طرز تهیه دونات لایه ای لطیف و عالی و خوشمزه بدون کره با خمیر مایه

طرز تهیه دونات لایه ای

 

یکی از انواع شیرینی های بسیار معروف و خوشمزه می باشد که حالت ترد دارد. کمتر کسی پیدا می شود تا از مزه و طعم دونات لذت نبرد. دونات را به شکل های مختلف تهیه می کنند ولی دونات لایه ای یک شیرینی متفاوت و فوق العاره می باشد که می توانید به راحتی داخل خانه و حتی بدون احتیاج به قالب و فر آن را تهیه کنید و برای مهمانی و دورهمی یا حتی یک عصرونه دو نفره با یک فنجان چای داغ در این روز های سرد زمستانی سرو کنید. حتما پیشنهاد می کنیم این دونات لایه ای خوشمزه را تهیه کنید. امروز قصد داریم طرز تهیه دونات لایه ای را در پارسی دی به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم

آرد فانتزی۲۵۰ گرم
مایه خمیر۵ گرم
بیکینگ پودر۵ گرم
نمک۱/۲ ق چای خوری
وانیل۱/۲ ق چای خوری
شکر۳۰ گرم
آب۱۴۰ گرم
روغن مایع۱۰ گرم

مواد لازم برای تهیه خمیر میانی

آرد۱۰۰ گرم
روغن مایع۵۰ گرم

طرز تهیه دونات لایه ای لطیف و نرم 

مرحله اول: آماده سازی خمیر میانی

در کاسه ای مناسب آرد را ۲ بار الک کنید. سپس روغن را به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا مواد مخلوط شوند. سپس دستکش یک بار مصرف دست کنید و با کمک دست خمیر را ورز دهید تا فرم بگیرد و شکل یک خمیر لطیف به خود بگیرد. خمیر آماده شده به دست نمی چسبد و با توجه به آب خوری آرد شما ممکن است روغن بیشتر یا کمتری به آرد اضافه کنید. خمیر را بین نایلون با وردنه باز کنید و به مدت ۲۰ دقیقه داخل یخچال استراحت دهید.

مرحله دوم: آماده سازی خمیر دونات

در کاسه ای مناسب آرد را ۲ بار الک کنید به همراه مایه خمیر فوری و بیکینگ پودر مخلوط کنید و با لیسک هم بزنید. سپس نمک، وانیل و شکر را اضافه کنید و با قاشق هم بزنید. سپس مقدار آب کنار گذاشته را به آرامی و مرحله به مرحله به مواد اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا خمیر خودش را بگیرد. بعد از این که خمیر فرم گرفت نوبت اضافه کردن روغن می باشد. روغن را اضافه کنید و خمیر را به کمک دست به مدت ۳ دقیقه ورز دهید تا خمیر کاملا جمع شود. خمیر را گرد کنید و روی خمیر را با استفاده از نایلون بپوشانید و روی ظرف پارچه انداخته و به مدت ۵ دقیقه در دمای محیط استراحت کند.

مرحله سوم: آماده سازی خمیر

بعد از ۳ دقیقه استراحت، روی سطح کار مقداری آرد سفید بریزید و خمیر را روی آن ورز دهید تا حالت بگیرد و لطیف و یکدست شود. بعد خمیر را به صورت مستطیل با وردنه باز  و پهن کنید. سپس خمیر میانی را از یخچال خارج کنید در وسط خمیر دونات بگذارید و قسمت بالایی و پایینی را تا کنید تا خمیر میانی بین خمیر اصلی قرار بگیرد. سطح کار را دوباره آرد پاشی کنید و خمیر را از سمتی که باز است با وردنه باز کنید. سپس خمیر را از وسط دوتا بزنید. دو بار این کار را تکرار کنید و از سمتی که باز است با وردنه پهن کنید. این کار را ۳ بار انجام دهید. خمیر را در مرحله آخر نازک نکنید.

مرحله چهارم: برش و فرم دادن خمیر

سپس با استفاده از کاتر اطراف اضافه خمیر را برش دهید. سپس خمیر را به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید و دوباره خمیر ها را با کاتر به ۴ قسمت تقسیم کنید. سپس نایلون را روی خمیر قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه در دمای محیط بماند تا استراحت کند. سپس رشته های خمیر را بردارید و سر و انتهای خمیر را با دست بگیرید و با دست فرم دهید و آن ها را بپیچید تا حالت بگیرد. سپس سر و ته خمیر را به هم متصل کنید. خمیر ها را به مدت ۲۰ دقیقه در دمای محیط استراحت دهید. روی خمیر را با نایلون و پارچه بپوشانید تا خشک نشود.

مرحله آخر: پخت دونات لایه ای بدون فر در روغن

در قابلمه مناسب روغن بریزید. روغن را در حدی بریزید که ۱/۴ قابلمه روغن داشته باشد. سپس شعله را روشن کنید تا روغن گرم شود. سپس دونات ها را داخل روغن گرم قرار دهید تا سرخ شود. سپس طرف دیگر دونات را سرخ کنید تا کاملا طلایی و ترد شود. سپس می توانید با کمک قلم مو آشپزی روی شیرینی ها را با شربت بار آغشته کنید یا می توانید با پودر قند تزئین کنید. دونات شما آماده است. نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت دونات لایه ای

  1. برای آماده سازی خمیر میانی از آرد قنادی استفاده کنید.
  2. برای آماده سازی خمیر اصلی از آرد فانتزی استفاده کنید.
  3. می توانید با پودر پسته روی دونات لایه ای را تزئین کنید.
  4. شربت بار ترکیبی از زعفران، آب و شکر می باشد.
  5. موقع پیچیدن خمیر دقت کنید انتهای خمیر را بهم بچسبونید تا موقع قرار گرفتن در روغن باز نشود.

همچنین ببینید  

از
5
دیدگاه