طرز تهیه نان لایه ای کره ای ترکیه آسان، خوشمزه و نرم و لطیف

طرز تهیه نان لایه ای

یکی از نان های معروف ترکیه ای می باشد که به نام کاتمر پوآچا نیز معروف است این نان مانند خمیر هزارلایه می باشد و بسیار خوشمزه بوده و بافتی نرم دارد. شما به دلخواه می توانید در بین نان ها پنیر یا هر مواد دلخواه یا ساده تهیه کنید. این نان برای افطار و عصرانه بسیار مناسب است و شاید تهیه آن کمی زمان بر باشد ولی خروجی کار بسیار جذاب خواهد بود شما می توانید از خمیر چانه گرفته و در ابعاد ها کوچک تر تهیه کنید و یا می توانید همه لایه ها را روی هم قرار دهید و برش نزنید. امروز در پارسی دی نان لایه ای کره ای را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

آب ولرم۱ پیمانه
شیر۱ پیمانه
تخم مرغ۲ عدد
آرد سفید حدود۵ پیمانه
خمیرمایه فوری۱ ق غذا خوری
شکر۳ ق غذا خوری
نمک۱ ق مربا خوری
کره یا مارگارین۱۵۰ گرم
شیر و کمی زعفرانبرای رومال

طرز تهیه نان لایه ای کره ای ترکیه 

مرحله اول: عمل آوری خمیرمایه

اگر از خمیر مایه فوری استفاده می کنید که نیازی به عمل آوری نیست و می توانید به صورت مستقیم با مواد مخلوط کنید اما اگر از خمیرمایه معمولی استفاده می کنید ۱ پیمانه آب را با ۱ ق غذا خوری شکر مخلوط و خمیرمایه را روی آن بریزید و هم بزنید و برای ۱۰ دقیقه کنار گذاشته تا کف کند.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

زرده و سفید یکی از تخم مرغ ها را جدا کنید و زرده را برای رومال جدا قرار دهید سپس سفیده را به همراه یک تخم مرغ کامل داخل کاسه ریخته و به آن خمیرمایه عمل آمده و شیر مابقی شکر و نمک را با همزن دستی خوب هم بزنید تا مخلوط شود.

مرحله سوم: استراحت خمیر

حالا باید به تدریج شروع به افزودن آرد کنید تا کم کم خمیر وسط کاسه جمع شود مقدار آرد حدودی گفته شده است شما بسته به نوع آردی که دارید ممکن است کمتر یا بیشتر مصرف کنید پس یکباره آرد را نریزید سپس به مدت ۱۰ دقیقه خمیر را خوب ورز دهید تا جای که خمیر نرم و لطیف شود سپس به شکل توپ دربیاورید و داخل کاسه بگذارید و به مدت ۱.۵ ساعت در جای گرم قرار دهید تا حجم بگیرد.

مرحله چهارم: تهیه نان لایه ای و افزودن کره

کره را از قبل شروع کار داخل در دمای محیط قرار دهید تا نرم شود سپس پف خمیر را با مشت بگیرید و خمیر را روی سطح آردپاشی کمی ورز دهید حالا از خمیر ۲۰ چانه بگیرید و هر چانه را به قطر ۱۵ سانت خوب باز کنید و روی یک بشقاب یا سینی گرد کمی آرد بپاشید و یکی از خمیر های گرد باز شده را قرار دهید و روی آن کمی کره بمالید سپس خمیر بعدی را روی همان قرار دهید و مجدد کره بزنید ده لایه خمیر را در یک ظرف و ده لایه خمیر را در ظرفی دیگر بگذارید و روی آن را بپوشانید و برای نیم ساعت مجدد استراحت دهید.

مرحله پنجم: پخت نان لایه ای کره ای

حالا خمیر هر بشقاب را روی سطح آرد پاشی شده قرار دهید و با وردنه به شکل مستطیل خمیر را باز کنید سپس خمیر را رول کنید و به اندازه ۴ سانت برش بزنید سپس دو لبه های نان برش خرده را بهم بچسبانید و در سینی فر قرار دهید و روی نان ها را با زرده تخم مرغ و شیر و زعفران رومال کنید سپس در فر از قبل گرم شده به مدت ۴۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ قرار دهید تا نان ها پخته شوند.

فوت و فن های دستور تهیه نان لایه ای

  1. به دلخواه می توانید روی نان ها بعد از پخت پودر قند بپاشید.
  2. برای فرهای برقی و توستر دما را ۲۰ درجه کمتر تنظیم کنید.
  3. می توانید به جای کره از شکلات استفاده کنید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه نان لایه ای کره ای ترکیه آسان، خوشمزه و نرم و لطیف
3.5 (70%) 2 votes