طرز تهیه آش تره کوهی مجلسی و خوشمزه با ماست بدون گوشت

طرز تهیه آش تره

 

آش ها انواع مختلفی دارند و شما می توانید خیلی راحت با انواع سبزی های محلی و حبوبات آن را تهیه کنید. تره کوهی که در فصل بهار در طبیعت رشد می کند یکی از خوشمزه ترین سبزیجات طبیعی است که برای تهیه آش فوق العاده می شود. تره کوهی دارای خواص دارویی فراوام و ارزش غذایی بالا می باشد این گیاه به دلیل عطر و طعمی که دارد می توانید به صورت خام یا پخته شده برای غذا های محلی استفاده کنید. تره کوهی شبیه به تره فرنگی است و طعم تند مانند پیاز و سیر دارد و خاصیت ضد عفونی کننده بوده و مصرف آن روده و دستگاه گوارش را ضد عفونی می کند. امروز در پارسی دی طرز تهیه آش تره را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

پیاز۱ عدد
سیر تازه۲ الی ۳ حبه
آب قلم۳ الی ۴ پیمانه
نخود پخته۱ پیمانه
لوبیا پخته شده۱ پیمانه
عدس۱ پیمانه
برنج آش۱ پیمانه
بلغور گندم۱/۲ پیمانه
تره۵۰۰ گرم
عصاره مرغ۱ عدد
ماستبه دلخواه
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه آش تره کوهی

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا باید نخود و لوبیا را از ۱۲ ساعت قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود و راحت تر پخته شود. عدس نیازی به خیساندن ندارد می توانید ۱ ساعت قبل از شروع کار آن را پخته و آبکش کنید. بلغور گندم را نیز خیس کنید و جدا قرار دهید. تره کوهی را باید تمیز کنید بدین صورت که سر و ته تره بزنید و بعد به اندازه دلخواه خرد کنید.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز

ابتدا پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه کمی به همراه زردچوبه و روغن تفت دهید تا سبک شود. سپس سیر را پوست بگیرید و رنده کنید و به همراه پیاز تفت دهید تا سبک شود و بعد روی مواد آب جوش و آب قلم و عصاره مرغ را بریزید و زمانی که به جوش آمد نخود و لوبیا و برنج و بلغور را اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله سوم: افزودن سبزی

در ادامه زمان دهید تا بلغور و برنج پخته شود و بعد کمی نمک و فلفل سیاه به آش اضافه کنید و عدس نیم پز شده را نیز اضافه کنید و درب قابلمه را بسته و زمان دهید تا پخته شود. حالا باید تره خرد شده را اضافه کنید و درب قابلمه را نیمه باز قرار دهید تا رنگ سبزی تغییر نکند و زمان دهید تا سبزی پخته شود.

مرحله چهارم: تهیه آش تره

در ادامه وقتی آش در حال جا افتادن می باشد می توانید داخل تابه کمی نعنا را با روغن تفت دهید و به همراه پیاز داغ روی آش بریزید و بعد از این که کمی خنک شدن ماست را نیز اضافه کنید تا لخته نشود. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت آش تره

  1. برای لعاب بیشتر می توانید از کمی سیب زمینی خرد شده نیز استفاده کنید و داخل آش بریزید.
  2. می توانید از کشک نیز استفاده کنید.
  3. عصاره و قلم ممکن است دارای نمک باشد پس در ریختن نمک احتیاط کنید.

همچنین ببینید 

طرز تهیه آش تره کوهی مجلسی و خوشمزه با ماست بدون گوشت
5 (100%) 1 votes