طرز تهیه فطیر اراکی (کسمه) لطیف و نرم با شیر در توستر و فر

دستور پخت فطیر اراکی

طرز تهیه فطیر اراکی

 

فطیر اراکی یا کسمه یا فیتر اراکی یکی از انواع فطیر ها می باشد که برای استان اراک است و طعم و مزه فوق العاده ای دارد. این نان خوشمزه از گذشته تا به امروز در اراک تهیه می شود و بین مردم این استان بسیار محبوب است. این نان با خمیر مایه تهیه می شود و بهتر از شیر بجای آب برای تهیه خمیر استفاده کنید زیرا باعث لطافت بیشتر خمیر می شود. شما می توانید از خمیر مایه فوری یا معمولی استفاده کنید و حتما خمیرمایه را در یخچال نگهداری کنید تا سالم باقی بماند. اگر دوست دارید یک نان خوشمزه برای عصرانه و صبحانه تهیه کنید نان کسمه یا همان فطیر اراکی را در نظر داشته باشید. امروز در پارسی دی طرز تهیه فطیر اراکی با شیر در فر و توستر را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه فطیر اراکی با شیر

  • آرد ۳۷۰ گرم
  • روغن مایع ۶۰ گرم
  • شکر ۱۵۰ گرم
  • مایه خمیر ۱/۲ ق غذا خوری
  • هل ۱/۲ ق چای خوری
  • شیر ۱۵۰ گرم
  • بیکنیگ پودر ۱/۲ ق چای خوری

طرز تهیه فطیر اراکی خوشمزه با فر و توستر

مرحله اول: مخلوط کردن مواد

ابتدا همه مواد خشک را باهم مخلوط کنید و شیر و روغن را اضافه کنید و ورز دهید تا خمیر جمع شود. دقت کنید از خمیرمایه فوری استفاده شده است و اگر از سلامتی خمیر خود مظمئن نیستید بهتر است آن را با ۱ ق غذا خوری شکر و ۱/۲ پیمانه شیر عمل بیاورید سپس با دیگر مواد مخلوط کنید.

مرحله دوم: استراحت مواد

در ادامه مواد را با کمک دست خوب ورز دهید و باز بسته بکنید و اگر نیاز بود آرد بیشتری بزنید. می توانید برای ورز دادن از استند میکسر دستگاه برقی استفاده کنید و مواد را ورز دهید. خمیر را به شکل توپ دربیاورید و داخل یک کاسه قرار دهید و روی کاسه را پوشانده و برای ۵ ساعت استراحت دهید.

مرحله سوم: چانه گرفتن فطیر اراکی

بعد از گذشت ۵ ساعت پف خمیر را با دست بگیرید. از خمیر چانه های ۱۰۰ گرمی بگیرید و روی یک سطح آردپاشی شده با شکل بیضی باز کنید. سپس داخل سینی مخصوص فر یا توستر قرار دهید و با کمک چنگال روی آن خط بی اندازید.

مرحله چهارم: پخت کسمه اراکی

داخل یک کاسه یک زرده و کمی شیر را باهم مخلوط کنید و روی نان ها را رومال بزنید و به دلخواه کنجد بپاشید و در فر از قبل گرم شده به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ بگذارید تا پخته شود. برای پخت در توستر نیز باید آن را با دمای ۱۶۰ گرم کنید و به مدت ۲۰ دقیقه با همان دما بگذارید تا پخته شود. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه فطیر اراکی نرم و سنتی

  1. بهتر است یک کاسه آب داخل فر قرار دهید تا فطیر نرم تری داشته باشید.
  2. برای نگهداری باید در ظرف دربسته قرار دهید.
  3. بیش از اندازه به مواد آرد نزنید وگرنه فطیر سفت می شود.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه