طرز تهیه کوفته برنجی خوشمزه و مجلسی اصیل ایرانی

دستور پخت کوفته برنجی خوشمزه و مجلسی اصیل ایرانی

یکی از غذاهای اصیل و بسیار خوشمزه ایرانی است و تقریبا همه کوفته دوست دارند. کوفته انواع متفاوتی دارد اما کوفته برنجی بیشتر از بقیه انواع کوفته رایج است. کوفته برنجی هم با نان مصرف می‌شود و هم بدون نان خورده می‌شود. همچنین کوفته برنجی را می توان در اندازه ها و  شکل های مختلفی درست کرد.
پیشنهاد می شود کوفته برنجی را برای ناهار تهیه کنید چون این غذا نسبتا سنگین است و بهتر است برای شام مصرف نشود. به دلیل اینکه مواد اولیه برای تهیه کوفته برنجی دارای خواص و ویتامین های زیادی هستند، در نتیجه کوفته برنجی غذایی بسیار مقوی و پرخاصیت است. در این مطلب از وبسایت پارسی دی به آموزش کامل طرز تهیه کوفته برنجی می پردازیم.

مواد لازم 

گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
برنج۲.۵ پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
پیاز۲ عدد
لپه۴ قاشق غذاخوری
آرد نخودچی۱ قاشق غذاخوری
شوید تازه و خرد شده۲ قاشق غذاخوری
تره تازه و خرد شده۲ قاشق غذاخوری
جعفری تازه و خرد شده۲ قاشق غذاخوری
نعنا خشک۱ قاشق غذاخوری
ترخون خشک۱ قاشق غذاخوری
مرزه خشک۱ ق غذا خوری
شنبلیله خشک۱ ق غذا خوری
گوجه فرنگی رنده شده۳ عدد
آبلیمو۲ قاشق غذاخوری
آلو یا گوجه سبزبرای داخل کوفته
نمک، فلفل، زردچوبه و روغنبه میزان لازم

طرز تهیه کوفته برنجی 

دستور پخت کوفته برنجی

مرحله ۱:

اولین مرحله خیساندن برنج و لپه از چند ساعت قبل است. پس از خیس خوردن، برنج و لپه را شسته و هر کدام را جداگانه داخل قابلمه با مقداری آب بریزید تا کامل بپزند. در صورت تمایل می توانید وقتی برنج به جوش آمد کمی از سبزی های تازه و کمی زردچوبه را به برنج در حال جوش اضافه کنید و کمی بعد برنج را آبکش کنید. به یاد داشته باشید تا آب برنج را دور نریزید چون در ادامه به آن نیاز خواهیم داشت.

مرحله ۲:

یکی از پیازها را رنده ریز می کنیم و آب پیاز را می گیریم و  سپس با گوشت، برنج پخته، لپه پخته، نمک، فلفل، زردچوبه و سبزی های تازه مخلوط کرده و در ادامه تخم مرغ و آرد نخودچی را هم اضافه کرده و حسابی و  ورز می دهیم تا مواد کاملا با هم مخلوط بشوند و بعد مواد را به ظرف می کوبیم تا مواد سفت و چسبناک بشوند. اکنون باید مواد کوفته  را داخل یخچال بگذارید تا کمی خنک شود.

مرحله ۳:

یک عدد پیاز را ریز خرد کنید و سپس در تابه کمی روغن بریزید تا داغ شود و پیازهای خرد شده تفت بدهید تا طلایی شوند. درادامه رب گوجه فرنگی، باقی سبزی های تازه، نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید و کمی مواد را تفت دهید. اکنون گوجه ها را که پوست گرفته و رنده کرده اید به همراه آب برنج به مواد اضافه کرده و مخلوط کنید و مواد را به یک قابلمه بزرگ منتقل کنید و صبر کنید تا سس کوفته برنجی با حرارت ملایم بجوشد.

مرحله ۴:

به اندازه یک پرتقال از مواد کوفته برداشته و در کف دست پهن کنید و  یک آلو یا گوجه سبز در وسط آن قرار داده و مواد را ببندید و گرد کنید و در آب کوفته که درحال جوشیدن است به آرامی رها کنید. حدود نیم ساعت بعد، وقتی که آب کوفته برنجی کمی غلیظ شد غذا آماده است.

مراحل پخت کوفته برنجی خوشمزه

طرز تهیه کوفته برنجی خوشمزه و مجلسی اصیل ایرانی
3 (60%) 80 votes

  • Narges nobakhti ۳ سال پیش

    خوب بود

    پاسخ
  • سجاد ۳ سال پیش

    سلام عالی بود دستون درد نکنه

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۳ سال پیش

      نوش جان

      پاسخ
  • نگار ۵ ماه پیش

    با سلام
    این دستور پخت رو‌من چهار ساله دارم استفاده میکنم فوق العادس
    منتها من یکمی تغییر ایجاد کردم
    گردو هم اضافه میکنم توی سس
    و‌همچنین بین کوفته هاش
    و همینطور یه قاشق رب انار داخل سسش میزنم
    ک طعم فوق العاده ای میگیره😍
    ممنون از آموزش خوبتون

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۵ ماه پیش

      سلام دوست عزیز نوش جان

      پاسخ