طرز تهیه گیجاواش تره گیلانی خوشمزه و آسان به روش محلی

طرزتهیه گیجاواش

 

نوعی غذای محلی گیلانی است که در آن از نوعی سبزی پرفایده و کمیاب و تخم اردک استفاده می شود. واش در گویش محلی به معنای گیاه و گیجا به دلیل سرگیجه آور بودن در هنگام برداشت این سبزی به آن نسبت داده شده است این گیاه خاصیت سنگ شکنی دارد و در بعضی مناطق به صورت خودرو رشد می کند. امروز در پارسی دی طرز تهیه گیجاواش تره گیلانی به روش محلی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

گیجاواش۲۰۰ گرم
برگ سیر تازه۱۰۰ گرم
تخم اردک۲ عدد
روغن مایعبه میزان لازم
نمک، فلفل و زردچوبهبه میزان لازم

طرز تهیه گیجاواش تره گیلانی

مرحله اول: آماده سازی مواد

برگ سیر را شسته اجازه می دهیم آب آن کشیده روی تخته کار با انداره نیم سانتی متری برش می دهیم گیجاواش را هم شسته و ریز خرد می کنیم. تخم مرغ ها را داخل کاسه ای شکسته و کمی مخلوط می کنم تا از حالت لختگی خارج شود و بعد به آن نمک و فلفل می زنیم و آماده می گذاریم.

مرحله دوم: تفت دادن سبزی ها

ابتدا داخل تابه ای روغن ریخته و برگ سیر ها را به همراه زردچوبه در آن سرخ می کنیم کمی که برگ سیر ها نرم شدند گیجاواش زا به سیر افزوده و دوباره به تفت دادن ادانه می دهیم و حرارت را کم کرده درب تابه را می گذاریم تا سبزی ها به اندازه لازم نرم شوند.

مرحله سوم: افزودن تخم مرغ

حالا سبزی ها کاملا پخته شده و در این مرحله تخم مرغ آماده شده را به سبزی ها افزوده درب تابه را می بندیم تا کاملا تخم مرغ پخته شود. حالا درب تابه را برداشته و گیجاواش تره را در ظرف مناسبی ریخته و در کنار برنج دمی ایرانی سرو کرده و نوش جان کنید.

فوت و فن های دستور پخت گیجاواش تره

  1. گیجاواش تره را در کنار زیتون پرورده، ماست بورانی، ماهی دودی سرو کنید.
  2. می توانید تخم مرغ را جایگزین تخم اردک کنید.
  3. گیجاواش تره بسیار شبیه به سیر وابیج است و با برنج کته سرو می شود یا زمانی که ماهی سرو می شود به عنوان یکی از مزه های سفره سرو می شود.
  4. گیچاواش سبزی مفیدی است که باید به شکل محلی آن را تهبه کرد.

همچنین ببینید  

از
1
دیدگاه