طرز تهیه عدس پلو نذری برای 20، 50 و 100 نفر با میزان دقیق مواد اولیه و نکات آن

دستور پخت عدس پلو نذری برای ۵۰ نفر

یکی از غذاهای خوشمزه و لذیذ ایرانی است که برای مراسم مذهبی و نذری ها نیز تهیه می شود. اگر می خواهید عدس پلو نذری تهیه کنید، بهتر است که آن را با گوشت چرخ کرده قلقلی و کشمش تهیه کنید. در این مطلب از وبسایت آموزش آشپزی پارسی دی دستور پخت عدس پلو نذری توضیح داده شد. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه عدس پلو نذری برای ۵۰ نفر

برنج۸ کیلوگرم
عدس۴ کیلوگرم
کشمش پاک کرده و شسته شده۱.۵ کیلوگرم
گوشت چرخکرده۲ کیلوگرم
پیاز سرخ شده۴۰۰ گرم
نمک و فلفلبه مقدار لازم
زردچوبه و دارچینبه مقدار لازم
روغن جامد۱.۵ کیلوگرم
زعفران دمکردهزعفران دمکرده

مواد لازم برای تهیه عدس پلو نذری برای ۱۰۰ نفر

برنج۱۶ کیلوگرم
عدس۸ کیلوگرم
کشمش پاک کرده و شسته شده۳ کیلوگرم
گوشت چرخکرده۴ کیلوگرم
پیاز سرخ شده۸۰۰ گرم
نمک و فلفلبه مقدار لازم
زردچوبه و دارچینبه مقدار لازم
روغن جامد۳ کیلوگرم
زعفران دمکردهبه مقدار لازم

 

طرز تهیه عدس پلو نذری به صورت مرحله به مرحله

توجه کنید که مواد توضیح داده شده در این قسمت برای تهیه عدس پلو برای ۵۰ نفر است. اگر می خواهید آن را برای تعداد افراد بیشتری تهیه کنید، باید نسبت مواد را افزایش دهید. به عنوان مثال برای تهیه عدس پلو نذری برای حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر باید نسبت همه مواد را نصف کنید.

دستور پخت عدس پلو نذری برای 20 و 30 نفر

طرز تهیه عدس پلو نذری بدون گوشت

برای تهیه عدس پلوی نذری بدون گوشت با توجه به تعداد افراد، مواد لازم را فراهم کرده و تنها گوشت چرخ کرده را حذف کنید و به جای آن از خرما استفاده کنید. برای اینکار به تعداد افراد یا دو برابر آن خرما تدارک ببینید.

مرحله ۱:

ابتدا در روز قبل برنج را با آب و نمک خیس کنید. خیس کردن عدس از روز قبل نیز توصیه می شود. خیس کردن عدس باعث سبک تر شدن عدس شده و به جلوگیری از ایجاد نفخ کمک می کند.

مرحله ۲:

عدس را در داخل یک قابلمه ریخته و بر روی آن آب بریزید. آب ریخته شده باید به اندازه ای باشد که روی عدس ها را بپوشاند. میزان پخت عدس برای عدس پلو بهتر است که به حالت نیم پز باشد تا در پلو له نشود. این کار باعث می شود تا عدس ظاهر خوبی نیز داشته باشد. پس از اینکه عدس پخته شد، آن را آبکش کرده و کمی نمک به آن اضافه کنید.

مرحله ۳:

یک دیگ را تا نصف از آب پر می کنیم. آن را بر روی شعله گاز قرار داده و صبر می کنیم تا آب جوش بیاید. وقتی به طور کامل جوش آمد به طوریکه حباب هایی در داخل قابلمه مشاهده کردید، برنج از قبل خیس شده را در داخل قابلمه بریزید. صبر کنید تا برنج به خوبی نرم شود.

مرحله ۴:

پس از اینکه برنج ها نرم شد، آن را برای آبکش کردن آماده می کنیم. علامت آماده شدن برنج برای آبکش کردن این است که بر روی دانه های برنج ترک مشاهده می کنید. برنج را آبکش کرده و یک دیگ آماده می کنیم. انتهای دیگ کمی روغن ریخته و سپس نان لواشی که از قبل آماده کرده بودیم را در ته قابلمه قرار می دهیم. پس از آن به ترتیب یک لایه برنج و یک لایه عدس در کف قابلمه می ریزیم تا عدس و برنج تمام شوند. سپس برنج را از دور قابلمه جمع کرده و به شکل تپه درست کنید. با انتهای کفگیر چندین سوراخ در داخل برنج ایجاد کنید تا در هنگام دم کشیدن بخار از برنج خارج شود. صبر کنید تا برنج به خوبی دم کشیده و مغز پخت شود.

مرحله ۵:

اکنون زمان تهیه پیازداغ و کشمش و گوشت چرخکرده فرا رسیده است. کشمش هایی که از قبل آماده کرده و شسته بودید را در داخل یک قابلمه روغن با شعله ای با درجه حرارت ملایم تفت دهید. توجه کنید که کشمش خیلی سریع می سوزد. پس مراقب باشید.

مرحله ۶:

گوشت را می توانید به دو شکل تهیه کنید. یک روش گوشت چرخکرده سرخ شده با پیاز داغ و دیگری تهیه گوشت های قلقلی است. در این قسمت هر دو روش را توضیح می دهیم. برای تهیه گوشت به شکل اول باید ابتدا پیازها را به شکل خلالی خرد کنید. در یک ماهیتابه بزرگ روغن ریخته و پس از اینکه روغن داغ شد، پیازها را به آن اضافه کنید. کمی پیاز را تفت داده و پس از اینکه رنگ آن طلایی شد، گوشت چرخکرده را به پیازداغ اضافه کنید. گوشت را تفت دهید تا سرخ شود. سپس فلفل و نمک و زردچوبه و دارچین را به میزان دلخواه به آن اضافه کنید.

در روش دوم ابتدا باید گوشت های چرخکرده را با پیاز رنده شده و نمک و فلفل و دارچین و زردچوبه ترکیب کرده و به خوبی ورز می دهیم. اکنون قلقلی های چرخکرده را به اندازه دلخواه آماده می کنیم. می توانید قلقلی ها را به اندازه گردو آماده کنید. سپس آنها را در مقداری روغن تفت می دهید تا گوشت ها سرخ شوند.

مرحله ۷:

اکنون تمام ترکیبات به شکل جداگانه آماده شده است. وقتی برنج دم کشید، می توانید کمی از برنج را با زعفران دمکرده مخلوط کرده و برای تزئین استفاده کنید. زعفران طعم و عطر فوق العاده ای به این غذا می دهد. اکنون برنج را در ظرف های نذری با کشمش و گوشت های قلقلی و زعفران تزئین کنید. غذا آماده است.

عدس پلو از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که برای ایام عزاداری و نذری ها نیز تهیه می شود. در این دستور پخت سعی کردیم تا طرز تهیه این غذای لذیذ را برای ۵۰ نفر توضیح دهیم. امیدواریم که این آموزش تهیه غذا به شما کمک کرده تا این غذای خوشمزه را تهیه کنید.

از
25
دیدگاه