طرز تهیه حلوا کاسه اصل شیرازی خوشمزه و مجلسی به روش قنادی ها

حلوا کاسه

 

یکی از خوشمزه ترین و اصیل ترین حلوا های ایران است که تاریخچه آن به شهر زییابیی شیراز باز می گردد. از قدیم این حلوا را داخل کاسه سرو می کردند و به همین دلیل نام این حلوا به کاسه ای معروف شد و هم اکنون نیز در ماه مبارک رمضان در مغازه های شیراز این حلوا را داخل کاسه با تزئین ساده و قشنگ می فروشند البته هنوز هم با گذشتن سالیان دراز از کشف این حلوا در مراسمات خود از حلوا کاسه ای استفاده می کنند. این حلوای خوشمزه بافت بسیار لطیفی دارد. رسپی های مختلفی برای حلوا کاسه وجود دارد که ما امروز در پارسی دی سنتی ترین رسپی را به شما آموزش خواهیم داد با حلوا کاسه ای همراه ما باشید.

مواد لازم

آرد سفید۱ لیوان
آرد برنج۱ لیوان
روغن مایع۱/۲ لیوان
روغن جامد۱/۲ لیوان
شکر۲ لیوان + ۱/۲ لیوان
آب۱ لیوان + ۱/۴ لیوان
تخم مرغ درشت۲ عدد
گلاب۱ پیمانه
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم

طرز تهیه رول حلوای مجلسی و خوشمزه با نان میکادو و آرد برنج

طرز تهیه حلوا کاسه

مرحله اول : تهیه شربت حلوا کاسه

ابتدا شکر و آب را با هم مخلوط کرده و روی حرارت می گذاریم تا ذرات شکر حل شود نیاز به قوام و جوشیدن نیست همین قدر که شکر حل شود کافی است ( اگر شربت بیش از حد بجوشد حلوا خشک می شود ) شربت را به ۴ قسمت تقسیم کنید.

مرحله دوم : تهیه شیره تخم مرغ

تخم مرغ ها را داخل کاسه ای شکسته و به آن زعفران دم کرده به همراه گلاب را اضافه می کنیم و با همزن دستی خوب بزنید تا تخم مرغ از لختگی در بیاد سپس یک قسمت از شربت را اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا مخلوط یکدست شود.

مرحله سوم : تفت دادن آرد

آرد برنج و آرد سفید را با هم مخلوط کنید و سه بار الک کرده سپس داخل تابه تفت می دهیم تا بوی خامی آردها از بین برود ولی اصلا نباید تغییر رنگ دهد این مرحله ممکن است ۲۰ الی ۳۰ دقیقه طول بکشد وقتی بوی خامی آرد از بین رفت روغن ها را افزوده و هم زده تا جایی که مخلوط یکدستی بدست بیاد.

مرحله آخر

سپس شیره تخم مرغ را به تدریج اضافه کنید و مدام هم بزنید اصلا دست از همزدن نکشید و بعد شربت ساده که همان ۳ قسمت دیگر را اضافه کنید و هم بزنید. سپس روی حرارت ملایم مدام حلوا را به صورت پارویی (رفت و برگشت) هم بزنید تا حلوا جمع شود. در انتها تابه را به چپ و راست تکان دهید تا حلوا بقچه و در ظرف جمع شود (گهواره کردن حلوا) حلوا را در کاسه ریخته و به دلخواه تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت حلوا کاسه

  1. احتمال گلوله شدن این حلوا زیاد است پس حتما مدام و سریع هم بزنید می توانید از همزن نیز برای همزدن سریع این حلوا استفاده کنید.
  2. سعی کنید برای طعم بهتر آرد برنج را خود در منزل تهیه کنید.
  3. اگر حلوای شیرین دوست دارید می توانید مقدار شکر را بیشتر بریزید.
  4. می توانید ۳۰ گرم کره برای لطافت بیشتر اضافه کنید.
  5. حتما از آرد سه سقر قنادی برای این حلوا استفاده کنید.

همچنین ببینید

طرز تهیه حلوا کاسه اصل شیرازی خوشمزه و مجلسی به روش قنادی ها
4.1 (81.67%) 12 votes

  • زهرا ۱ سال پیش

    سلام. چرا گفتید که شهد را به چهار قسمت تبدیل کنیم؟

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      می توان گفت یک نوع اندازه گیری می باشد یعنی 1 قسمت از شربت را با مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید و سه قسمت باقی ماند را در انتها و بعد از افزودن تخم مرغ ها به آرد اضافه می کنیم

      پاسخ
      • زهرا ۱ سال پیش

        ممنونم.اگر اشتباه نکنم جایی به سه تای دیگه اشاره نکردید

        پاسخ
        • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

          مرحله اخر گفته شده است

          پاسخ