طرز تهیه شش انداز زنجان خوشمزه و ساده به روش محلی مرحله به مرحله

دستور پخت شش انداز زنجان

طرز پخت شش انداز زنجانی

شش انداز زنجان با شیش انداز زنجانی یکی از خوراک های بسیار خوشمزه و منحصر به فرد زنجان می باشد که فوق العاده خوشمزه و ساده است. شش انداز انواع و اقسام مختلفی دارد و در استان های مختلف به روش های کاملا متفاوت پخته می شود. مثلا در گیلان چیزی شبیه به فسنجان می باشد. شش انداز یک غذای سنتی و اصیل ایرانی است که بیشتر در چهارشنبه سوری سرو می شود ولی به قدری خوشمزه است که می توانید در بیشتر ایام سال این غذای خوشمزه و مقوی را تهیه کنید. در گذشته شش انداز زنجانی با رشته پلو و یا با نان تازه یا ساری یاق سرو می شده است. اگر به غذا های سنتی و اصیل ایرانی علاقمند هستید این خوراک خوشمزه را در ذهن داشته باشید تا بتوانید با چند قلم مواد به راحتی تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه شش انداز زنجانی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه شش انداز زنجان

  • پیاز ۱ عدد
  • گردو ۴ عدد
  • کشمش ۳ ق غذا خوری
  • خرما ۱۰ عدد
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • روغن محلی یا کره به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین به مقدار لازم

طرز تهیه شش انداز زنجان خوشمزه و سنتی به روش اصلی

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا خرما ها را بشورید و هسته گیری کنید. شما می توانید از نوع خرمایی که دوست دارید برای تهیه این خوراک استفاده کنید. گردو ها را پوست بگیرید و با کمک چاقو یا گوشتکوب به اندازه دلخواه خرد کنید. بهتر است خیلی گردو ها را یز نکنید.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز

پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز یا رنده کنید. داخل یک تابه روغن ریخته و به همراه کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا سبک و طلایی شود. در ادامه گردو و خرما بدون هسته را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی گردو گرفته سود.

مرحله سوم: افزودن کشمش

در ادامه باید کشمش را اضافه کنید و در حد تفت دادن هم بزنید. زیاد مواد را روی حرارت قرار دهید تا نسوزد. داخل یک کاسه تخم مرغ را به هم ادویه ها اضافه کنید.

مرحله چهارم: پخت شش انداز زنجانی

تخم مرغ را با چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شود. سپس تخم مرغ روی مواد تفت خورده بریزید و درب تابه را برای ۱۰ دقیقه قرار دهید تا تخم مرغ خودش را بگیرید و از روی حرارت بردارید و با نان تازه سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه شیش انداز زنجان

  1. می توانید تخم مرغ ها را به صورت نیمرو شده روی شش انداز قرار دهید و بهتر است برای هر نفر یک تخم مرغ در نظر بگیرید.
  2. در بعضی از رسپی ها ۱ لیوان شیره انگور به شش انداز اضافه می کنند که می توانید مطابق با ذائقه خود اضافه کنید.
  3. اگر طعم و مزه کره و روغن محلی را دوست دارید بهتر است این غذا را با آن ها تهیه کنید.

همچنین ببینید  

از
1
دیدگاه