طرز تهیه عدس پلو گیلانی ساده با گوشت چرخ کرده برای دو نفر

طرز تهیه عدس پلو گیلانی

 

یکی از انواع پلوهای سنتی ایرانی می باشد و همان طور که از نام این غذا پیداست برای استان گیلان است و بیشتر در شمال کشور تهیه می شود. این غذا طعم و مزه ای بسیار خوب و جدیدی دارد. با افزودن کمی آب نارنج یا لیموی تازه طعمی متفاوت در تهیه عدس پلو ایجاد کنید. اما این عدس پلو با گوشت قلقلی تهیه می شود و شما به دلخواه می توانید گوشت قلقلی را بین عدس پلو ریخته و دم بگذارید یا در هنگام سرو روی آن قرار دهید. اما عدس از سری حبوبات با طبع سرد و خشک است که سرشار از آلبومین و مواد معدنی و سلولزی است. عدس باعث تقویت عضله و رشد کودکان می شود و همچنین باعث افزایش هوش و حافظه می شود. عدس پلو یک غذای کامل برای کودکان به خصوص سالمندان می باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه عدس پلو گیلانی برای دو نفر را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

عدس۱/۲ پیمانه
پیاز۳ عدد
رب گوجه فرنگی۱ ق غذا خوری
آب نارنح تازه۳ ق غذا خوری
برنج۲ پیمانه
آرد سوخاریبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، سماقبه مقدار لازم

طرز تهیه عدس پلو گیلانی با گوشت چرخ کرده

مرحله اول: آماده سازی عدس

قبل از شروع آشپزی عدس را به مدت ۱ ساعت خیس کنید تا راحت تر پخته شود و نفخ آن نیز گرفته شود. سپس داخل قابلمه ریخته و به آن کمی آب اضافه کنید و اجازه دهید تا عدس پخته شود. بعد از پخت عدس را آبکش کنید.

مرحله دوم: تهیه مواد میانی

در ادامه ۲ عدد از پیازها را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. داخل تابه به همراه کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا سبک و از خامی خارج شود. سپس به آن رب اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود و رب خوش رنگ شود. حالا نوبت افزودن آب نارنج تازه می باشد، آب نارنج را گرفته و به مواد اضافه کنید و در انتها عدس پخته شده و کمی نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و تفت دهید و مواد را کنار بگذارید.

مرحله سوم: تهیه عدس پلو گیلانی

برنج را از قبل با کمی نمک خیس کنید. برنج را روی حرارت قرار دهید تا بجوش بیاید و کف روی آن بگیرد. برنج را آبکش کنید و کف قابلمه ته دیگ دلخواه خود را قرار دهید و یک لایه برنج ریخته و مقداری مواد میانی و زعفران دم کرده، همین طور لایه ها را تکرار کنید تا مواد و برنج تمام شود. سپس عدس پلو را برای ۴۰ دم بگذارید.

مرحله چهارم: تهیه گوشت قلقلی

در ادامه وقتی عدس پلو گیلانی در حال دم کشیدن است باید گوشت قلقلی را آماده کنید. برای این کار پیاز باقی مانده را رنده ریز بزنید و به همراه گوشت و کمی نمک و فلفل سیاه و سماق و آرد سوخاری مخلوط کنید و کمی مواد را ورز دهید تا گوشت منسجم شود. از مواد به اندازه دلخواه برداشته و داخل روغن سرخ کنید. در انتها وقتی عدس پلو گیلانی دم کشید گوشت قلقلی ها را روی آن قرار دهید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت عدس پلو شمالی

  1. اگر آب نارنج تازه در دسترس ندارید از آب لیمو تازه استفاده کنید.
  2. از ترکیب برنج دودی با ایرانی استفاده کنید.
  3. مقادیر گفته شده برای ۲ نفر می باشد.

همچنین ببینید

از
4
دیدگاه