طرز تهیه فلافل مدیترانه ای خوشمزه و ساده با نخود و لوبیا چشم بلبلی

فلافل مدیترانه

 

یکی از خوشمزه ترین فینگر فود های جهانی می باشد. فلافل مدیترانه ای با فلافل آبادانی کمی متفاوت است. فلافل مسیر دور درازی از حجاز و لبنان طی کرده تا به ایران رسیده است. فلافل ها جزء دسته شامی ها می باشند ولی قدمت آنها خیلی بیشتر از شامی می باشد. در زمان گذشته قبطیان مصر روزه می گرفتند و از خوردن گوشت پرهیز می کردند و سراغ غذاهای گیاهی می رفتند یکی از این غذاها همین فلافل بوده معنی این کلمه از سه بخش تشکیل داده شده است فا ، لا ، فل به  معنی کاملا از نخود می باشد. ولی فلافل ها در انواع طعم های مختلف تهیه می شوند. اگر جز دسته افرادی هستید که دوست دارید غذاهای جدید را امتحان کنید و از غذاهای تکراری خسته شدید به شما پیشنهاد می دهیم حتما فلافل مدیترانه ای را تهیه کنید زیرا طعم خوشمزه و متفاوتی نسبت به فلافل دارد. امروز در پارسی دی فلافل مدیترانه ای با نخود را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

لوبیا چشم بلبلی۲۰۰ گرم
نخود۲۰۰ گرم
پیازچه۴ عدد
پنیر فتا۱۲۵ گرم
آرد۱/۲ ق غذا خوری
فلفل دلمه۱ عدد
گشنیر۵۰ گرم
سس هریسا۱/۲ ق غذا خوری
نان ترتیلا۴ عدد
لیموترش۱ عدد
سس تند گلوریا۱/۲ ق غذا خوری
سالسای گوجه فرنگیبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردجوبه، فلفل قرمز، ادویه مخصوص فلافبه مقدار لازم

طرز تهیه فلافل مدیترانه ای با نخود و لوبیا چیتی

مرحله اول: آماده سازی مواد فلافل مدیترانه ای

ابتدا نخود و لوبیا را از چند ساعت قبل خیس کرده و آب آن را چندین بار عوض کنید تا نفخ آن ها از بین برود. سپس هر کدام را جداگانه پخته و آب آن را دور بریزید و آبکش کنید تا کمی خشک شود. گشنیز را نیز شسته و ریز خرد کنید.

مرحله دوم: آسیاب کردن مواد فلافل مدیترانه ای

نخود و لوبیا پخته شده را به همراه گشنیز و آرد و سس هریسا ( این سس در واقع ترکیبی از فلفل تند و روغن زیتون و سیر مقداری زیره و تخم گشنیز می باشد) رنده پوست لیموترش( پوست سبز رنگ را رنده کنید قسمت سفیدی لیمو باعث تلخی می شود )داخل غذاساز یا آسیاب ریخته و پالس کنید تا همه مواد پوره و یکدست شوند.

مرحله سوم: سرخ کردن فلافل مدیترانه ای

داخل شیر جوش روغن ریخته تا داغ شود. سپس از فلافل برداشته و با دست گرد کنید یا می توانید از قالب فلافل زن استفاده کنید. آن را داخل روغن داغ سرخ کرده و روی دستمال روغن گیر قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود.

مرحله چهارم: گارنیش فلافل مدیترانه ای

در این فاصله فلفل دلمه های را نگینی ریز خرد کنید سپس با سالسای گوجه فرنگی( این سالسا از ترکیب گوجه فرنگی نگینی شده با پیاز و سیر خرد شده است که داخل فر پخته می شود )با پیارچه و کمی نمک مخلوط کنید و کمی تفت یا گریل کنید. در انتها نان ترتیلا را گرم کرده و سس چیلی را با پنیر فتا مخلوط کرده سپس فلافل های سرخ شده را داخل نان ترتیلا به همراه سبزیجات گریل شده و پنیر چیلی سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت فلافل مدیترانه ای ساده و خوشمزه

  1. می توانید از نان فانتزی بجای نان ترتیلا استفاده کنید.
  2. می توانید سالسا گوجه فرنگی و سس هرسیا را از قبل تهیه کنید.
  3. لوبیا چیتی را می توانید با لوبیا قرمز یا سفید جایگزین کنید.

همچنین ببینید 

از
1
دیدگاه