طرز تهیه کوفته تبریزی گیاهی [بدون گوشت] بسیار خوشمزه و آسان

طرز تهیه کوفته تبریزی گیاهی

 

برای یک رژیم غذایی درست و سالم می باشد یا شاید شما هم جزء دسته افرادی باشید که طعم گوشت را دوست ندارید یا می توانیم با داشتن غذاهای گیاهی و خوشمزه در لیست برنامه غذایی خود وعده های غذایی خود را سالم کنیم و غذامون را به دور از خشونت حیوانی میل کنیم. با حذف گوشت یکی از منابع اصلی پروتئین، ویتامین B و آهن را کنار می‌گذارید، پس ضروریست که در‌ تهیه غذاهای گیاهی به تامین این ویتامین‌ها و مواد غنی دقت کنید. اگر طعم و مزه سویا را دوست داشتید می توانید آن را اضافه کنید در غیر این صورت در این غذا هیگچونه گوشتی وجود ندارد و با حبوبات و ادویه ها طعم بسیار خوشمزه و مشابه کوفته تبریزی به ما می دهد. امروز در پارسی دی کوفته تبریزی گیاهی بدون گوشت را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

لپه۲ پیمانه
برنج۱ پیمانه
آرد نخودچی۱/۲ پیمانه
گوجه۶ عدد
سبزی کوفته (گشنیز، جعفری، شوید، ترخون ، مرزه)۲۵۰ گرم
آلو و گردوبه مقدار لازم
روغن زیتونبه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه و زردچوبه و زیرهبه مقدار لازم

طرز تهیه کوفته تبریزی گیاهی

مرحله اول : آماده سازی مواد کوفته گیاهی

ابتدا لپه را تمیز کنید سپس بشورید و برای ۱ ساعت بگذارید تا خیس بخورد لپه را جداگانه پخته و آبکش کنید. سبزی کوفته را پاک کنید و بشورید و زمانی که خشک شده ساطوری ریز خرد کنید. برنج را با کمی نمک بگذارید تا خیس بخورد سپس برنج را هم بپزید و آبکش کنید.

مرحله دوم : تهیه مایه کوفته گیاهی

لپه پخته شده را به همراه برنج و تمام ادویه و آرد نخودچی مخلوط کنید و داخل غذاساز یا چرخ گوشت ریخته و خوب میکس کنید تا له شوند اگر هیچکدام از وسایل را در دسترس نداشتید با کمک گوشکوب این کار را انجام دهید.

مرحله سوم : ورز دادن کوفته تبریزی گیاهی

وقتی مواد را میکس و له کردید سبزی ساطوری شده را اضافه کنید و مواد را خوب ورز بدید این مرحله در کیفیت کار نهایی کوفته بسیار مهم است پس با حوصله این کار را انجام دهید وقتی مایه کوفته تبریزی حاضر شد آن را برای نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید تا کمی منسجم شود.

مرحله چهارم : پخت کوفته تبریزی گیاهی

از مواد به اندازه یک گوله بزرگ در دست پهن کنید و وسط آن گردو و آلو قرار دهید و خوب گرد کنید اصلا نباید هیچ درزی داشته باشد. گوجه فرنگی ها را رنده بزنید و داخل قابلمه با مقداری نمک و فلفل مخلوط کنید و مقداری آب ریخته و اجازه دهید سس شروع به جوشیدن کند وقتی قل خورد کوفته ها را داخل سس قرار دهید و حرارت را کم کنید و اجازه دهید کوفته ها در سس به آرامی پخته شوند در انتهای پخت کوفته ها را در ظرف کشیده و با زرشک و گردو تزئین کنید و به همراه نان تازه میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت کوفته تبریزی گیاهی

  1. درب قابلمه را اصلا نگذارید زیرا باعث وا رفتن کوفته ها می شود.
  2. اگر آلو یا گردو را دوست نداشتید می توانید حذف کنید.
  3. در هنگام پخت لپه کف روی آن را بگیرید.

همچنین ببینید 

از
16
دیدگاه

  • نیلوفر ۵ ماه پیش

    اقا درست نکنین
    اونقدر سبزی داره که کوکو سبزی میشه

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۵ ماه پیش

      مقدار سبزی 250 گرم می توانید کمتر بریزید

      پاسخ