طرز تهیه حلوا خشک زنجبیلی زعفرانی مجلسی با آرد گندم و نخودچی

طرز تهیه حلوا خشک

 

یکی از انواع حلواها می باشد که در طعم ها و رنگ های مختلف مانند زعفرانی یا ساده یا زنجبیلی تهیه می شود و به صورت لوزی برش داده می شود و با انواع مغزیجات و گل محمدی نیز تزئین می شود. طعم و بافت این حلوا بسیار نرم است و در دهان آب می شود. این حلوا در بیشتر استان ها تهیه می شود. حلواها یک نوع شیرینی یا دسر خوشمزه ما ایرانی ها می باشند که عمدتا از آرد و روغن تهیه می شوند و وجه تمایز آنها شهد و طعم دهنده های آنهاست که در آن استفاده می شود شما می توانید این حلوا خشک را به صورت قالبی نیز تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه حلوا خشک زنجبیلی زعفرانی مجلسی با آرد گندم و نخودچی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

آرد گندم۱ پیمانه
آرد نخودچی۱ پیمانه
پودر قند۱ پیمانه
دارچین۱ ق غذا خوری
زنجبیل۱ ق غذا خوری
زعفران۱ ق غذا خوری
روغن جامد۱ پیمانه یا ترکیبی با کره

طرز تهیه حلوا خشک زنجبیلی با آرد گندم و آرد نخودچی

مرحله اول: تفت دادن آرد

ابتدا آرد گندم را الک کنید و داخل تابه بریزید و برای نیم ساعت آن را روی شعله ملایم تفت دهید و هر از چند گاهی هم بزنید تا مخلوط شود دقت کنید آرد نباید بسوزد و تغییر رنگ دهد می توانید تابه را روی شعله پخش کن قرار دهید بعد از نیم ساعت آردنخودچی را الک کنید و به همراه آرد گندم ۱۵ دقیقه دیگر تفت دهید تا بوی خامی آردها گرفته شود.

مرحله دوم: افزودن پودر قند و روغن

حالا بعد از تفت خوردن آردها پودر قند را الک کنید تا تکه درشتی داخل آن نباشد سپس به آردها اضافه کنید و بعد روی شعله خیلی کم تفت دهید سپس روغن جامد یا ترکیبی از روغن جامد و کره ذوب شده را اضافه کنید و مدام هم بزنید تا به خورد آرد برود.

مرحله سوم: افزودن طعم دهنده

بعد از افزودن روغن نوبت اضافه کردن طعم دهنده می باشد شما می توانید بعد از اینکه روغن به خورد آرد رفت آن را به سه قسمت تقسیم کنید و به هر کدام جداگانه زعفران و دارچین و زنحبیل بزنید و یا می توانید همه را به مخلوط حلوا اضافه کنید و هم بزنید سپس از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم: تهیه حلوا خشک

داخل یک دیس را خوب با قلمو چرب کنید سپس حلوا را داخل دیس ریخته و خوب صاف کنید سپس در این مرحله مغزیجات دلخواه را بریزید و برای ۱ ساعت در جای خنک قرار دهید (در یخچال نگذارید) سپس بعد از ۱ ساعت به صورت لوزی برش بزنید و سرو کنید نوش جان.

فوت و فن های دستور تهیه حلوا خشک مجلسی

  1. برای اینکه راحت از قالب جدا شود برای چند ثانیه قالب حلوا را روی بخار آب یا حرارت قرار دهید تا به راحتی خارج شود.
  2. از وانیل یا هل نیز به عنوان طعم دهنده این حلوا می توانید استفاده کنید.
  3. دقت کنید آرد نخودچی زود می سوزد پس حواستان به شعله و مقدار آن باشد.

همچنین ببینید  

از
7
دیدگاه