طرز تهیه فندق قاتق گیلانی مجلسی و جا افتاده با مرغ و بادمجان

طرز تهیه فندق قاتق

 

یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و پر طرفدار گیلانی می باشد که با طعم و عطر عالی این غذا یکی از محبوب ترین غذا ها در بین گیلانی ها است. این خورشت خوشمزه و متفاوت را می توانید در وعده ناهار یا شام سرو کنید و نوش جان کنید. فندق دارای خواص بالا می باشد از جمله سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین ۳ و نیاسین می باشد که وجود آن در این خورش بسیار ارزشمند است. این خورش بسیار شبیه فسنجان است و طعمی فوق العاده دارد. امروز قصد داریم تا طرز تهیه فندق قاتق را در پارسی دی به شما آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

مواد لازم 

مرغ۱ عدد متوسط
فندق با پوست۱ کیلوگرم
بادمجان۵۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی۳ ق غذا خوری
رب انار ترش۳ ق غذا خوری
آرد۱ ق غذاخوری
گلپر۱/۲ ق چای خوری
نمک، فلفل سیاه، و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه فندق قاتق خوشمزه و محبوب گیلانی

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا فندق ها را بشکنید و اگر توانستید پوست نازک فندق را هم بگیرید و مغز آن ها را در آب سرد قرار دهید و اجازه دهید ۱ ساعت داخل آب بماند. بادمجان ها را بشورید و پوست بگیرید و روی آن ها نمک بزنید و به مدت زمان یک ساعت روی صافی قرار دهید. بعد از این زمان روی بادمجان ها  آب سرد بریزید تا نمک اضافه آن خارج شود. سپس  فندق ها را بشورید و در مخلوط کن به همراه آب بریزید. به ازای ۱ پیمانه فندق ۳ پیمانه آب به مخلوط کن اضافه کنید. مخلوط کن را روشن کنید و فندق ها را مخلوط کنید تا کاملا خرد و له و مخلوط آب شوند.

مرحله دوم: پخت فندق قاتق

قابلمه مناسب را روی حرارت ملایم قرار دهید و داخل آن فندق له شده را بریزید و رب انار، نمک و زردچوبه اضافه کنید. هر ۲۰ دقیقه یکبار مقداری یخ داخل قابلمه بریزید تا روغن پس بده اجازه دهید تا مواد کاملا بپزد. در زمان پخته شدن خورش مرغ ها را بشورید و خرد کنید و آن ها را در یک تابه مناسب کمی تفت دهید و بعد از اینکه طلایی شد مقداری رب گوجه فرنگی  اضافه کنید تا رنگ بگیرد. سپس مرغ ها را به خورش اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید.

مرحله سوم : آماده سازی بادمجان و مواد دیگر

بعد از پخته شدن مرغ ، آرد و رب گوجه فرنگی را با هم مخلوط کنید و خوب با همزن دستی هم بزنید تا یکدست شود. سپس داخل غذا بریزید تا آب خورشت جا افتاده شود. بادمجان ها را که از قبل کنار گذاشتید داخل تابه ای روغن بریزید و سرخ کنید و در آخر گلپر و فلفل سیاه را اضافه کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه روی حرارت بماند. بعد از این زمان خورش ما آماده سرو می باشد. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت فندق قاتق با مرغ

  1. رب انار را به مقداری بریزید تا به رنگ دلخواه نزدیک شود.
  2. می توانید از فندق پوست شده آماده استفاده کنید.
  3. حتما با حرارت کم و شعله پخش کن خورشت رو آماده کنید.
  4. برای جدا کردن مغز فندق می توانید آن ها را در تابه بریزید و حرارت دهید.
  5. فندق قاتق جزو غذا های محلی گیلان می باشد که با برنج ایرانی سرو می شود.

همچنین ببینید

از
3
دیدگاه

  • امیر ۲ سال پیش

    ۵۰۰کیلو بادمجون کم نیست؟
    ما معمولا ۱۰۰۰ کیلو میریزیم

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      شما به دلخواه می توانید از نیم کیلو کمتر با بیشتر بریزید

      پاسخ