طرز تهیه خمیر جادویی عالی و همه کاره برای پیتزا و پیراشکی بدون شیر

طرز تهیه خمیر جادوئی_همه کاره

در پارسی دی قصد داریم تا شما همراهان عزیز را با طرز تهیه خمیری آشنا کنیم که بسیار کاربردی است. این خمیر در قنادی و آشپزی کابردهای فراوانی دارد به همین دلیل به اسم خمیر جادوئی در بین سرآشپزها و قنادها گفته می شود. خمیر جادویی برای تهیه انواع نان ها و پیراشکی ها و یا برای تهیه خمیر پیتزا و همینطور برای انواع غذاهای لقمه ای نیز کاربرد دارید. خمیر جادویی به دلیل وجود خمیر مایعی که دارد، عمل آوردنش کمی سخت است ولی نه آنقدر که شما عزیزان نتوانید آن را تهیه کنید. پارسی دی برای شما همراهان طرز تهیه خمیر جادویی را آورده است و با تمام نکات و فوت وفن ها که با کمی دقت بتوانید در منزل خمیر جادویی تهیه کنید. خوبی خمیر جادویی این است که بسیار ماندگاری بالایی دارد و شما می توانید در فریزر آن را نگهداری کنید. در پارسی دی همراه ما باشید برای طرز تهیه خمیر جادویی.

مواد لازم

آرد۳ پیمانه
خمیر مایه۱  ق غذا خوری
تخم مرغ۱ عدد
آب۱ پیمانه
روغن مایع۵ ق غذا خوری
نمک۱/۲ ق چای خوری
شکر۱ ق غذا خوری

طرز تهیه خمیر جادویی

1مرحله اول: خمیر مایع

اولین مرحله برای شروع کار عمل آوردن خمیر مایع است. در یک کاسه آب ولرم (دست را نسوزاند) را به همراه خمیر مایع و ۱ قاشق شکر را بریزید و هم بزنید و زمان دهید تا خمیر مایع عمل کن. هنگامی که خمیر مایع کف کند، یعنی به خوبی عمل آمده است.

2مرحله دوم: آماده سازی خمیر جادویی

آرد و نمک را باهم الک کرده و در یک ظرف گود بریزید و تخم مرغ و روغن را با هم، هم بزنید و به آرد اضافه کنید. کمی هم زده و سپس خمیر مایع عمل آمده را به مواد داخل ظرف بریزید و همه را با هم خوب مخلوط کنید.

3مرحله سوم: ورز دادن

خمیر را باید از زیر به رو و از رو به زیر مانند نانوایی ها، خمیر را ورز دهید. در حدود ۵ دقیقه ورز دادن کافی است.

4مرحله چهارم: استراحت و پایان کار خمیر جادویی

خمیر جادویی را در کاسه بگذارید و با کف دست روغنی، کمی روی خمیر جادویی را چرب کنید و روی ظرف را با دستمال نخی بپوشانید و در محیط آشپزخانه قرار دهید تا خمیر حجیم شود. بعد از استراحت خمیر جادویی آماده است و شما پس از مرحله استراحت دادن به خمیر می توانید از خمیر استفاده کنید و یا آن را فرم دهید و با وردنه باز کنید و سپس فریز کنید و نگهداری کنید.

فوت و فن های دستور تهیه خمیر جادویی

  1. خمیر جادوئی عمر نگهداری تا ۱ ماه را دارد.
  2. می توانید در انواع  خمیر پیتزا و پیراشکی ها و… از خمیر جادوئی نیز استفاده کنید.
  3. برای تهیه نان از خمیر جادوئی توجه داشته باشید که آرد آن نان را به جای آرد سفید باید جایگزین نمائید و باقی مراحل را به همین صورت ادامه دهید. برای مثال وقتی نان فانتزی را قصد دارید تهیه کنید، آرد نان فانتزی را باید از نان فانتزی فروشی ها تهیه کنید و سپس در تهیه خمیر استفاده کنید.
  4. برای نگهداری خمیر جادوئی پس از وردنه زدن، در بین خمیر ها کاغذ روغنی قرار دهید تا خمیرها بهم نچسبند.

همچنین ببینید

از
32
دیدگاه

  • وحید علیرضایی ۱ سال پیش

    سلام و سپاس
    یه سوال داشتم و ممنون میشم جواب بدین. آیا ممکنه مایه خمیر فاسد بشه و عمل آوری را انجالم نده؟ من طبق دستور کار کردم( البته خمیر را برای پاکوره می خواستم و نصف آرد سفید و نصف آرد نخودچی بود) ولی خمیر پف نکرد.

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      بله ممکنه خراب باشه و عمل نیاید

      پاسخ
    • شهلامحمدی ۱ سال پیش

      سلام نانی که بااین خمیرپخته مبشه ماندگاریش چقدره؟

      پاسخ
  • مهرا ۱ سال پیش

    سلام خمیر رو درست کردم خوب پف کرد وقتی برای مرحله دوم گذاشتم چسبید به کاغذ روغنی و و خراب شد چرا نتونستم تو روغن سرخش کنم انگشتام چسبید بهش

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      سلام حتما مقدار آردی که زدید کم بوده یا بیش از حد مرحله دوم را زمان دادید و استراحت کرده

      پاسخ
  • نازنین ۱۱ ماه پیش

    خیلی ممنونم از دستور خوبتون من دو قاشق غذا خوری ماست معمولی و سه قاشق اب ماست زدم عالی شد

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱۱ ماه پیش

      نوش جان

      پاسخ