طرز تهیه نان پیده ترکیه لطیف و عالی مناسب رمضان و افطار

طرز تهیه نان پیده

 

یکی از نان های بسیار ساده و خوشمزه است که برای کشور ترکیه می باشد و به نان پیده ترکی نیز معروف است. شما می توانید این نان را برای صبحانه یا عصرانه و یا در کنار غذاهای خود سرو کنید همچنین این نان برای ایام ماه مبارک رمضان و افطار مناسب می باشد. همیشه تهیه نان در منزل کار بسیار ساده و لذت بخشی می باشد به شرطی که اینکه تمام موارد را رعایت کنید تا یک خمیر خوب تهیه کنید برای داشتن یک خمیر خوب خمیرمایه یکی از ارکان اصلی می باشد باید از خمیر تازه استفاده کنید و از عمل آمدن آن مطمئن شوید پس حتما خمیر مایه را کم کم خریداری کنید و در یخچال بگذارید. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان پیده را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

شیر ولرم۱/۲ پیمانه
آب۱/۲ پیمانه
شکر۱ ق غذا خوری
نمک۱ ق غذا خوری
مخمر فوری۱ ق غذا خوری
کره۱ ق غذا خوری
آرد۴ الی ۵ پیمانه

مواد لازم برای رومال

زرده تخم مرغ۱ عدد
شیر۱ ق مربا خوری
کنجد یا سیاه دانهبه مقدار لازم

طرز تهیه نان پیده ترکیه برای رمضان

مرحله اول: آماده سازی

در دستور از مخمر فوری استفاده شده که دیگر نیازی به عمل آوری ندارد و به راحتی با مواد خشک ترکیب می شود اما شما اگر در منزل خمیرمایه فوری ندارید پس خمیرمایه را به همراه آب ولرم و شکر مخلوط کنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا عمل بیاد ولی اگر دارید این مرحله را در نظر نگیرید.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

داخل یک کاسه بزرگ شیر ولرم و آب و مخمر و شکر و نمک را بریزید و هم بزنید حالا آرد را باید کم کم اضافه کنید تا خمیر شکل بگیرد بسته به نوع آب خور آردها و میزان جذب متفاوت آنها ممکن است کمی بیشتر یا کمتر از مقدار گفته شده آرد بخواهد ولی سعی کنید چسبندگی خمیر را با ورز دادن بگیرید.

مرحله سوم: استراحت خمیر

وقتی خمیر شکل گرفت و چسبندگی آن کمتر شد کره را اضافه کنید و خمیر را برای ۱۰ دقیقه ورز دهید تا لطیف و نرم شود می توانید برای ورز دادن از استند میکسر نیز استفاده کنید. خمیر بعد ورز خوردن بسیار لطیف و نرم است آن را به شکل توپ دربیاورید و داخل کاسه قرار دهید و روی کاسه را پوشانده و برای ۲ ساعت در محیط گرم قرار دهید تا حجم آن دو برابر شود.

مرحله چهارم: پخت نان پیده

بعد از استراحت پف مواد را بگیرید و به شکل دو تا دایره گرد به ضخامت ۱ سانت داخل سینی فر یا سینی پیتزا باز کنید و حالا با کمک دست روی آن طرح بزنید و زرده تخم مرغ و شیر را با هم مخلوط کنید و خوب نان را رومال کنید و روی آن کنجد و سیاه دانه بپاشید و در فر از قبل گرم شده به دمای ۱۸۰ درجه برای ۲۵ دقیقه در پنجره وسط قرار دهید و کف فر یک کاسه آبجوش بگذارید و اجازه دهید تا نان پخته و طلایی شود اگر فر شما فن ندارد در انتها گریل را روشن کنید تا روی نان نیز طلایی شود. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت نان پیده برای افطار

  1. برای طرح زدن روی نان ها می توانید شطرنجی طرح بزنید یا با پشت ماسوره طرح دایره ای بزنید.
  2. به خمیر زیاد آرد نزنید وگرنه خشک می شود.
  3. اگر دوست دارید نان پنبه ای داشته باشید بعد از خارج کردن از فر روی آن را با نایلون بپوشانید و پارچه انداخته و برای ۵ دقیقه بگذارید تا بماند و نرم شود.

همچنین ببینید  

طرز تهیه نان پیده ترکیه لطیف و عالی مناسب رمضان و افطار
4.3 (86.67%) 3 votes