسی دی همراه ما باشید برای آموزش کوفته سبزی شیرازی.

مواد لازم

گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
نخود آبگوشتی۲۰۰ گرم
برنج آشی۵ پیمانه
سبزی کوفته (جعفری، شوید، تره و ترخون) پاک نکرده۱ کیلوگرم
آلو بخارا۱۰۰ گرم
گردو۱۰۰ گرم
پیاز داغ۱۰۰ گرم
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه کوفته تبریزی اصل خوشمزه و مجلسی به سبک اصیل

طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

مرحله اول: آماده سازی برنج و نخود

ابتدا در دو ظرف جداگانه برنج را به همراه نخود شسته و در ظرف ریخته و به مقداری که آب روی برنج و نخود را بگیرد، آب بریزید. زمان دهید به مدت ۷-۸ ساعت خیس بخورد. اگر زمان دارید به مدت ۱ شب زمان خیس خوردن بدهید.

مرحله دوم: آماده کردن سس کوفته

۱ عدد پیاز را به شکل نگینی خرد کرده و در قابلمه به همراه کمی روغن تفت  دهید و سپس بعد از کمی تغییر رنگ پیاز ها، ادویه های لازم را به پیاز اضافه کنید. از سبزی که برای کوفته گفته شد، البته بعد از اماده سازی سبزی ۱ لیوان از آن را برداشته و باقی اش را در قابلمه بریزید تا به همراه پیاز سرخ شود. وقتی عطر سبزی بلند شد، به اندازه نصف پارچ آب را به داقل قابلمه بر روی پیاز و سبزی بریزید. وبه مدت ۱ ساعت زمان دهید تا آب کوفته غلیظ شود.

مرحله سوم: آماده کردن مایه کوفته

برای آماده سازی کوفته سبزی شیرازی ابتدا  نخود و برنجی را که آماده سازی کرده بودید را آبکش کرده و در غذاساز ریخته و پودر کنید سپس ۱ عدد پیاز را رنده کرده به گوشت اضافه کنید و  مقداری ادویه زده و  ۱ لیوان سبزی که نگه داشته بودید را به گوشت  اضافه کرده و خوب  ورز دهید. چند بار گوشت را در دست جمع کرده و به دیواره ظرف بکوبید اینکار باعث می شود تا گوشت سفت شود و در هنگام پخت وا نرود. سپس به اندازه یک نارنگی کوچک از گوشت بردارید و یک دانه از آلو بخارا را داخل گوشت بگذارید و سپس به گوشت فرم دهید. و در یخچال قرار دهید تا کمی سفت شود.

مرحله چهارم: پایان کار

کوفته های آماده شده را از یخچال دربیاورید و در روغن کمی سرخ کنید و سپس در سس کوفته سبزی که در حال جوشیدن است بیاندازید. دقت داشته باشید که وقتی کوفته ها را داخل سس انداختید درب قابلمه را نگذارید زیرا کوفته ها وا میروند. بعد از کمی که گذشت درب قابلمه را به صورت نیمه باز بر روی قابلمه بگذارید و زمان دهید تا کوفته جا بیافتد. سپس به همراه هر چاشنی که می پسندید کوفته سبزی شیرازی را نوش جان فرمائید.

فوت و فن های دستور پخت کوفته سبزی شیرازی

  1. در این کوفته سبزی شیراز یاز رب گوجه استفاده نمیکنند. زیرا رنگ سبز کوفته را از بین می برد.
  2. بعد از اینکه کوفته را در سس انداختید درب قابلمه را در حدود ۱ ساعت نگذارید.
  3. آب پیاز را بگیرید تا در هنگام کار و ترکیب مواد آب نیاندازد.

همچنین ببینید 

از
19
دیدگاه