طرز تهیه هواری گوشت و نخود بندری خوشمزه به روش محلی

طرز تهیه هواری گوشت

 

یکی از انواع هواری ها می باشد که برای جنوب کشور است هواری به پلوهایی گفته می شود که برنج و مواد با هم به صورت کته دم گذاشته می شود و می تواند با غذاهای دریایی برای مثال میگو یا ماهی باشد و یا مانند این هواری با گوشت باشد که هر نوع آن خوشمزه می باشد این پلو خوشمزه که به پلو بندری نیز معروف است بیشتر در جنوب و شهرهای عربی تهیه می شود و ممکن است کمی ترکیبات آن متفاوت باشد ما سعی کردیم بهترین رسپی را برای شما جمع آوری کنیم تا بتوانید یک هواری با گوشت بسیار خوشمزه برای خانواده تهیه کنید. امروز در پارسی دی هواری گوشت را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

گوشت گوسفندی استخوان دار۴۰۰ گرم
برنج۳ پیمانه
نخود۱ پیمانه
سیر۳ حبه
فلفل سبز تند۲ عدد
برگ بو۲ عدد
رب گوجه فرنگی۲ ق غذا خوری
زعفران دم کرده غلیظ۲ ق غذا خوری
سیب زمینی۲ عدد
لیمو عمانی۲ عدد
نمک، فلفل سیاه، ادویه پلویی، زردچوبه، زیرهبه مقدار لازم

طرز تهیه هواری گوشت و نخود بندری

مرحله اول: تفت دادن پیاز و سیر

ابتدا یکی از پیازها را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه ریخته و به همراه کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا پیاز سبک و شیشه ای شود و بوی خامی زردچوبه گرفته شود سپس سه حبه سیر را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید و به همراه پیاز کمی تفت دهید.

مرحله دوم: تفت دادن گوشت

وقتی پیاز و سیر سبک شدند گوشت خرد شده را اضافه کنید گوشت را به همراه همه ادویه ها اضافه کنید و گوشت را با پیاز خوب تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد سپس فلفل سبز تند را خرد کنید و به همراه گوشت کمی تفت دهید.

مرحله سوم: پخت گوشت

در ادامه رب را اضافه کنید و خوب تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود و بعد زعفران دم کرده را اضافه کنید و کمی تفت دهید در ادامه چند لیوان آبجوش و برگ بو را به گوشت اضافه کنید و بگذارید ابتدا آب به جوش بیاید سپس حرارت را کم کنید و بگذارید برای چند ساعت گوشت خوب پخته شود.

مرحله چهارم: پخت نخود

نخود را از چند ساعت قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود و راحت تر پخته شود سپس به همراه کمی آب بگذارید تا پخته شود سپس به گوشت پخته شده اضافه کنید و بعد سیب زمینی پوست گرفته و قاچ شده را اضافه کنید و در ادامه لیمو عمانی را که از قبل خیس کردید و تلخی آن را گرفتید نیز اضافه کنید و بعد برنج را نیز از چند ساعت قبل خیس کنید.

مرحله پنجم: پخت هواری گوشت

مقدار آب گوشت را اندازه بریزید چون قرار است برنج را داخل آب گوشت ریخته و به همراه آن دم بگذاریم وقتی گوشت پخته شد آب اضافی برنج را بیرون بریزید و برنج را اضافه کنید و هم بزنید تا آب آن تمام شود سپس در انتها ادویه پلویی را اضافه کنید و هواری گوشت را برای ۴۰ دقیقه دم بگذارید نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت هواری گوشت

  1. می توانید نخود را از ابتدا داخل گوشت بریزید و با آب گوشت بگذارید تا پخته شود.
  2. به دلخواه می توانید مقدار تندی این غذا را بنا با ذائقه خود تنظیم کنید.
  3. هواری گوشت با سالاد شیرازی بسیار خوشمزه می شود.

همچنین ببینید  

طرز تهیه هواری گوشت و نخود بندری خوشمزه به روش محلی
3.5 (70%) 4 votes