طرز تهیه نخود هندی بندری با طعمی فوق العاده خوشمزه و ساده بدون گوشت

دستور پخت نخود هندی

طرز تهیه نخود هندی

 

نخود هندی یکی از خوراک های بسیار خوشمزه بندری می باشد که می توانید برای شام و یا میان وعده بسیار خوشمزه تهیه کنید. این غذا بدون گوشت تهیه می شود و برای کسانی که طرفدار غذاهای گیاهی هستند بسیار مناسب است. این غذا طعم بسیار خوب و تند و تیزی دارد و اگر دنبال طعم های جدید و تند و تیز هستند این این خود هندی را حتما تهیه کنید. اما به دلیل استفاده از ادویه های مختلف به نخود هندی معروف شده است. این غذا به دلیل استفاده از نخود بسیار مفید می باشد. نخود یکی از قدیمی ترین و مقوی ترین حبوبات می باشد که می توانید برای تهیه انواع غذا ها و سالاد استفاده کنید. اما نخود برای قند خون و کاهش کلسترول و برای بهبود قلب و عروق بسیار مفید است. امروز در پارسی دی طرز تهیه نخود هندی بندری را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه نخود هندی

  • نخود خام ۱ پیمانه
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • گوجه رنده شده ۲ عدد
  • رب گوجه ۱ ق غذا خوری
  • سیر ۲ حبه
  • فلفل سبز تند ۲ عدد
  • آبلیمو یا آب تمر هندی ۱ تا ۲ قاشق غذا خوری
  • گشنیز خورد شده ۲ ق غذا خوری
  • ادویه کاری، پودر تخم گشنیز ۱/۲ ق چای خوری
  • زردچوبه ،پودر تخم گشنیز، زیره سبز، فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه نخود هندی بندری

مرحله اول: آماده سازی نخود

ابتدا نخود را از شب قبل خیس کنید و چندین بار آب نخود را تعویض کنید تا نفخ آن گرفته شود. سپس نخود را به همراه کمی آب داخل قابلمه یا زودپز ریخته و بگذارید تا نخود کاملا پخته و له شود. سپس نخود را آبکش کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز و سیر

در ادامه پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید و به همراه کمی روغن داخل تابه تفت دهید تا طلایی و سبک شود. سپس سیر له شده را اضافه کنید و تفت دهید تا عطر سیر بلند شود. در ادامه کمی زردچوبه به مواد بزنید و فلفل سبز را که از قبل خرد کردید اضافه کنید.

مرحله سوم: افزودن مواد

در ادامه باید رب و  همه ادویه ها گفته شده را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود. سپس گوجه فرنگی را که از قبل پوره یا رنده کردید به رب اضافه کنید و تفت دهید تا آب اضافه گوجه کشیده و خوش رنگ شود. سپس نخود پخته شده را به همراه ۱ لیوان از آب نخود اضافه کنید.

مرحله چهارم: تهیه نخود بندری

درب قابلمه را قرار دهید و برای نیم ساعت زمان دهید تا نخود ها پخته و جا افتاده شود. سپس در انتها گشنیز خرد شده را به همراه آبلیمو یا آب صاف شده تمرهندی اضافه کنید و از روی حرارت بردارید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نخود هندی سالم و خوشمزه

  1. به دلخواه می توانید مقدار تندی این خوراک را با ذائقه خود تنظیم کنید.
  2. افزودن پودر زنجبیل یا کاری دلخواه است.
  3. برای تهیه آب تمرهندی باید کمی تمرهندی را با آب جوش مخلوط و از صافی رد کنید.

همچنین ببینید

از
2
دیدگاه