طرز تهیه خورش نخود ساده و خوشمزه با گوشت گوسفندی

طرز تهیه خورش نخود

 

یکی از غذاهای بین المللی می باشد که با سادگی تهیه می شود شما می توانید خورشت نخود را با مرغ یا گوشت یا گوشت چرخ کرده تهیه کنید و به همراه برنج سرو کنید. این غذا بسیار مقوی و خوش عطر و بو می باشد و به واسطه داشتن نخود می توانید از خواص نخود نیز بهرمند شوید مانند کاهش وزن، افزایش هضم غذا، بهبود قلب و عروق و کاهش کلسترول از هزاران خواص نخود است. اگر شما گوشت یا مرغ را در این غذا حذف کنید خورش نخود وگان خواهید داشت. حتما نخود را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. امروز در پارسی دی خورش نخود را با گوشت به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

نخود۲ پیمانه
گوشت گوسفندی۳۵۰ گرم
پیاز۱ عدد برزگ
سیر۲ حبه
هویج۲ عدد
رب گوجه فرنگی۲ ق غذاخوری
گشنیز۲ ق غذاخوری
پودر زیره۱ ق چای خوری
پودر زنجبیل۱/۲ ق چای خوری
نمک و فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه خورش نخود با گوشت

مرحله اول: پخت نخود

ابتدا نخود را باید از قبل خیس کنید و چندین بار آبش را تعویض کنید تا نفخ آن به خوبی گرفته شود سپس با زیره داخل قابلمه ریخته و روی آن آب بریزید و اجازه دهید تا نخود ها پخته شوند.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز

پیاز را نگینی ریز خرد کنید و به همراه کمی روغن داخل قابلمه تفت دهید و به آن زردچوبه بزنید تا سبک و شیشه ای شود سپس سیر را پوره کنید و به همراه پیاز تفت داده و رب را افزوده و تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود و خوش رنگ شود.

مرحله سوم: پخت گوشت

گوشت ها را به همراه رب نیز تفت داده و در ادامه به گوشت ها کمی فلفل سیاه و پودر زنجبیل افزوده و روی گوشت آب ریخته و اجازه دهید تا گوشت ها خوب پخته شوند در اوسط پخت گوشت هویج ها را به صورت مکعبی خرد کنید و به گوشت اضافه کرده تا همراه آن پخته شود.

مرحله چهارم : تهیه خورش نخود با گوشت

در انتها پخت نخود های پخته شده را به خورش اضافه کنید و نمک غذا را اندازه کنید تا خورش نخود جا افتاده و آبش کم شود در انتهای پخت گشنیر را روی خورش ریخته و داخل ظرف سرو بریزید سپس به همراه برنج و ماست میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت خورش نخود

  1. افزودن زیره به نخود در هنگام پخت نفخ آن کمتر می کند.
  2. می توانید به جای رب از گوجه فرنگی استفاده کنید.
  3. اگر طعم و مزه تند را دوست دراید می توانید مقداری فلفل چیلی اضافه کنید.
  4. برای چاشنی می توانید مقداری آبلیمو یا آبغوره به خورشت اضافه کنید.
  5. بجای گشنیز می توانید از اسفناج پخته شده نیز استفاده کنید.

همچنین ببینید 

طرز تهیه خورش نخود ساده و خوشمزه با گوشت گوسفندی
5 (100%) 4 votes