طرز تهیه دمپخت گوشت کازرونی لذیذ و مجلسی با گوشت و لوبیا چشم بلبلی

طرز تهیه دمپخت گوشت

 

یکی از انواع غذاهای بسیار خوشمزه و مفید می باشد که می توانید با مواد اولیه مختلف آن را تهیه کنید. دمپختک گوشت کازرونی یکی از دمپختک های بسیار لذیذ می باشد که از گوشت و لوبیا چشم بلبلی و کلم قمری تهیه می شود که ترکیب این مواد باهم بسیار فوق العاده می باشد. این دمپخت خوشمزه در کازورن و بوشهر و شیراز تهیه می شود و در هر شهر رسپی ها کمی متفاوت می باشد. وجود کلم قمری در این غذا بسیار ارزشمند است و سرشار از فیبر می باشد و برای دفع سنگ کلیه و یبوست و کنترل فشار خون بسیار مناسب می باشد. همچنین این غذا به دلیل وجود گوشت دارای پروتئین غذایی مفید برای بدن می باشد. حتما دستور غذایی که در اختیار شما قرار دادیم را انجام دهید تا یک غذای متفاوت را تجربه کنید. امروز در پارسی دی قصد داریم طرز تهیه دمپخت گوشت کازرونی با گوشت را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم

برنج۴ پیمانه
کلم قمری۱/۲ عدد
پیاز۳ عدد
سیر تازه۴ شاخه
ترخون خشک۱ ق غذا خوری
شوید تازه۵٠٠ گرم
گوشت گوسفندی۵٠٠ گرم
لوبیا چشم بلبلی۱/۳ پیمانه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
پودر دارچین، پودر زنجبیل و پودر لیموبه مقدار لازم

طرز تهیه دمپخت گوشت شیرازی با لوبیا

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا برنج را با نمک و آب به مدت ۲ ساعت خیس کنید. پیاز ها را بشورید و پوست بگیرید. ۱ عدد پیاز را روی تخته برش نگینی خرد کنید. لوبیا ها را در آب خیس کنید و کنار بگذارید. گوشت را بشورید و آن را روی تخته برش به قطعات درشت تقسیم کنید. کلم قمری را بشورید و اجازه دهید آب اضافی آن برود و آن را روی تخته برش خرد کنید. شوید را پاک کنید و بشورید و بکذارید تا خشک شود. سپس سیر تازه را بشورید و روی تخته برش خرد کنید.

مرحله دوم: تفت مواد

در زودپز مناسب مقداری روغن بریزید و پیاز های نگینی خرد شده را با کمی زردچوبه تفت دهید تا سبک شود. سپس تکه های گوشت را به همراه فلفل سیاه داخل قابلمه بریزید و با پیاز تفت دهید تا از خامی خارج شود. سپس لوبیا چشم بلبلی از قبل خیس کرده را به همراه ادویه ها که شامل پودر دارچین، پودر زنجبیل و پودر لیمو است اضافه کنید و کلم قمری را به زودپز اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید و به مدت ۵ دقیقه با درب بسته بگذارید تا بخار کند. بعد ۵ دقیقه درب زودپز را باز کنید و ۵ لیوان آب بریزید و سپس درب زودپز را بگذارید و اجازه دهید تا مواد پخته شوند. بعد از پخته شدن گوشت را از مواد جدا کنید.

مرحله سوم: آماده سازی مواد دمپخت

در کاسه مناسب ۲ عدد پیاز قرار دهید و پودر دارچین و پودر زنجبیل را به همراه پودر لیمو بریزید و ترخون خشک شده را اضافه کنید. کلم قمری را داخل کاسه بریزید و با گوشت کوب برقی یا گوشت کوب دستی خوب بکوبید تا مواد له شوند. سپس در قابلمه ای شوید را به همراه سیر های تازه بریزید و با مقداری کمی آب و زردچوبه با حرات ملایم کمی تفت دهید. بعد از پخته شدن نوبت اضافه کردن آب گوشت و لوبیای چشم بلبلی می باشد. آن ها را اضافه کنید و ۲ لیوان آب را اضافه کنید و روی حرارات اجازه دهید تا جوش بیاید.

مرحله چهارم: اضافه کردن برنج و سرو دمپخت

بعد از به جوش اومدن مواد برنج از قبل خیس شده را به مواد اضافه کنید و سپس مواد از قبل کوبیده شده را هم اضافه کنید و اجازه دهید تا با حرارت بالا آب جوش بیاید و اندازه یک بند انگشت آب داخل قابلمه باقی بماند. اگر آب به اندازه کافی نداشت می توانید مقداری آب اضافه کنید. سپس گوشت های کنار گذاشته را روی یرنج قرار دهید و مقداری روغن بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا مدت ۴٠ دقیقه برنج با حرارت ملایم دم ببرد. بعد از مدت این زمان شعله را خاموش کنید. دمپختک شما آماده می باشد در ظرف مناسب سرو کنید. نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت دمپخت گوشت بوشهری لذیذ با گوشت

  1. لوبیا را چند ساعت خیس کنید تا نفخ آن گرفته و بهتر پخته شود.
  2. می توانید از شوید خشک به جای شوید تازه استفاده کنید.
  3. می توانید از زعفران دم کرده داخل برنج استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
5
دیدگاه

  • لیلا ۱ هفته پیش

    از مواد اصلی مپخت کازرونی دنبه گوسفندیه، بدون اون اصلا غذای ما دمپخت کازرونی نمیشه. مدت پخت لوبیا چشم بلبلی و گوشت هم یکی نیست. لوبیا رو باید جدا پخت و آب سیاهش هم دور ریخت

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ هفته پیش

      دوست عزیز از زودپز استفاده شده

      پاسخ