طرز تهیه مرغ ترش گیلانی مجلسی و رستورانی با رب انار و گردو

دستور پخت مرغ ترش گیلانی

طرز تهیه مرغ ترش گیلانی

 

مرغ ترش گیلانی یکی از انواع غذاهای بسیار خوشمزه و ساده است که برای استان گیلان می باشد و شما می توانید به سادگی این مرغ را در خانه تهیه کنید. مرغ ترش گیلانی از ترکیب مرغ و گردو و رب انار و سبزی مخصوص گیلانی تهیه می شود. شما می توانید سبزی مرغ ترش را از فروشگاه ها تهیه کنید. سبزی این مرغ از خالیواش و چوچاق تهیه می شود و اگر در دسترس ندارید می توانید از ترکیب سبزی ها حذف کنید و یا از سبزی خشک آن استفاده کنید. اما مرغ ترش گیلانی به روش اصلی بدون لپه است و شما می توانید این غذای فوق العاده را در خانه به همراه یک پلو زعفرانی خوشمزه تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه مرغ ترش گیلانی با رب انار و گردو را به شما یاد خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه مرغ ترش گیلانی با رب انار

  • مرغ ران یا سینه ۲ عدد
  • سبزی مخصوص مرغ ترش (جعفری،تره، گشنیز، برگ سیر، نعنا، چوچاق،کمی اسفناج و خالیواش) سرخ شده ۱ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد
  • گردو آسیاب شده ۱/۲ پیمانه
  • رب انار ۱ ق غذا خوری
  • رب گوجه فرنگی ۱ ق غذا خوری
  • رب نارنج یا آب نارنج ۱ ق غذا خوری
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر به مقدار لازم

طرز تهیه طرز تهیه مرغ ترش گیلانی به روش اصلی با گردو و سبزی

مرحله اول: پخت مرغ

ابتدا برای تهیه این غذا باید مرغ را نیم پز کنید. شما باید به تعداد افرادی که می خواهید این مرغ ترش گیلانی را تهیه کنید مرغ داخل آن استفاده کنید. مرغ را با کمی زردچوبه و فلفل سیاه و نمک ماساژ دهید و برای ۱ ساعت کنار بگذارید. سپس داخل تابه خوب سرخ کنید تا طلایی شود و مقداری آب و یک پیاز ۴ قاچ شده اضافه کنید تا مرغ ها نیم پز شوند.

مرحله دوم: تفت دادن مواد

از قبل سبزی مخصوص را آماده کنید و سرخ کنید و یا می توانید از بسته بندی ها سرخ شده موجود در بازار استفاده کنید و با می توانید از سبزی خشک استفاده کنید و یک ربع داخل آب خیس کنید و آبکشی کنید. پیاز را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید و داخل تابه با کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا کمی سبک شود.

مرحله سوم: افزودن سبزی

در ادامه سبزی مخصوص را اضافه کنید و تفت دهید و بعد گردو آسیاب شده را اضافه کنید و به همراه مواد کمی تفت دهید تا بوی خامی گردو از بین برود. در ادامه رب انار و نارنج و گوجه را اضافه کنید و خوب تفت دهید تا بوی خامی رب ها از بین برود. سپس از آب مرغ مرحله اول به مواد اضافه کنید.

مرحله چهارم: پخت مرغ ترش گیلانی

مرحله چهارم: پخت مرغ ترش گیلانی

در حدی آب مرغ اضافه کنید که مواد کمی رقیق شوند، سپس ادویه ها را اضافه کنید و هم بزنید تا به جوش بیاید. وقتی به این مرحله رسید باید مرغ های نیم پز شده را اضافه کنید و درب قابلمه را قرار دهید تا خوب غلیظ و یکدست شود. این خورش باید کاملا غلیظ شود. سپس مزه ها را تست کنید و مزه ها را بالانس کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه مرغ ترش گیلانی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی

  1. می توانید بجای آب نارنج از آبغوره نیز استفاده کنید.
  2. در بعضی از نقاط گیلان تخم مرغ نیز داخل این خورش استفاده می کنند.
  3. از حریره سیر بجای سیر رنده شده نیز می توانید استفاده کنید.
  4. می توانید به دلخواه لپه اضافه کنید.
  5. رب گوجه فرنگی در رسپی اصلی وجود ندارد ولی برای خوش رنگ شدن اضافه شده است.
  6. حرارت باید کم باشد تا طرز تهیه مرغ ترش گیلانی جا افتاده شود.

همچنین ببینید  

از
13
دیدگاه