طرز تهیه بیج بیج گیلانی خوشمزه و مجلسی و راحت با گوشت چرخ کرده

دستور پخت بیج بیج

طرز تهیه بیج بیج

 

بیج بیج یکی از غذا های سنتی شمالی می شود که به اسم واویشکا نیز معروف است. بیج بیج تنوع رسپی بسیار زیادی دارد و اگر بخواهیم به تاریخچه این غذا برسد اختلاف نظر های زیادی وجود دارد که گفته می شود و در بعضی های این خوراک را همان جغور بغور می دانند و بین دو شهر زنجان و گیلان بر سر این غذا اختلاف نظر وجود دارد در جاهای از تاریخ گفته می شود جغور بغور از گیلان و رشت بوده و این غذا در واقع اولین در استان گیلان طبخ شدهاست و در دوره ی قاجار که ارتش روسیه گیلان را اشغال می کند آن را واویشکا می نامند ولی در جای دیگر از تارخ آمده است که این غذای سنتی استان زنجان می باشد. در هر صورت یک این غذا طعم و مزه فوق العاده ی دارد و شما می توانید به راحتی این غذای خوشمزه را برای شام یا نهار به همراه پلو و سیب زمینی سرخ کرده تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه بیج بیج با گوشت چرخ کرده را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه بیج بیج شمالی

  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • رب ۱ ق غذا خوری
  • گوجه فرنگی ۲ عدد
  • سیب زمینی ۱ عدد
  • آب نارنج ۳ الی ۴ ق غذا خوری
  • پیاز ۲ عدد
  • کره محلی ۱ ق غذا خوری
  • نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پورد دارچین، زردچوبه، گرد غوره به مقدار لازم

طرز تهیه بیج بیج با گوشت چرخ کرده و سیب زمینی سرخ شده

مرحله اول: تفت دادن پیاز

ابتدا باید پیاز ها را پوست بگیرید و بشورید و نگینی ریز یا خلالی خرد کنید و داخل تابه ریخته و بدون افزودن روغن کمی تفت دهید تا سبک شود و بعد کره و روغن را اضافه کنید و تفت دهید وقتی که طلایی شد باید همه ادویه های گفته شده را اضافه کنید تا عطر ادویه ها بلند شود.

مرحله دوم: افزودن گوشت

در ادامه گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز تفت دهید تا خوب سرخ و تغییر رنگ دهد و بعد رب اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود و به همراه گوشت خوب سرخ شود. گوجه فرنگی ها را نیز بشورید و پوره یا رنده ریز بزنید و به مواد اضافه کنید و تفت دهید تا آب اضافه گوجه کشیده شود.

مرحله سوم: پخت بیج بیج

در ادامه باید آب نارنج تازه را بگیرید و اضافه کنید و مواد را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا آب گوجه کاملا کشیده شود و آب اضافه را از دست بدهد و زمانی که به این مرحله رسید بای ۳/۴ پیمانه آب جوش اضافه کنید و روی حرارت کم قرار دهید تا جا افتاده شود.

مرحله چهارم: تهیه بیج بیج

سیب زمینی را پوست بگیرید و خلالی خرد کنید و به داخل تابه به همراه کمی نمک و روغن سرخ کنید و زمانی که بیج بیج شمالی پخته شده داخل دیس ریخته و به همراه سیب زمینی سرخ کرده سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه بیج بیج خوشمزه و مجلسی با گوشت چرخ کرده و آب نارنج

  1. می توانید به دلخواه به مواد قارچ نیز اضافه کنید و تفت دهید تا نرم شود.
  2. افزودن گرد غوره اختیاری می باشد.
  3. می توانید از کمی آبلیموترش تازه نیز استفاده کنید.

همچنین ببینید

از
3
دیدگاه