طرز تهیه کویی تره یا کدو فسنجان گیلانی خوشمزه به روش محلی

دستور پخت کویی

طرز تهیه کویی

 

کویی یا کویی تره یا کدو فسنجان از نام های دیگر این غذا می باشد که اصالت آن برای استان گیلان است و مانند دیگر غذاهای این استان بسیار خوشمزه و مقوی است. کویی در گویش محلی به معنی کدو حلوایی است. از نظر شباهت به طعم و مزه شبیه به فسنجان است و جز غذاهای قدیمی گیلانی به حساب می آید و شاید کم کم به فراموشی سپرده می شود ولی شما می توانید به راحتی و با حداکثر مواد در منزل این غذای سنتی ایرانی را تهیه کنید. رسپی متفاوتی در تهیه این غذا وجود دارد بعضی آن را شور یا شیرین تهیه می کنند ما در این پست تلاش کردیم بهترین و نزدیک ترین رسپی به ورژن اصلی را به شما یاد دهیم. امروز در پارسی دی کویی گیلانی به روش محلی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کویی تره گیلانی

  • گردو ۳۰۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • کدو حلوایی ۱ عدد متوسط
  • رب انار ترش ۱.۵ ق غذا خوری
  • نعنا یا خالیواش ۳ ق غذا خوری
  • گلپر ۱ ق غذا خوری
  • شکر ۲ تا ۳ ق غذا خوری
  • نمک، فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه کویی تره یا کدو فسنجان گیلانی

مرحله اول: آماده سازی گردو

برای اینکه گردوها بیشتر روغن انداخته و خورش خوشمزه شود ابتدا قبل از آسیاب کردن آنها را پوست گرفته و داخل تابه ریخته و کمی تفت دهید تا عطر گردو بلند شود سپس داخل آسیاب یا غذاساز ریخته و گردوها را پودر کنید.

مرحله دوم: پخت کدو حلوایی

کدو حلوایی را خوب شسته و به روش مورد نظر آن را بپزید می توانید داخل آب بریزید تا پخته و نرم شوند یا می توانید بخارپز کنید بدین صورت که داخل قابلمه کمی آب ریخته و یک سبد داخل آن قرار دهید به طوری که آب با سبد برخورد نداشته باشد کدو ها را داخل سبد گذاشته و درب قابلمه را بگذارید تا کدو ها پخته و نرم شوند.

مرحله سوم: تفت دادن پیاز

در ادامه پیاز را پوست گرفته و نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه کمی تفت دهید تا سبک شود سپس گردوی خرد شده را افزوده و با روغن و پیاز خوب سرخ کنید تا بوی خامی گردو از بین برود.

مرحله چهارم: پخت کویی تره

در ادامه رب انار را نیز اضافه کنید و ۳ پیمانه آب روی مواد بریزید و اجازه دهید کویی تره به مدت ۳ ساعت با حرارت ملایم پخته و گردوها روغن بیندازد. در ادامه بعد از پخت کدو حلوایی پوستش را جدا کنید و له یا پوره کنید.

مرحله پنجم: افزودن کدو حلوایی

بعد از گذشت ۳ ساعت کدو حلوایی پوره شده را اضافه کنید و بگذارید کویی تره به مدت ۱ ساعت دیگر نیز بپزد و در انتها نمک و گلپر و نعنا یا خالیواش و شکر را اضافه کنید و اجازه دهید برای ۱۵ دقیقه مواد بجوشد و غلیظ شود سپس به همراه پلو میل کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه کویی تره گیلانی

  1. مقدار شکر به رب انار استفاده شده بستگی دارد می تواند کم یا زیاد کنید.
  2. به دلخواه می توانید چند حبه سیر نیز به مواد اضافه کنید.
  3. اگر دوست داشتید می توانید کمی چوچاق خرد شده نیز به کویی تره اضافه کنید.
  4. در تمام مراحل خورشت را هم بزنید تا ته نگیرد.
  5. این غذا اصلا آبکی نیست و باید غلیظ شود.

همچنین ببینید  

طرز تهیه کویی تره یا کدو فسنجان گیلانی خوشمزه به روش محلی
3.7 (73.33%) 3 votes