طرز تهیه حلوا سلطان ترکیه ای با پسته و آرد سمولینا + عکس

طرز تهیه حلوا سلطان

 

حلوا ها انواع و اقسام بسیار مختلفی دارد و شما می توانید این طعم جدیدی از حلوا را با چند قلم مواد به روش ترکی تهیه کنید. آشپزخانه در دوره عثمانی مهم ترین و وسیع ترین مناطق کاخ ها را در اختیار داشت و برای هر برنامه غذا ها استاد و سر آشپز های خودش را  داشت. حلوا ها یکی از مهم ترین آشپزخانه های کاخ بودند و شما می توانید یک دستور پخت خوب از فرهنگ حلوا از دوره عثمانی را امروز یاد بگیرید. اما آرد ایرمیک یا سمولینا یکی از ارکان اصلی این حلوا می باشد و در منطقه ترکیه بیشتر از مناطق دیگر دنیا می باشد. رنگ ایرمیک زرد رنگ است و خواص بسیار خوبی دارد سمولینا سرشار از ویتامین های گروه B و منبع غنی آهن و منیزیم است. امروز در پارسی دی طرز تهیه حلوا سلطان را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

آرد ایرمیک۱ فنجان
گردو خرد شده۱ فنجان
کره۲ ق غذا خوری
شکر۱ لیوان
آب۱.۵ فنجان

طرز تهیه حلوا سطان

مرحله اول: تهیه شربت

آب و شکر را داخل قابلمه بریزید و با قاشق هم بزنید و روی حرارت متوسط قرار دهید و بدون هم زدن اجازه دهید تا جوش بیاید و بعد از جوش آمدن حرارت را کم کنید و زمان دهید تا شربت کمی غلیظ شود و بعد از روی حرارت بردارید.

مرحله دوم: تفت دادن مواد

ابتدا باید آرد سمولنا را تفت دهید برای این کار کره را داخل تابه ریخته و آرد را اضافه کنید و با حرارت متوسط کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهد ولی نباید تیره شود وگرنه حلوا بوی سوختگی به خود می گیرد. پسته ها را نیز آسیاب کنید و یا می توانید با گوشتکوب له کنید.

مرحله سوم: تهیه حلوا سلطان

در ادامه باید پسته خرد شده را به آرد سمولینا اضافه کنید. و هم بزنید تا مواد مخلوط شود و بعد شربت داغ را اضافه کنید و هم بزنید تا شربت کم کم جذب مواد شود و و آب اضافه آن از بین برود و حلوا وسط قابلمه یا تابه جمع شود و برای اطمینان درب قابلمه را قرار دهید تا آب اضافه تبخیر شود و وقتی چک کردید آب را به خوبی جذب کرد از مواد بردارید با دست شکل دهید و روی آن پودر پسته بپاشید و سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت حلوا سلطان

  1. بهتر است روغن را جایگزین نکنید و از کره استفاده کنید زیرا طعم کره محسوس شود.
  2. رنگ آرد نباید زیاد تیره شود و در حد صورتی یا کمی قهوه ای بماند.
  3. می توانید این حلوا را داخل دیس بکشید و به صورت ساده سرو کنید.
  4. می توانید بجای پودر پسته از گردو یا بادام خرد شده استفاده کنید.
  5. حتما زا پسته تازه استفاده کنید خیلی پودری نکنید و کمی دندان گیر باشد.

همچنین ببینید 

طرز تهیه حلوا سلطان ترکیه ای با پسته و آرد سمولینا + عکس
5 (100%) 1 votes