طرز تهیه کلوچه مربایی نرم و مجلسی و آسان با کره و خمیرمایه

طرز تهیه کلوچه مربایی

 

یکی از کلوچه های بسیار خوشمزه می باشد که می توانید با مربای دلخواه خود تهیه کنید و برای میان وعده یا عصرانه و صبحانه میل کنید. این کلوچه بافت نرمی دارد و با انواع مرباها سرو می شود. کلوچه ها اولین بار در قرن ۱۷ در ایران و در شهر سیستان تهیه شده که بعدها به کشورهای دیگر منتقل شده و دستورهای زیادی از آن تهیه شده است شما می توانید این کلوچه ها را قالب بزنید و یا با کمک یک ماسوره داخل آن حفره ایجاد کنید و مربا را داخل آن بریزید و یا مربا را در مرکز کلوچه گذاشته و خمیر را جمع کنید و بگذارید تا پخته شود. امروز در پارسی دی طرز تهیه کلوچه مربایی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

تخم مرغ۱ عدد
شکر۸۰ گرم
نمک۵ گرم
کره۸۰ گرم
شیر۱۶۰ میلی لیتر
خمیرمایه۱۰ گرم
وانیل۱/۲ ق چای خوری
آرد سفید۴۰۰ گرم
مربا با طعم دلخواهبه مقدار لازم
کنجد یا پودر نارگیلبه مقدار لازم

طرز تهیه کلوچه مربایی

مرحله اول: عمل آوری

ابتدا باید خمیرمایه را عمل بیاورید برای این کار شیر را داخل یک کاسه ریخته و کمی از شکر و خمیرمایه را اضافه کنید و هم بزنید و برای ۱۰ دقیقه بگذارید تا عمل بیاد و کف کند ولی اگر از خمیرمایه فوری استفاده می کنید نیازی به عمل آوری نیست.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

تخم مرغ را به همراه خمیر مایه عمل آمده و نمک و وانیل و مابقی شکر و کره نرم شده بریزید و هم بزنید سپس شروع به اضافه کردن آرد کنید تا کم کم خمیر جمع شود وقتی خمیر کمی چسبناک بود آرد اضافه نکنید و سعی کنید با ورز دادن و کم کم آرد اضافه کردن چسبندگی خمیر را بگیرید.

مرحله سوم: استراحت خمیر

برای ورز دادن خمیر را خوب با دست باز و بسته کنید و یا ۱۰۰ بار به سطح بکوبید و یا می توانید از تیغه خمیر زن غذاساز یا همزن خود استفاده کنید و با دستگاه خمیر را ورز دهید خمیر را مانند توپ دربیاورید و داخل یک کاسه قرار داده و روی آن را بپوشانید و برای ۱ ساعت اجازه دهید تا خمیر حجیم شود.

مرحله چهارم: تهیه کلوچه مربایی

بعد از گذشت زمان استراحت خمیر پف آن را با دست بگیرید و از خمیر چونه های یک اندازه بگیرید و داخل سینی قرار دهید حالا با پشت استکان که داخل آرد زدید روی خمیر بزنید تا کمی پهن شود خیلی آروم فشار بدهید سپس وسط خمیر را با دست یا هر وسیله ای گود کنید که در انتها بتوانید مربا را وسط آن بریزید سپس روی خمیر را بپوشانید و برای ۱ ساعت دیگر استراحت دهید و به دلخواه کنجد بپاشید و داخل فر از قبل گرم شده به مدت ۲۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ بگذارید تا پخته شود بعد از پخت همان طور که داغ است داخل حفره های ایجاد شده مربا بریزید و سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت کلوچه مربایی

  1.  می توانید به دلخواه کمی پودر نارگیل بعد از پخت روی کلوچه بپاشید.
  2. بجای کره از روغن یا مارگارین استفاده کنید.
  3. می توانید بجای مربا از شیره انگور یا نوتلا یا کره بادام زمینی استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه