طرز تهیه شش انداز بادمجان گیلانی خوشمزه به روش محلی

دستور پخت شش انداز

هر شهری از ایران یک غذای خاص در روز پایانی سال دارد که گیلانی ها شش انداز را به عنوان غذای روزهای پایانی سال نیز در نظر می گیرند. شش انداز در بیشتر شهر های ایران تهیه می شود مانند شش انداز خرمای زنجان، شش انداز هویج شیراز … امروز در پارسی دی برای شما عزیزان طرز تهیه شش انداز بادمجان گیلانی را در نظر گرفته ایم. شش انداز به دلیل اینکه شش مواد اصلی در تهیه آن بکار برده شده است این نام را بر خود گرفته است. امیدواریم که شما عزیزان در هر شهری که هستید شش انداز بادمجان گیلانی را تهیه بفرمائید و از طعم جدید این غذا لذت ببرید. شش انداز بادمجان و یا انواع آن مناسب کد بانوهایی است که همیشه به دنبال تنوع در تهیه وعده های اصلی غذایی می باشند. در پارسی دی همراه ما باشید برای تهیه شش انداز بادمجان گیلان.

مواد لازم 

مغز گردو آسیاب شده۳۰۰ گرم
بادمجان۱ کیلو
رب انار۲ قاشق غذا خوری
پیاز متوسط۱ عدد
سیب زمینی۲ عدد
گوجه گیلاسی۵-۶ عدد
رب گوجه۱ قاشق غذا خوری
آببه میران لازم
روغن مایعبه میران لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه میران لازم

طرز تهیه خورش شش انداز بادمجان گیلانی

مرحله اول: پیاز

در یک قابلمه مناسب پیاز را به صورت نگینی خورد کنید و به همراه کمی روغن بر روی حرارت متوسط تفت دهید تا پیاز طلائی شود.

مرحله دوم: بادمجان

بادمجان ها را به صورت حلقه ای برش بزنید و پوست گرفته، کمی نمک بزنید تا تلخ آب بادمجان خارج شود. سپس به همراه پیاز بادمجان ها داخل قابلمه سرخ کنید.

مرحله سوم: ترکیب کردن

سپس سیب زمینی ها را پوست گرفته و ۴ قاچ کنید. سیب زمینی ها را بشوئید و به داخل قابلمه بیاندازید و به همراه پیاز و بادمجان تفت دهید. سپس گوجه فرنگی ها را هم به همان صورت نیز در قابلمه بیندازید و رب انار را به همراه رب گوجه و همینطور ادویه های لازم به داخل قابلمه شش انداز اضافه کنید. کمی که همه مواد باهم خوب تفت داده شدند، گردوی آسیاب شده را به قابلمه اضافه کرده و کمی تفت داده و در آخر هم به مقدار کافی آب را اضافه کرد و درب قابلمه را بگذارید تا آب به جوش اید و سپس زیر حرارت قابلمه را کم کنید تا خورش شش انداز بادمجان گیلانی شما آماده شود و جا بیفتد. سپس خورش شش انداز بادمجان گیلانی آماده شده را در ظرف مورد نظر کشیده و به همراه پلو زعفرانی و چاشنی های مورد نظر سرو کرده و نوش جان فرمائید.

فوت و فن های دستور پخت شش انداز بادمجان گیلانی

  1. شش انداز بادمجان گیلانی به دلیل وجود گردو باید مدام همزده شود تا گردو ته نگیرد.
  2. بعد از جوش آمدن خورشت دیگر نیازی به همزدن زیاد نیست.
  3. با توجه به تعداد نفرات می توانید اندازه های شش انداز بادمجان گیلانی را کم و یا زیاد کنید.
  4. شش انداز بادمجان گیلانی را می توانید به همراه نان سنگک نیز به تنهایی سرو نمائید.
  5. شش انداز بادمجان گیلانی را می توانید به صورت ترش و یا ملس تهیه بفرمائید.

 

همچنین ببینید

از
7
دیدگاه