طرز تهیه دال عدس پلو مجلسی، ساده و خوشمزه با گوشت قلقلی

دستور پخت دال عدس پلو

طرز تهیه دال عدس پلو

 

دال عدس پلو یکی از خوشمزه ترین پلو ها می باشد که می توانید به راحتی این پلو جذاب را با دال عدس و گوشت قلقلی برای شام یا نهار تهیه کنید. دال عدس یکی از انواع عدس ها می باشد که پوست خارجی آن گرفته شده و به رنگ نارنجی می باشد و سایز آن نسبت به عدس سبز کوچک تر می باشد و سریع تر پخته می شود. اما دال عدس دارای خواص بی شماری از جمله کمک به گوارش و هضم غذا و کمک به درمان درد های استخوان و مفاصل به خصوص سالمندان که دچار این مشکل هستند بسیار مناسب است. شما می توانید این پلو را با مرغ نیز تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه دال عدس پلو مجلسی و ساده با گوشت قلقلی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه دال عدس پلو

  • دال عدس ۱.۵ پیمانه
  • گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • آرد سوخاری ۲ ق غذا خوری
  • جعفری خشک یا ریحون خشک ۲ ق غذا خوری
  • برنج ۳ پیمانه
  • زعفران دم کرده غلیظ به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پاپریکا به مقدار لازم

طرز تهیه دال عدس پلو

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا دال عدس را پاک‌ کنید و با کمی آب برای ۱ ساعت خیس کنید. در ادامه برنج‌ را خوب بشورید و برای ۱ الی ۲ ساعت با کمی نمک خیس کنید. برای ۳ پیمانه برنج حداقل ۱ ق غذاخوری نمک بریزید. زعفران را بسابید و بگذارید تا دم بکشد.

مرحله دوم: تهیه گوشت قلقلی

وقتی مواد در حال خیس خوردن هستند، گوشت قلقلی را حاضر کنید. یکی از پیاز ها را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید و بعد آب پیاز را بگیرید و با گوشت و ادویه های گفته شده و نمک و آرد و جعفری خوب مخلوط کنید تا یکدست و منسجم شود. در ادامه از مواد به اندازه یک گردو برداشته و در دست گرد کنید و داخل روغن داغ سرخ کنید.

مرحله سوم: تفت دادن دال عدس

در ادامه یکی از پیازهای باقی مانده را پوست بگیرید و خلالی خرد کنید و داخل تابه با کمی روغن و زردچوبه خوب تفت دهید تا طلایی شود و بعد دال عدس را بدون افزودن آب به همراه کمی نمک و فلفل سیاه تفت دهید و کنار بگذارید.

مرحله چهارم: پخت دال عدس پلو با گوشت قلقلی

در ادامه برنج‌ را روی حرارت قرار دهید تا کم کم بجوشد و بعد کف روی برنج. ا مداوم بگیرید و بعد از اینکه نرم شد باید برنج را آبکش کنید. کف قابلمه روغن ریخته و ته دیگ دلخواه قرار دهید و بعد کمی برنج ریخته و بعد مخلوط پیازداغ و دال عدس و زعفران را بریزید و همین لایه ها را تکرار کنید و برای ۴۰ دقیقه پلو. ا دم بگذارید. در انتها داخل دیس کشیده و به همراه گوشت قلقلی سرو‌ کنید.

نکات کلیدی در تهیه دال عدس پلو

  1. می‌ توانید به دلخواه گوشت قلقلی را بین پلو و به همراه دال عدس بریزید.
  2. نیازی به پخت دال عدس نیست و با خیس خوردن بخار برنج پخته و نرم می شود.
  3. حتما برای تهیه این پلو از پیاز داغ فراوان استفاده کنید تا عطر بی نظیری به آن بدهد.

همچنین ببینید  

از
1
دیدگاه