طرز تهیه هویج پلو زعفرانی ساده خوشمزه و مجلسی با گوشت مرغ

طرز تهیه هویج پلو با گوشت قلقلی , دستور پخت هویج پلو شیرازی قزوینی , xvc jisi i d g

 

یکی از انواع غذاهای پلویی خوشمزه و محبوب ایرانی است که مانند آلبالو پلو طعمی شیرین دارد. هویج پلو را اگر به صورت مجلسی تهیه کنید می توانید آنرا در مهمانی های خود جایگزین غذاهای مجلسی مثل زرشک پلو با مرغ یا انواع غذاهای مجلسی دیگر کنید.شما می توانید مرغ را آبپز کنید سپس ریش ریش کنید و در پلو استفاده کنید و یا می توانید مرغ را به صورت حلزونی در بیاورید و سرخ کنید و در انتها روی هویج پلو قرار دهید. در تهیه این پلو خوشمزه در مصرف زعفران دست و دلباز باشید تا رنگ و لعاب خوبی به غذا دهد. با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر هویج پلو تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری هویج پلو تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی سنتی هویج پلو با پورتال پارسی دی همراه باشید.

 

مواد لازم

برنج۳ پیمانه
هویج۱ کیلوگرم
شکر۱/۳ پیمانه
زرشک۱/۲ پیمانه
پیاز متوسط۲ عدد
گوشت مرغ۵۰۰ گرم
خلال بادام۱/۴ پیمانه
خلال پسته۱/۴ پیمانه
آب لیمو ترش۱ قاشق غذاخوری
زعفران ساییده۱ قاشق سوپخوری
نمک ، روغن مایع و پودر زعفرانبه اندازه کافی
خلال پوست پرتقال تلخی گرفته شده۱/۴ پیمانه

طرز تهیه هویج پلو

مرحله اول: آماده سازی

برای تهیه هویج پلو مجلسی ابتدا خلال بادام ها را در در کاسه ای می ریزیم و روی آن ها آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا خیس بخورند. پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و کنار می گذاریم. هویج ها را نیز با پوست کن تمیز می کنیم و آبکش می کنیم و روی قسمت درشت رنده به صورت اُریب می کشیم تا هم یکسان شوند و هم بزرگ تر به نظر بیایند.

مرحله دوم: پخت مرغ

سپس داخل قابلمه ای آب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید. بعد پیاز باقیمانده را پوست می گیریم و می شوییم و از وسط به دو قسمت تقسیم می کنیم و همراه با مرغ و کمی پودر زعفران به آب در حال جوش اضافه می کنیم و می گذاریم تا مرغ کاملا پخته شود. پس از پخت کامل مرغ ها را روی تخته آشپزخانه با چاقو خرد می کنیم.

مرحله سوم: تفت دادن مرغ

تابه ای را روی حرارت قرار می دهیم تا کمی گرم شود و بعد پیاز ها را در تابه می ریزیم و شروع می کنیم به تفت دادن ، ۲ الی ۳ دقیقه که تفت دادیم کمی روغن می ریزیم و پیاز ها را سرخ و طلایی می کنیم (روغن را در ابتدا نمی ریزیم چون می خواهیم رطوبت پیاز ها کاملا گرفته شود.) و مرغ های خرد شده را نیز به آن اضافه می کنیم و با هم تفت می دهیم و در بشقابی می ریزیم و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم: تفت دادن هویج

خلال بادام ها را در آبکش می ریزیم و اجازه می دهیم آب اضافه آن خارج شود. در همان تابه هویج ها را می ریزیم و روی حرارت تفت می دهیم تا آب هویج کاملا گرفته شود و کمی روغن روی هویج می ریزیم و ۱ قاشق آبلیمو نیز روی هویج می ریزیم و تفت می دهیم و حرارت را کم می کنیم و زعفران را روی هویج می ریزیم و زرشک و شکر را با هم به مواد می افزاییم و پیاپی هم می زنیم تا زرشک ها نسوزند.

مرحله پنجم: مخلوط کردن مواد

حرارت را خاموش می کنیم و خلال پسته ،خلال بادام و پوست پرتقال را نیز به مواد اضافه می کنیم و خوب مواد را با هم زیر و رو می کنیم و مجددا ترکیب مرغ و پیاز داغ را اضافه می کنیم و همگی مواد را با هم مخلوط می کنیم.

مرحله ششم: آماده سازی برنج

سپس در قابلمه ای آب و نمک می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر به جوش بیاید. برنج را می شوییم و آب آن را خالی می کنیم و در آب جوش می ریزیم و هم می زنیم.۵ دقیقه بعد برنج را لای دندان تست می کنیم اگر اطراف برنج کاملا پخته بود و مغز آن کمی سفت بود بهترین زمان برای آبکشی است. برنج را آبکش می کنیم و کف قابلمه روغن می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم و کمی برنج کف قابلمه می ریزیم،دقت کنید که برنج را کفتگیر به کفتگیر می ریزیم.

مرحله هفتم: تهیه هویج پلو

پس یک کفگیر برنج می ریزیم و روی آن از مایه می ریزیم و مجددا لایه بعدی با کفگیر برنج می ریزیم و لایه بعد از مواد هویج پلو می ریزیم تا به آخر که برنج و مایه تمام شود. در مرحله بعدی درب قابلمه را می گذاریم و ابتدا حرارت را ملایم می کنیم تا هویج پلو ابتدا بخار کند (تقریبا ۵ دقیقه) و بعد حرارت را کم می کنیم تا کاملا هویج پلو پخته شود. پس از ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت بعد هویج پلو کاملا پخته شده و در دیس می کشیم و نوش جان کنید.

فوت و فن های دستور پخت هویج پلو

  1. اگر می خواهید هویج پلو مجلسی داشته باشید بهتر است برنج را جداگانه پخته و مواد هویج و مرغ را در انتها روی برنج و در دیس قرار دهید.
  2. در هر شهر هویج پلو رسپی ها متفاوتی دارد.
  3. می توانید از ران یا ساق مرغ نیز استفاده کنید.
  4. بهتر است هویج ها را رنده کنید تا خوب پخته شود اگر خلالی خرد کردید حتما مقداری آب اضافه کنید تا هویج خام نماند.
  5. می توانید بجای زرشک از کشمش نیز استفاده کنید.
  6. میزان افزودن شکر به هویج پلو به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد.
  7. حرارت در هنگام پخت هویج پلو کم باشد تا خوب پخته شود.
  8. افزودن آبلیموترش باعث خوش رنگ شدن و تیره نشدن هویج ها می شود.
  9. در هویج پلو از گوشت چرخ کرده یا تکه ای نیز می توانید استفاده کنید.
  10. برای خوش رنگ شدن هویج حتما بعد از شستن آن با پوست کن پوستش را جدا کنید.
  11. به دلخواه در انتها روی هویج پلو کمی کره یا روغن کرمانشاهی بریزید.
  12. به دلخواه می توانید در تهیه هویج پلو کمی رب انار نیز استفاده کنید.

همچنین ببینید

طرز تهیه هویج پلو زعفرانی ساده خوشمزه و مجلسی با گوشت مرغ
3.5 (70.91%) 55 votes