طرز تهیه رشته تپک بوشهری خوشمزه و محلی با بادمجان و لوبیا چشم بلبلی

دستور پخت رشته تپک

طرز تهیه رشته تپک

 

رشته تپک یکی از پلو های بسیار خوشمزه جنوبی می باشد که بیشتر در بوشهر و می توان گفت اصالت این غذا به شهرستان دشتستان و برازجان باز می گردد. رشته تپک طعم و مزه ای فوق العاده دارد. شما می توانید این غذای بوشهری را برای شام یا نهار و تنوع غذایی تهیه کنید. تهیه مواد این پلو کمی سلیقه ای می باشد و می توانید با لوبیا یا عدس آن را تهیه کنید. شما می توانید رشته تپک را به صورت ساده و گیاهی با بادمجون و کشمش تهیه کنید و یا می توانید از مرغ برای طبخ آن استفاده کنید. در بوشهر از رشته محلی برای تهیه این غذا استفاده می کنند که اگر در دسترس دارید می توانید استفاده کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه رشته تپک بوشهری را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه رشته تپک بوشهری

  • رشته پلویی ۱.۵ پیمانه
  • لوبیا چشم بلبلی پخته شده ۱/۲ پیمانه
  • کشمش پلویی ۱/۲ پیمانه
  • بادمجان ۳ عدد
  • گوجه ۲ عدد
  • پیاز ۲ عدد
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر لیمو عمانی، زنجبیل به مقدار لازم

طرز تهیه رشته تپک خوشمزه جنوبی

مرحله اول: آماده سازی لوبیا و بادمجان

ابتدا لوبیا چشم بلبلی را از چندین ساعت قبل خیس کنید و آب آن را تعویض کنید تا علاوه بر گرفتن نفخ لوبیا راحت پخته شود. لوبیا را به همراه کمی آب بگذارید تا پخته و نرم شوند. سپس آبکش کنید. در ادامه بادمجان ها را پوست بگیرید و به صورت حلقه ای خرد و به همراه کمی آب و نمک بگذارید برای ۳۰ دقیقه بماند تا تلخی آن گرفته شود.

مرحله دوم: تفت دادن رشته

در ادامه رشته پلویی داخل تابه ریخته و کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. رشته ها را از تابه خارج کنید. بادمجان ها را آبکشی کنید و خشک کنید. داخل تابه روغن ریخته تا داغ شود و بعد بادمجان ها را داخل تابه سرخ کنید و در انتها گوجه ها را نیز حلقه ای خرد کنید و داخل همان تابه سرخ کنید.

مرحله سوم: پخت رشته پلویی

در ادامه داخل یک قابلمه مقداری آب و کمی روغن بریزید. رشته ها را به ۲ یا ۳ قسمت خرد کنید و داخل آب بریزید. دقت کنید باید مداوم بالا سر رشته باشید و مانند برنج نباید زیاد نرم شود وگرنه بر اثر پختن زیاد رشته ها وا می رود. پس زمانی که کمی افزایش حجم داد آن را از روی حرارت بردارید و آبکش کنید.

مرحله چهارم: تفت دادن پیاز

پیاز ها را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه با کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا سبک و طلایی شود. اصل رشته تپک به پیاز داغ آن می باشد. در ادامه کشمش پلویی را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا کشمش ها پف کنند و بعد لوبیا پخته شده را به همراه ادویه های گفته شده اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.

مرحله پنجم: تهیه رشته تپک

در ادامه کف یک قابلمه کمی روغن ریخته و مقداری رشته و بعد کمی از مخلوط لوبیا و پیاز داغ بریزید و همین طور ادامه دهید تا مواد تمام شود. در انتها رشته تپک را برای ۳۰ دقیقه دم بگذارید و در انتها با بادمجان و گوجه سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه رشته تپک بوشهری بدون گوشت با بادمجان

  1. می توانید به دلخواه از یک مرغ پخته شده و ریش شده در این غذا استفاده کنید.
  2. رشته ها را زیاد تفت ندهید و فقط کافی است مقداری خامی آن گرفته شودو.
  3. می توانید از عدس یا نخود نیز بجای لوبیا استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه