طرز تهیه ماهی دودی شور خانگی خوشمزه با برنج همراه با نکات آن

ماهی دودی

 

یکی از غذاهای خوشمزه شمال کشور است که در همه ایران رواج دارد و بسیار خوشمزه است ما در آموزش امروز می خواهیم به شما یاد دهیم چطوری خودتان در منزل ماهی را دودی کنید البته به همین سادگی نیست کمی صبر و حوصله می خواهد ولی نتیجه کار انقدر دلچسب خواهد بود که دوست دارید دوباره این کار را تکرار کنید. در زمان قدیم که شرایط نگهداری طولانی از ماهی نبود استفاده از این روش باب شده بود آنها با این کار جلوی فاسد شدن ماهی را می گرفتند. شما می توانید در منزل علاوه بر فریزر کردن ماهی روش ماهی دودی را برای نگهداری طولانی آن امتحان کنید. برای ایجاد دود عموما از چوب بلوط استفاده می کنند بهتر است به جای تکه های بزرگ چوب از خاک اره نیز استفاده کنید اما دود حاصل است از این چوب سبب کشته شدن باکتری و خروج آب ماهی از بافت آن می شود که با این کار جلوی فساد ماهی گرفته می شود. امروز در پارسی دی طرز دودی کردن ماهی را به شما آموزش خواهیم داد سپس در انتها نحوه پخت آن را به شما آموزش می دهیم با ما همراه باشید با آیتم امروز ماهی دودی شور خانگی با برنج.

مواد لازم

ماهی۱ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
خاک اره یا چوب بلوطبه مقدار لازم

طرز تهیه ماهی دودی شور خشک شمالی

مرحله اول : شستن ماهی

ابتدا باید ماهی را خوب بشورید و یک شکاف وسط شکم آن ایجاد کنید و داخل محتویات شکم را خارج کنید و بگذارید کنار تا خشک شود.

مرحله دوم : افزودن نمک

ماهی را در نمک زیاد غوطه ور کنید و اگر دوست دارید می توانید ادویه مانند فلفل سیاه یا پودر سیر و پودر پیاز در این مرحله به ماهی بزنید اضافه کردن نمک زیاد باعث قوام ماهی و جلوگیری از نشت روغن می شود. (در زمان گذشته برای اضافه کردن نمک داخل یک حوضچه نمک ریخته و ماهی را درون آن ۱۰ دقیقه غوطه ور می گذاشتند تا بماند سپس ماهی را شستشو می دادند و خشک می کردند).

مرحله سوم : آماده سازی برای دودی کردن ماهی

برای ایجاد دود از چوب بلوط استفاده می کنند ولی چون در دسترس نیست می توانید خاک اره تهیه کنید ولی نباید خیلی ریز باشد تا روی سطح ماهی بنشیند. در یک ماهیتابه با دیواره های بلند دو کاغذ آلومینیم قرار دهید به طوری که ارتفاع ایجاد شده توسط آلومینیم باید ۴ سانت بالاتر از دیواره ماهیتابه باشد سپس خرده های خاک اره یا چوب را در مرکز تابه ریخته و روی تابه یک صفحه مشبک قرار دهید.

مرحله چهارم : دودی کردن ماهی

ماهی تمیز که سر و ته آن را جدا نکردید را روی صفحه مشبک قرار دهید سپس درب ماهیتابه را روی ماهی ها قرار داده و با آلومینیم خوب درب تابه را بپوشانید تا بخار آن بیرون نرود سپس حرارت را روشن کنید و اجازه دهید با حرارت ملایم ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بماند بعد از آن حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه به حالت خود بماند ماهی دودی ما حاضر است.

فوت و فن های دستور پخت ماهی دودی

  1. با این روش می توانید تا چند روز ماهی را در یخچال نگهداری کنید.
  2. ماندگاری ماهی به عوامل زیادی از جمله کیفیت ماهی، کیفیت چوب، شرایط دودی کردن و دما بستگی دارد.
  3. از چوب های دیگر مانند چوب گردو یا آلبالو یا سیب نیز می توانید استفاده کنید.
  4. بهتر است از چوب درختان تیره استفاده نشود وگرنه بوی نفت به ماهی می دهد.

طرز پخت ماهی دودی در منزل

مواد لازم برای پخت ماهی دودی

برنج۲ پیمانه
ماهی دودی۱ عدد

طرز تهیه ماهی دودی با برنج

ابتدا برنج را با مقداری نمک خیس کنید دقت کنید باید نمک کمتری بریزید زیرا ماهی دودی خود شور است سپس برنج را روی حرارت گذاشته و آبکش کنید. ماهی دودی را به اندازه های دلخواه برش بزنید و داخل یک بشقاب نسبتا گود قرار دهید سپس برنج را آبکش کنید و بشقاب حاوی ماهی را روی برنج قرار داده و اجازه دهید ماهی با بخار برنج پخته شود. نوش جان

همچنین ببینید 

از
8
دیدگاه

  • زهرا ۱ سال پیش

    بازم خیلی شور میشه یه راه کار بدین شوری بیش از حدش رو بگیرم

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      ماهی شور را باید در اندازه خیلی کم در کنار دیگر غذا ها سرو کنید

      پاسخ
    • فهيمه ۱ سال پیش

      سلام باید حدود ١٢ ساعت ماهی را داخل آب قرار داد و چندین مرتبه آب آن را عوض کرد تا شوری ماهی گرفته شود

      پاسخ
    • منصور ۱ ماه پیش

      سلام از یک روز قبل یا صب تاشب داخل آب بزارید و چند بار هر ساعت آبشو عوض کنید اصلا نمک نمیمونه

      پاسخ
      • مونا مصطفوی ۱ ماه پیش

        ممنون

        پاسخ