طرز تهیه قورمه سبزی گیلانی با مرغ و بادمجان و لوبیا چشم بلبلی

طرز تهیه قورمه سبزی گیلانی

 

یکی از انواع قورمه سبزی ها می باشد که با مرغ محلی یا اردک تهیه می شود و سبزی آن نیز از سبزی محلی است و کمی متفاوت با سبزی قورمه است زیرا در تهیه آن از بادمجان سرخ شده و گوجه نیز استفاده می شود و همان طور که مشخص است این غذا برای گیلان است که به قورمه سبزی گیلانی رشتی نیز معروف است و شما برای تنوع در آشپزی می توانید این قورمه سبزی گیلانی خوشمزه را تهیه کنید. در گیلان این خورشت خوشمزه بیشتر در گمج تهیه می شود گمج یک نوع قابلمه سفالی می باشد که مخصوص تهیه غذاهای سنتی می باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه قورمه سبزی گیلانی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

پیاز۲ عدد
مرغ۳ تکه
بادمجان۲ عدد
گوجه۲ عدد
سبزی قورمه سبری محلی۵۰۰ گرم
لوبیا چشم بلبلی۲۰۰ گرم
آبغوره یا آب لیموترشبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه قورمه سبزی رشتی با مرغ و بادمجان

مرحله اول: آماده سازی لوبیا چشم بلبلی

ابتدا لوبیا چیتی را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود و همچنین راحت تر نیز پخته می شود در ادامه لوبیا چیتی را با کمی آب بگذارید تا یکبار بجوشد تا آب سیاه آن خارج شود سپس آبکش کنید.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز و مرغ

در ادامه پیازها را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید سپس به همراه کمی روغن داخل گمج یا قابلمه به همراه کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا سبک شود سپس تکه های مرغ مورد نظر را به همراه پیاز و کمی فلفل سیاه و نمک خوب سرخ کنید تا مرغ ها تغییر رنگ دهند.

مرحله سوم: افزودن سبزی و لوبیا

از قبل سبزی قورمه را خوب سرخ کنید هر چقدر رنگ سبزی تیره تر باشد رنگ قورمه سبزی شما نیز تیره تر می شود سبزی را به همراه مرغ و پیاز کمی تفت دهید تا سبک شود سپس لوبیا را اضافه کنید و مقداری آبجوش روی مواد ریخته و بگذارید با شعله کم مرغ ها و خورشت پخته و جا افتاده شود.

مرحله چهارم: تهیه قورمه سبزی گیلانی

حالا بادمجان ها را پوست بگیرید و به صورت نواری برش بزنید و داخل مخلوط آب و نمک قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود سپس آبکش کرده و خشک کنید و به همراه روغن سرخ کنید سپس گوجه ها را نیز از وسط به دو نیم کنید و داخل تابه سرخ کنید سپس در ادامه وقتی مرغ پخته شد نوبت افزودن آبغوره و نمک است. مزه ترشی این قورمه سبزی گیلانی را با ذائقه خود بالانس کنید و بادمجان سرخ شده و گوجه را نیز روی آن قرار دهید و بگذارید تا خورش جا افتاده شود سپس به همراه پلو میل کنید نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت قورمه سبزی گیلانی

  1. می توانید از گوشت خورشتی به جای مرغ استفاده کنید.
  2. در تهیه قورمه سبزی گیلانی از لیموعمانی استفاده نمی شود.
  3. باید خورشت با حرارت ملایم پخته شود تا به روغن بیفتد.
  4. از لوبیا قرمز هم می توانید استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
3
دیدگاه