طرز تهیه خورش دختر لوس گیلانی ساده و بدون گوشت با بادمجان

دستور پخت خورش دختر لوس

طرز تهیه خورش دختر لوس

 

خورش دختر لوس یکی از غذاها و می توان گفت از خورشت های خوشمزه گیلانی است که فاقد گوشت است و با بادمجان تهیه می شود و برعکس دیگر غذاهای گیلانی که تخم مرغ دارند این خورش فاقد تخم مرغ است و در واقع می توان گفت یک خورشت گیاهی و خوشمزه می باشد و مانند اسم عجیب و جالب آن طعم بسیار خوبی دارد و به همراه کته و ترشیجات طعم خوبی دارد اگر شما به غذاهای بادمجانی علاقه دارید عاشق این غذای سنتی ایرانی خواهید شد. ریشه این نام برای این غذا مشخص نیست. امروز در پارسی دی طرز تهیه خورش دختر لوس را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه خورش دختر لوس

  • بادمجان ۵ عدد
  • گوجه فرنگی ۳ عدد
  • سیر ۳ حبه
  • چوچاق و خالیواش ۲ ق غذا خوری
  • رب انار ۱ ق غذا خوری
  • آب انار یا آب غوره یا آبلیمو به مقدار لازم
  • کره به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، گلپر به مقدار لازم

طرز تهیه خورش دختر لوس گیلانی بدون گوشت

مرحله اول: کباب کردن بادمجان

ابتدا باید گوجه و بادمجان را کبابی کنید شما می توانید آنها را آبپز کنید ولی طعم و مزه کبابی واقعا برای این غذا بی نظیر است اما برای کبابی کردن شعله پخش کن را روی حرارت قرار دهید و بادمجان ها را روی آن قرار دهید سپس آنها را مدام بچرخانید تا کبابی شوند گوجه را نیز به همین ترتیب کبابی کنید.

مرحله دوم: آماده سازی

در ادامه پوست بادمجان ها و گوجه را جدا کنید و با کمک چاقو به صورت ساتوری ریز خرد کنید سپس سیر را نیز پوست بگیرید و رنده ریز بزنید.

مرحله سوم: تفت دادن مواد

داخل تابه کره یا روغن بریزید و کمی سیر را سرخ کنید ولی عطر و بوی سیر حفظ شود سپس بادمجان و گوجه را اضافه کنید و با سیر خوب تفت دهید تا عطر و مزه ها به خورد هم بروند در ادامه باید سبزی معطر گیلانی که شامل خالیواش و چوچاق است را اضافه کنید اگر شما این سبزی ها را در دسترس ندارید اصلا نگران نباشید با سبزی معطر دلخواه جایگزین کنید و کمی نعنا خشک نیز اضافه کرده و مواد را هم بزنید.

مرحله چهارم: تهیه خورش دختر لوس

در ادامه رب انار را به همراه آب انار تازه اضافه کنید هم بزنید اگر آب انار تازه در اختیار ندارید بنا به ذائقه خود آبلیمو یا آبغوره اضافه کنید و هم بزنید تا آب اضافی مواد تبخیر شود و در انتها کمی نمک و فلفل سیاه و گلپر بزنید و به همراه کته یا نان سرو کنید نوش جان.

نکات کلیدی در تهیه خورش دختر لوس با بادمجان

  1. شما می توانید بادمجان ها را مکعبی خرد کنید و سرخ کنید.
  2. به دلخواه می توانید کمی گردوی خرد شده نیز به مواد اضافه کنید.
  3. از آب نارنج نیز برای ترشی خورش دختر لوس می توانید استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه